Tubeless
Mijn ervaring met tubless op mtb is altijd top geweest. Racer altijd met biba gereden, maar vorige week geswitched naar een paar tubeless banden. Gekozen voor:
https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/bik ... tlr/28-622
Ik heb deze gemonteerd op een r4a wielset van Scope. Dit is een 23c velg (23mm binnenbreedte). Ik weeg 88kg en heb voor/achter 6/6.2 bar erin gepompt. Eerste 2 ritten gingen goed. 160km geen probleem. Tijdens t fietsen vanochtend, perfect asfalt, rechtdoor met ik gok 28 per uur, klapte mn achterband van mn velg. Kreeg m r niet meer ingeplopt met handpomp dus biba erin en naar huis. Fiets buiten, alles schoon gemaakt en tijdens t fixen van achterband een enorme knal. Voorband er ook af........ De zon zal de boosdoener zijn. Weer alles onder de sealant!
Iemand tips? Ik kan me alleen bedenken dat er teveel lucht in zit voor een 23c velg... Hoeveel bar is te adviseren? Thanks!
https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/bik ... tlr/28-622
Ik heb deze gemonteerd op een r4a wielset van Scope. Dit is een 23c velg (23mm binnenbreedte). Ik weeg 88kg en heb voor/achter 6/6.2 bar erin gepompt. Eerste 2 ritten gingen goed. 160km geen probleem. Tijdens t fietsen vanochtend, perfect asfalt, rechtdoor met ik gok 28 per uur, klapte mn achterband van mn velg. Kreeg m r niet meer ingeplopt met handpomp dus biba erin en naar huis. Fiets buiten, alles schoon gemaakt en tijdens t fixen van achterband een enorme knal. Voorband er ook af........ De zon zal de boosdoener zijn. Weer alles onder de sealant!
Iemand tips? Ik kan me alleen bedenken dat er teveel lucht in zit voor een 23c velg... Hoeveel bar is te adviseren? Thanks!
Twee dingen. De band zit op de minimale breedte voor deze velg, volgens de specificaties. Dat zou het probleem eigenlijk niet moeten zijn.
De gebruikte druk vind ik erg hoog. Ik heb deze banden, ook in 28mm, met meer kilo’s gereden op ongeveer 4,4/4,6 bar.
Misschien de combi van een vrij smalle band voor de velg, én te hoge druk?
De gebruikte druk vind ik erg hoog. Ik heb deze banden, ook in 28mm, met meer kilo’s gereden op ongeveer 4,4/4,6 bar.
Misschien de combi van een vrij smalle band voor de velg, én te hoge druk?
Ja, t moet wel de de druk zijn ja... Op t doosje staat een advies en daar staat bij mijn gewicht:
19c: 6.2 bar
Staat in t klein onder:
21c: -0.3 bar
Wellicht voor 23c nogmaals -0.3 doen?
Dan kom ik uit op 5.6 bar. Is dat nog steeds veel? Jij reed nog veel zachter.
Heb mn oude banden er maar even op gezet met een biba zodat ik morgen gewoon op pad kan.
19c: 6.2 bar
Staat in t klein onder:
21c: -0.3 bar
Wellicht voor 23c nogmaals -0.3 doen?
Dan kom ik uit op 5.6 bar. Is dat nog steeds veel? Jij reed nog veel zachter.
Heb mn oude banden er maar even op gezet met een biba zodat ik morgen gewoon op pad kan.
Als aanvulling, volgens mij is de velg waar ik ze op rijd 21c.
Voor trixie24 zou ik zeggen; probeer eens rond de 4,5 bar. Vermoedelijk kan het ook nog wel richting de 4 bar.
Voor trixie24 zou ik zeggen; probeer eens rond de 4,5 bar. Vermoedelijk kan het ook nog wel richting de 4 bar.
Ik rij al langer met deze banden en juist zelden een klein lek. Enige keer met dikke pech was met een stuk glas dat de band gelijk vernielde. Misschien mee terug gaan vanwege productie fout? Ik rij zelf overigens ook op 5-5,5 bar. (Jaja zal voor velen wel te veel zijn, voor mij werkt het prima)awinkel schreef: ↑28 mei 2023 19:17 Mijn vertrouwen in tubeless is inmiddels ook een stuk minder geworden.
Helaas heb ik een maand geleden de nieuwe Continental Grand Prix 5000 S TR gekocht.
Ondanks dat uiteraard door de fabrikant gezegd wordt dat ie er lekbestendig is, blijkt het de ideale band om tubeless rijden te testen...
De band gaat al lek als ie een steentje ziet.
Ik gebruik Squirt met beadblock en na enige minuten lijkt het gaatje dicht te zijn, maar zodra je gaat rijden en er meer druk op komt gaat het toch weer borrelen en zit je fiets weer onder de sealant.
Je mag toch wel verwachten dat de sealant een gaatje van een klein steentje (ongeveer 2mm) kan dichten en dicht kan houden.
Maar blijkbaar is de druk van 5,5 bar toch teveel van het goede voor de sealant.
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...
Ja, wel een vertrouwensdeukje opgelopen... Gelukkig op een moment gebeurd dat t niet zoveel kwaad kon!
Ik ga ze van de week er maar weer op zetten en dan met een normale druk! Ik neem aan dat dit gewoon echt door te hoge druk komt en dat ik me geen zorgen hoef te maken als ik een bocht in stuur op snelheid in een afdaling
Ik ga ze van de week er maar weer op zetten en dan met een normale druk! Ik neem aan dat dit gewoon echt door te hoge druk komt en dat ik me geen zorgen hoef te maken als ik een bocht in stuur op snelheid in een afdaling
@laurens78: Rij je ook met de S TR uitvoering? Dit omdat je aangeeft dat je al langer met deze band rijdt en deze uitvoering nog niet heel lang op de markt is.
Het is wel telkens de achterband die kapotgaat, maar dat wijt ik er vooral aan omdat daar de meeste druk op staat vanwege het rijdersgewicht wat er meer op drukt.
Het is wel telkens de achterband die kapotgaat, maar dat wijt ik er vooral aan omdat daar de meeste druk op staat vanwege het rijdersgewicht wat er meer op drukt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik rijd met pirelli tlr 28 en 30mm.
Voor de 28 en achter de 30. Na een paar weken lijk 4.0 voor en achter ideaal bij 84kg.
Beide op 22c hookless.
Pirelli geeft zelf een vrij hoge druk aan. Ze gaan wel extreem lang mee zodat je soms op het punt komt dat de band op is, maar het loopvlak nog goed, let daar op.
Maar dan nog eraf klappen bij 6 dan is de marge wel heel klein, gooi die band iig weg niet meer mee rijden!
Zijn de velgen hooked of hookless. Bij hooked is 23c en 28mm wel op het randje/erover
Voor de 28 en achter de 30. Na een paar weken lijk 4.0 voor en achter ideaal bij 84kg.
Beide op 22c hookless.
Pirelli geeft zelf een vrij hoge druk aan. Ze gaan wel extreem lang mee zodat je soms op het punt komt dat de band op is, maar het loopvlak nog goed, let daar op.
Maar dan nog eraf klappen bij 6 dan is de marge wel heel klein, gooi die band iig weg niet meer mee rijden!
Zijn de velgen hooked of hookless. Bij hooked is 23c en 28mm wel op het randje/erover
Velgen zijn Hooked. Wat is de reden om ze weg te gooien? Ze gebruiken met een lagere druk geen optie?wasbeer2006 schreef: ↑29 mei 2023 15:21 Ik rijd met pirelli tlr 28 en 30mm.
Voor de 28 en achter de 30. Na een paar weken lijk 4.0 voor en achter ideaal bij 84kg.
Beide op 22c hookless.
Pirelli geeft zelf een vrij hoge druk aan. Ze gaan wel extreem lang mee zodat je soms op het punt komt dat de band op is, maar het loopvlak nog goed, let daar op.
Maar dan nog eraf klappen bij 6 dan is de marge wel heel klein, gooi die band iig weg niet meer mee rijden!
Zijn de velgen hooked of hookless. Bij hooked is 23c en 28mm wel op het randje/erover
Welke banden, tubeless, tan wall, kunnen hier eventueel wat beter tegen?
Zaterdag 1e keer gehad dat het tubeless me behoed heeft voor een lekke band. Paar stukjes gravel gehad tijdens de rit van 100km (zowel Strava als Garmin vonden dat daar gewone weg lag ...), en blijkbaar op een van die stukjes iets in mn achterband gehad. Gisteren tijdens het poetsen vond ik al dat de achterband wat slapjes was. Even wat harder opgepompt een ja hoor, daar kwam de sealant. Tot zon 4bar blijft ie wel dicht, maar daarboven is het lastig. Morgen maar eens bison reparatie lijm gaan halen en die aan de binnenkant smeren. Zal wel geklieder worden