Wat eten en drinken voor de Alpe d'HuZes
-
- Forum-lid
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
8 à 9 uur lang 125 gram suikers per uur naar binnen werken is geen lichte opgave. Kunnen je maag en darmen dit aan? Om 6600 hoogtemeters te overwinnen heb je grofweg meer dan 4500 cal nodig bij een lichaamsgewicht van 70kg. In theorie zijn suikers uiteraard de brandstof bij uitstek, maar in de praktijk (warmte, vochtverlies, duur, vermoeidheid, etc) gaan heel veel randverschijnselen opspelen. In die zin is de opmerking van Jans zo gek nog niet: eet waar je trek in hebt en wat je goed verdraagt.
Klein_Verzet schreef: ↑26 mei 2023 11:59 8 à 9 uur lang 125 gram suikers per uur naar binnen werken is geen lichte opgave. Kunnen je maag en darmen dit aan? Om 6600 hoogtemeters te overwinnen heb je grofweg meer dan 4500 cal nodig bij een lichaamsgewicht van 70kg. In theorie zijn suikers uiteraard de brandstof bij uitstek, maar in de praktijk (warmte, vochtverlies, duur, vermoeidheid, etc) gaan heel veel randverschijnselen opspelen. In die zin is de opmerking van Jans zo gek nog niet: eet waar je trek in hebt en wat je goed verdraagt.
4500?
Volgens mijn snelle berekening kom je op zo'n 7200 voor 6 alpe d'huzes beklimmingen. Ik reken dan met 6 uur 280Watt trappen. Je kunt ook 7.5uur 225 Watt trappen, same same.
Het hangt natuurlijk af van je efficiëntie (die ook afneemt bij een extreme inspanning). 6500-8500 zal ongeveer kloppen.
En dan heb ik de afdalingen dus niet meegerekend.
6600 hoogtemeters * 9,81 * (70kg lichaam + 8kg fiets) = 5050 kJ mechanische arbeid = ongeveer evenveel kCal stofwisseling.
+ nog een beetje voor de rol- en luchtweerstand.
Dat ga je TIJDENS de rit niet allemaal bij kunnen eten.
Daarvoor zal je inderdaad zo'n 125g KH per uur moeten eten, dat zal de meesten niet lukken, 80g is realistischer.
Vergeet niet dat je ook start met pakweg 400g spier- en leverglycogeen aan boord en je ook nog wel wat vet verbrandt.
+ nog een beetje voor de rol- en luchtweerstand.
Dat ga je TIJDENS de rit niet allemaal bij kunnen eten.
Daarvoor zal je inderdaad zo'n 125g KH per uur moeten eten, dat zal de meesten niet lukken, 80g is realistischer.
Vergeet niet dat je ook start met pakweg 400g spier- en leverglycogeen aan boord en je ook nog wel wat vet verbrandt.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Vet verbranden als je op de limiet zit is niet verstandig (ketoacidose)
Het belangrijkste is, zoals al eerder vermeld, is dat je maag en darmen die intake van suikers aankunnen. Daar moet je echt op getraind zijn.
Het belangrijkste is, zoals al eerder vermeld, is dat je maag en darmen die intake van suikers aankunnen. Daar moet je echt op getraind zijn.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Tja ik begrijp je argument maar de vraag was toch vanuit een wat onervaren “eter op dit gebied “
Dan kun je beter de snelle suikers inzetten als je maagdarmstelsel daar mee om kan.
Dan kun je beter de snelle suikers inzetten als je maagdarmstelsel daar mee om kan.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
Maar het vermogen om KH op te nemen in de darm is juist beperkt tot 80 a 90 g/h.
Tijdens inspanning onder de lactaatdrempel halen getrainde sporters best een substantieel % van hun energie uit vet:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2990231/
Tijdens inspanning onder de lactaatdrempel halen getrainde sporters best een substantieel % van hun energie uit vet:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2990231/
Laatst gewijzigd door scepticus op 27 mei 2023 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Mee eens hoor maar niet elk (ongetraind) lichaam is hetzelfde! Zeker niet als je eventueel zelf al wat zaken meegemaakt hebt; het is tenslotte de alpe d’huzez he…
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
Jouw renner:scepticus schreef: ↑27 mei 2023 16:09 6600 hoogtemeters * 9,81 * (70kg lichaam + 8kg fiets) = 5050 kJ mechanische arbeid = ongeveer evenveel kCal stofwisseling.
+ nog een beetje voor de rol- en luchtweerstand.
Dat ga je TIJDENS de rit niet allemaal bij kunnen eten.
Daarvoor zal je inderdaad zo'n 125g KH per uur moeten eten, dat zal de meesten niet lukken, 80g is realistischer.
- Fietst naakt
- zonder eten en drinken of accessoires (of zit dat allemaal in die 8kg?)
- met de efficiëntie waar een prof jaloers op is (namelijk 100/4.184 = 23.9%)
- houdt die efficiëntie vast over 6 beklimmingen
- en schaart rolweerstand, luchtweerstand, mechanische weerstand onder 'een beetje' (in werkelijkheid is dit bij een dergelijke steile klim ongeveer 10%, veel meer op een normale (heuvel)rit)
Ik denk dat je bij die 5050kcal dus makkelijk
- 3% (2kg voor helm, kleding, schoenen, bril)
- 3% (2kg voor reepjes, water/bidon(houders), voeding, telefoon, gereedschapssetje, headunit)
- 10% (efficiëntie is eerder 18% dan 24% maar ik hou het dan maar op ±21.5%
- 3%? Dit is een lastige maar je gaat naar het einde toe zeker wel 10% efficiëntie verliezen
- 10% voor die overige weerstanden.
= 29%
Dus 5050*1.29 = 6500kcal
En dan negeer ik nog steeds de afdalingen en het feit dat deze correcties elkaar natuurlijk ook nog versterken. En ik vind 21.5% voor een amateur nog steeds heel riant.
Ik ben het wel met je eens dat je dat niet kunt bij eten, bij iedere klim + afdaling moet er minimaal zo'n 250gr koolhydraten in (10 bananen bijvoorbeeld
Kortom, die vuistregel kj = kcal is echt te kort door de bocht, vooral als je hele stukken weerstand uit de berekening weglaat.
kj=kcal geldt dus alleen voor de optimaal getrainde topwielrenner, bij een niet al te lange maar wel redelijk intense inspanning, anders haal je die efficiëntie nooit.
kj=kcal geldt dus alleen voor de optimaal getrainde topwielrenner, bij een niet al te lange maar wel redelijk intense inspanning, anders haal je die efficiëntie nooit.