Kettingvanger of niet?
Sinds november trotse bezitter van een fiets met Ultegra Di2. In het verleden altijd met een kettingvanger gereden op mijn voorderrailleur, die mijn frame met enige regelmaat gespaard heeft. Op advies van fietsmaten heb ik op mijn nieuwe fiets (nog) niet zo'n ding gemonteerd, want bij Di2 zou de kans niet groot zijn dat de ketting ervan af klettert.
Tot zondag ging dat inderdaad goed (zo'n 1500km ermee gefietst), maar ineens bij een gat in de weg, knalde hij er toch vanaf en ook meteen een klein beetje lakschade. Aangezien ik erg zuinig ben op mijn materiaal, denk ik er toch over om 'm erop te zetten.
Ik vraag me af hoeveel mensen op dit forum een kettingvanger op hun fiets hebben. En zo nee, waarom niet?
Wat zijn ervaringen met Di2: vliegt de ketting er bij jullie wel eens vanaf, of is dat echt iets dat hoort bij mechanisch schakelen?
Tot zondag ging dat inderdaad goed (zo'n 1500km ermee gefietst), maar ineens bij een gat in de weg, knalde hij er toch vanaf en ook meteen een klein beetje lakschade. Aangezien ik erg zuinig ben op mijn materiaal, denk ik er toch over om 'm erop te zetten.
Ik vraag me af hoeveel mensen op dit forum een kettingvanger op hun fiets hebben. En zo nee, waarom niet?
Wat zijn ervaringen met Di2: vliegt de ketting er bij jullie wel eens vanaf, of is dat echt iets dat hoort bij mechanisch schakelen?
Laatst gewijzigd door jackflash op 22 mei 2023 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Op geen van mijn fietsen een ketting vanger. En ook nog niet nodig gehad.
-
- Forum-lid
- Berichten: 363
- Lid geworden op: 06 dec 2009 17:27
Nadat vorig jaar mijn ketting zo ongeveer vastsloeg in mijn frame nadat hij eraf viel (SRAM AXS) heb ik er één gemonteerd en die gaat er ook niet meer af. Al is het alleen maar voor de zekerheid
Bij mijn huidige fietsen, met Shimano 105, Ultegra en grx, en één retro met campagnolo (alles mechanisch) nooit.
In het verleden heb ik een fiets met Sram force gehad. Daarbij kwam het soms/regelmatig wel voor.
In het verleden heb ik een fiets met Sram force gehad. Daarbij kwam het soms/regelmatig wel voor.
Bij m’n triples viel er nog wel eens een ketting aan de binnenkant af. Met de dubbels van nu gebeurt dat niet meer. Dat komt ook door de derailleurs van nu die de ketting veel strakker houden.
hun fietsen.
Of je nou met een mechanisch of een elektrisch geschakelde groep rijdt zodra jouw ketting er aan de binnenkant of buitenkant eraf vliegt komt dat a) de ketting staat niet strak genoeg b) de uiterste standen van de derailleurs staan niet goed afgesteld. Inmiddels meer dan 100.000 km met Shimano tripel en dubbel groepen gereden zonder dat mij dat ooit is overkomen.jackflash schreef: ↑22 mei 2023 21:07 Sinds november trotse bezitter van een fiets met Ultegra Di2. In het verleden altijd met een kettingvanger gereden op mijn voorderrailleur, die mijn frame met enige regelmaat gespaard heeft. Op advies van fietsmaten heb ik op mijn nieuwe fiets (nog) niet zo'n ding gemonteerd, want bij Di2 zou de kans niet groot zijn dat de ketting ervan af klettert.
Tot zondag ging dat inderdaad goed (zo'n 1500km ermee gefietst), maar ineens bij een gat in de weg, knalde hij er toch vanaf en ook meteen een klein beetje lakschade. Aangezien ik erg zuinig ben op mijn materiaal, denk ik er toch over om 'm erop te zetten.
Ik vraag me af hoeveel mensen op dit forum een kettingvanger op hun fiets hebben. En zo nee, waarom niet?
Wat zijn ervaringen met Di2: vliegt de ketting er bij jullie wel eens vanaf, of is dat echt iets dat hoort bij mechanisch schakelen?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless