Vandaag geklust aan de fiets
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Mijn AXS reverb dropper geplaats.
Morgen lekker testen op de routes Amerongen en Leersum.
Morgen lekker testen op de routes Amerongen en Leersum.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Vandaag geklust.
Vandaag de Mason bokeh gravelbike die draait op potenza H11. Een brake bleed gedaan als onderhoud na 2j ( magura royal blood ) Blokken vervangen door Magura A blokken ipv Campa race. Net getest en dit gaat prima. Die blokjes zijn minder dan de helft van de prijs! 17.95 ipv 41! Gelukkig heeft Magura het wiel niet opnieuw uitgevonden bij het ontwerpen van de campa h11 spullen.
Er zitten wel iets verschillen in. Zo zijn de campa blokken net iets afgeschuind om wielen insteken makkelijker te maken en de maguras niet. Er zit op campa ook een extra slijtage tabje dat extra herrie gaat maken als ze bijna versleten zijn. Naja dat heb je allemaal niet zo nodig op een gravelbike.
Verder nog nieuwe sealant in de banden en we kunnen er weer even tegen.
En ja potenza H11 met standaard derailleur functioneert tot nu toe best wel goed op de gravelbike. Schakelt een 48-33 voorblad met een sram rival 11-32 cassette! En de remmen vind ik nog altijd fijner dan de shimano 105di2 die ik nu ook heb.
Corona build dat is wel duidelijk
Vandaag de Mason bokeh gravelbike die draait op potenza H11. Een brake bleed gedaan als onderhoud na 2j ( magura royal blood ) Blokken vervangen door Magura A blokken ipv Campa race. Net getest en dit gaat prima. Die blokjes zijn minder dan de helft van de prijs! 17.95 ipv 41! Gelukkig heeft Magura het wiel niet opnieuw uitgevonden bij het ontwerpen van de campa h11 spullen.
Er zitten wel iets verschillen in. Zo zijn de campa blokken net iets afgeschuind om wielen insteken makkelijker te maken en de maguras niet. Er zit op campa ook een extra slijtage tabje dat extra herrie gaat maken als ze bijna versleten zijn. Naja dat heb je allemaal niet zo nodig op een gravelbike.
Verder nog nieuwe sealant in de banden en we kunnen er weer even tegen.
En ja potenza H11 met standaard derailleur functioneert tot nu toe best wel goed op de gravelbike. Schakelt een 48-33 voorblad met een sram rival 11-32 cassette! En de remmen vind ik nog altijd fijner dan de shimano 105di2 die ik nu ook heb.
Corona build dat is wel duidelijk
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Vanavond de eerste ervaring met klussen aan hydraulische remmen gemaakt: binnenwerk van een avid elixir remhendel vervangen+alles ontluchten+blokjes en schijven schoonbranden. Succesvol en weer iets geleerd.
Vanochtend ketting+tandwielen van moeders boodschappenkoga vervangen.
Nu kan de familie ( mam en schoonzus) weer veilig de weg op.
Vanochtend ketting+tandwielen van moeders boodschappenkoga vervangen.
Nu kan de familie ( mam en schoonzus) weer veilig de weg op.
Gisteren een MTB Deore derailleur gemaakt. Al sinds de aanschaf had ik last van een lage veerspanning. Ook met clutch vaak een klapperende ketting.
Na het servicen van de clutch ook de kooi losgehaald en de veer schoongemaakt. Oplossing bleek uiteindelijk de spanning van de veer te verhogen door de kooi een 'extra rondje' te laten draaien voor het vastzetten.
Wel verbaasd dat dit niet goed zat bij aankoop!
Na het servicen van de clutch ook de kooi losgehaald en de veer schoongemaakt. Oplossing bleek uiteindelijk de spanning van de veer te verhogen door de kooi een 'extra rondje' te laten draaien voor het vastzetten.
Wel verbaasd dat dit niet goed zat bij aankoop!
Ik heb zelf ooit een nexus 7 naaf gewoon een oliebad gegeven met ATF olie. Naaf draait inmiddels alweer 4 jaar prima.
Het is natuurlijk niet de bedoeling maar werkt bij mij iig prima!
- unrealistic
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 09 jul 2010 14:24
Vorig weekend kraakte mijn fiets bij aanzetten. (Cannondale Topstone)
Ook bij staand fietsen.
Ik had het idee dat mijn bottombracket gaar was maar dit leek me wel erg vlot na zo'n 2200 km.
Deze week crankstel eraf gehaald en alles schoongepoetst en daarna eens met de sleutel op de bracket gekeken of deze aan / vast zat.
Oeps. niet dus. Deze kon ik met gemak een halve slag aanhalen. (Niet met geweld, gewoon rustig)
Dat was dus niet de 35-50Nm die daarvoor staat en die is blijkbaar iets los gelopen.
Woensdag een rondje gemaakt en geen gekraak gehoord!
Ook bij staand fietsen.
Ik had het idee dat mijn bottombracket gaar was maar dit leek me wel erg vlot na zo'n 2200 km.
Deze week crankstel eraf gehaald en alles schoongepoetst en daarna eens met de sleutel op de bracket gekeken of deze aan / vast zat.
Oeps. niet dus. Deze kon ik met gemak een halve slag aanhalen. (Niet met geweld, gewoon rustig)
Dat was dus niet de 35-50Nm die daarvoor staat en die is blijkbaar iets los gelopen.
Woensdag een rondje gemaakt en geen gekraak gehoord!
Bearded rookie, nu ook op de gravel.
Ik heb de v-brakes van de tandem waar ik met mijn verstandelijk beperkte dochter mee fiets afgesteld. Van de week nog een monteur aan huis gehad om crankverkleiners te plaatsen en toen ook gevraagd de remmen af te stellen. Maar schijnbaar zijn v-brakes voor mensen nog altijd abracadabra..... Ik zag al dat het niet gedaan was dus toen maar besloten dat ik het zelf sowieso beter kan. Maar dat een fiets zo door Welzorg wordt uitgeleverd is wel raar. Er zijn verkeerde vulbussen gebruikt waardoor de v-brakes nogal uit elkaar stonden. Ook was de veerspanning niet juist.
Ride bikes, not tanks!
Nu de reservebinnenlanden controleren op slijtage. In oktober was er één (in een zadeltasje) helemaal doorgesleten op de vouw.
Niet zijken maar reiden !
Tja, als je net zoals @wasbeer2006 nooit lek rijdt moet je wel periodiek je pech attributen controleren, stel je voor je rijdt een keer lek dan . . . . . . . wordt het een 'call of shame'.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Pfff, waarheid als een koe, we hadden het laatst, iemand reed lek en had reserve binnenlanden bij zich die al eens geplakt waren, bleek dat die niet okay waren…..
Vandaag de Brooks B17 weer op mijn trekkingfiets gezet, gezien de zit/houding op die fiets toch beter dan het sportievere zadel. Nu maar hopen dat de spanbout het niet al te snel begeeft (erkende Brooks kwaal).
Vandaag de Brooks B17 weer op mijn trekkingfiets gezet, gezien de zit/houding op die fiets toch beter dan het sportievere zadel. Nu maar hopen dat de spanbout het niet al te snel begeeft (erkende Brooks kwaal).
-
- Forum-lid
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 06 apr 2023 19:31
- Locatie: Maasland (ZH)
Onbekend met het monteren ervan na enig inlezen en tips van mijn FM de tubeless banden gemonteerd. Het geklieder met de sealant was mijn grootste zorg, maar dit bleek onnodig.
Voorband na monteren van lint en ventiel plopte meteen op zijn plaats en bleek zonder sealant al dicht.
Achterband bleek niet te willen ploppen in eerste instantie.... omdat de band met beide kanten aan 1 kant van het ventiel zat... duurde even voordat ik dat in de gaten had... ik moest ook iets langer pompen (compressor) voordat hij wilde ploppen.... bijpompen bleek iets langer nodig voordat hij een beetje luchtdicht was als de voorband.... de sealant deed de rest.... beetje draaien met de wielen en fiets neergezet... 's-middags even met het duimpje gecontroleerd .... voelde goed
en fietsen maar .... ook dat voelde goed dus de bandenspanning van dat moment gemeten en die handhaaf ik...
Helemaal blij!
Voorband na monteren van lint en ventiel plopte meteen op zijn plaats en bleek zonder sealant al dicht.
Achterband bleek niet te willen ploppen in eerste instantie.... omdat de band met beide kanten aan 1 kant van het ventiel zat... duurde even voordat ik dat in de gaten had... ik moest ook iets langer pompen (compressor) voordat hij wilde ploppen.... bijpompen bleek iets langer nodig voordat hij een beetje luchtdicht was als de voorband.... de sealant deed de rest.... beetje draaien met de wielen en fiets neergezet... 's-middags even met het duimpje gecontroleerd .... voelde goed
en fietsen maar .... ook dat voelde goed dus de bandenspanning van dat moment gemeten en die handhaaf ik...
Helemaal blij!