ypuh schreef: ↑27 okt 2020 09:03
japiecarbon schreef: ↑26 okt 2020 19:58
Wat is dan eigenlijk het probleem van die nieuwe standaarden? Behalve dan dat ze anders zijn.
Heb je effe? Het probleem is niet zozeer dat het slecht is, het probleem is dat het alleen ook niet verbeterd is. Ze hebben gewoon alles veranderd om het veranderen, zodat je volledig afhankelijk bent van SRAM voor de vervangingsonderdelen (die natuurlijk weer een stapje duurder zijn dan bij 11s).
Een greep uit de veranderingen waar je iets van kunt vinden:
- Nutteloze 10t kransje extra
- Nieuwe DUB BB standaard die nauwelijks voordeel biedt t.o.v GXP/Hollowtech/30mm
- Nieuwe ketting met andere afstand tussen de rollen (SRAM 12s only)
- Nieuw gereedschap nodig zoals chainchecker
- Nieuwe XDR body nodig om 10t te faciliteren
- Kleinere kettingbladen (=meer slijtage/minder mechanisch voordeel) om de 10t uberhaupt te kunnen gebruiken
- Daardoor ook weer een andere BCD (107 ipv 110mm)
- Daardoor ook weer andere spiders/kettingbladen/vermogensmeting (uiteraard weer SRAM proprietary)
- Zwaarder dan 11s
- Kettingbladen van Red zitten aan elkaar én aan de PM. Binnen ring versleten > nieuw binnenblad, buitenblad en vermogensmeter nodig
- Andere cassette spacing dan Campa 12s, dus niet uitwisselbaar
- Sowieso geen enkele uitwisselbaarheid meer mogelijk met concurrerende merken
Buiten dat is het best een prima groep, maar het zijn dus vooral strategische keuzes geweest in het voordeel van SRAM, niet in het voordeel van de consument. De marketing afdeling verkoopt het natuurlijk weer als 'one system' dat afgestemt is om met elkaar samen te werken en daarom geen andere merken toestaat, al ging dat bij 11s meer dan prima. Force is wel iets flexibeler, maar echt wel een stap terug qua gewicht, looks en als ik dit topic lees ook geluid wat het produceert.