Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@trixie24, als er band eraf ik geknald zeker bij een hooked velg is de kans aanwezig dat de hiel beschadigd is en dat het een twede keer nog sneller gebeurt.
Ik zou het risico niet nemen, slecht te zien ook vanaf de buitenkant. Het is carbon, dus je velg zal nog wel recht zijn, maar met alu had er waarschijnlijk een slag in gezeten.
Pirelli banden vallen over het algemeen goed, niet te strak, maar ook niet los, als die eraf knalt zou ik met een strakker passend band gaan rijden bv conto en 30mm ipv 28mm.
Ik zou het risico niet nemen, slecht te zien ook vanaf de buitenkant. Het is carbon, dus je velg zal nog wel recht zijn, maar met alu had er waarschijnlijk een slag in gezeten.
Pirelli banden vallen over het algemeen goed, niet te strak, maar ook niet los, als die eraf knalt zou ik met een strakker passend band gaan rijden bv conto en 30mm ipv 28mm.
@wasbeer2006 Dat is helaas een duur grapje dan Mn velgen zijn nog prima in orde gelukkig. Vandaag gefietst met mn oude banden/biba en geen slag of afwijking te zien.
Met conto bedoel je continental? Een gp5000? Ik zou graag met 28 rijden. Met een biba is de kans toch veel kleiner dat band eraf klapt?
Met conto bedoel je continental? Een gp5000? Ik zou graag met 28 rijden. Met een biba is de kans toch veel kleiner dat band eraf klapt?
Je hebt gelijk, die rij ik nu al ruim 2000km zonder problemen. Geven mij veel vertrouwen (ook met 80km/h+ naar beneden) Daarvoor zijn voorganger probleemloos.awinkel schreef: ↑28 mei 2023 21:45 @laurens78: Rij je ook met de S TR uitvoering? Dit omdat je aangeeft dat je al langer met deze band rijdt en deze uitvoering nog niet heel lang op de markt is.
Het is wel telkens de achterband die kapotgaat, maar dat wijt ik er vooral aan omdat daar de meeste druk op staat vanwege het rijdersgewicht wat er meer op drukt.
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...
Ik zou wel even een plakker aan de binnenzijde plakken met die lijm. Zoals eeder in dit topic besproken wordt alleen een klodder lijm week van de sealant en laat los.derxx schreef: ↑29 mei 2023 19:15 Zaterdag 1e keer gehad dat het tubeless me behoed heeft voor een lekke band. Paar stukjes gravel gehad tijdens de rit van 100km (zowel Strava als Garmin vonden dat daar gewone weg lag ...), en blijkbaar op een van die stukjes iets in mn achterband gehad. Gisteren tijdens het poetsen vond ik al dat de achterband wat slapjes was. Even wat harder opgepompt een ja hoor, daar kwam de sealant. Tot zon 4bar blijft ie wel dicht, maar daarboven is het lastig. Morgen maar eens bison reparatie lijm gaan halen en die aan de binnenkant smeren. Zal wel geklieder worden
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Er staat een hele andere load op een tubeless band en band met binnenband. Ik kan het plaatje niet meer vinden, dat is jaren geleden gepost en opzich best intressant. Uitleggen kan ik het ook niet.Trixie24 schreef: ↑29 mei 2023 21:59 @wasbeer2006 Dat is helaas een duur grapje dan Mn velgen zijn nog prima in orde gelukkig. Vandaag gefietst met mn oude banden/biba en geen slag of afwijking te zien.
Met conto bedoel je continental? Een gp5000? Ik zou graag met 28 rijden. Met een biba is de kans toch veel kleiner dat band eraf klapt?
Ja duur grapje, gezien je wielen zal je fiets ook wel een 5 tot 7K zijn, das dus nog geen 1%
En als je op je plaat gaat is de schade een stuk groter. Kan best zijn dat de band nog heel is, maar dat zie je niet aan de buitenkant.
Ik zou met die wielen sowieso met biba gaan rijden of een bredere band tubeless.
Waarom 28 en geen 30? je koopt brede velgen en ga je vervolgens met relatief smalle banden rijden.
Waar is die velg intern 23mm? Op het smalle stuk, dus op de hoek of eronder?
Thx, die had ik inderdaad gemist (tsja, lang topic). Zijn daar speciale plakkers voor, of gewoon van die dingen die je ook voor biba's gebruikt? Wordt voor mij de eerste keer om een buitenband te plakkenNuitKor schreef: ↑30 mei 2023 07:57Ik zou wel even een plakker aan de binnenzijde plakken met die lijm. Zoals eerder in dit topic besproken wordt alleen een klodder lijm week van de sealant en laat los.derxx schreef: ↑29 mei 2023 19:15 Zaterdag 1e keer gehad dat het tubeless me behoed heeft voor een lekke band. Paar stukjes gravel gehad tijdens de rit van 100km (zowel Strava als Garmin vonden dat daar gewone weg lag ...), en blijkbaar op een van die stukjes iets in mn achterband gehad. Gisteren tijdens het poetsen vond ik al dat de achterband wat slapjes was. Even wat harder opgepompt een ja hoor, daar kwam de sealant. Tot zon 4bar blijft ie wel dicht, maar daarboven is het lastig. Morgen maar eens bison reparatie lijm gaan halen en die aan de binnenkant smeren. Zal wel geklieder worden
Sommige doen het met gewone bandenplakkers, maar er zijn ook speciale van, o.a. van TipTop. Zoekterm: tiptop tubeless.
Ik heb goede ervaringen met die van TipTop.
Ik heb goede ervaringen met die van TipTop.
Nadat mijn bison repair lijm los liet heb ik er een gewone biba plakker op geplakt met die lijm en dat zit nog steeds goed.derxx schreef: ↑30 mei 2023 14:44Thx, die had ik inderdaad gemist (tsja, lang topic). Zijn daar speciale plakkers voor, of gewoon van die dingen die je ook voor biba's gebruikt? Wordt voor mij de eerste keer om een buitenband te plakkenNuitKor schreef: ↑30 mei 2023 07:57Ik zou wel even een plakker aan de binnenzijde plakken met die lijm. Zoals eerder in dit topic besproken wordt alleen een klodder lijm week van de sealant en laat los.derxx schreef: ↑29 mei 2023 19:15 Zaterdag 1e keer gehad dat het tubeless me behoed heeft voor een lekke band. Paar stukjes gravel gehad tijdens de rit van 100km (zowel Strava als Garmin vonden dat daar gewone weg lag ...), en blijkbaar op een van die stukjes iets in mn achterband gehad. Gisteren tijdens het poetsen vond ik al dat de achterband wat slapjes was. Even wat harder opgepompt een ja hoor, daar kwam de sealant. Tot zon 4bar blijft ie wel dicht, maar daarboven is het lastig. Morgen maar eens bison reparatie lijm gaan halen en die aan de binnenkant smeren. Zal wel geklieder worden
De eerste keer of de eerste keer dat je het merkt?derxx schreef: ↑29 mei 2023 19:15 Zaterdag 1e keer gehad dat het tubeless me behoed heeft voor een lekke band. Paar stukjes gravel gehad tijdens de rit van 100km (zowel Strava als Garmin vonden dat daar gewone weg lag ...), en blijkbaar op een van die stukjes iets in mn achterband gehad. Gisteren tijdens het poetsen vond ik al dat de achterband wat slapjes was. Even wat harder opgepompt een ja hoor, daar kwam de sealant. Tot zon 4bar blijft ie wel dicht, maar daarboven is het lastig. Morgen maar eens bison reparatie lijm gaan halen en die aan de binnenkant smeren. Zal wel geklieder worden
Toen ik m'n Schwalbe verving, heb ik die eens hele goed bekeken. Ik denk dat tubeless me voor ettelijke platte banden behoed heeft, alleen merk je er soms helemaal niets van.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Had ik met mijn mtb banden ook altijd, die dingen zijn zo stug.
Race banden heb ik nog nooit geplakt.
Mtb banden plakte ik daarna met normale biba plakker en solutie, dat bleef bij die banden goed zitten.
Wat ook redelijk ging plakker erop en meteen monteren en op de rijddruk oppompen.
Dit is pas m'n 1e tubeless setup, heb er nu 650km mee gereden En opzich verbaast het me ook niet dat ik lek gereden heb. Ik heb op bospaadjes gereden die als glad asfalt waren tov dit Had me eigenlijk moeten omdraaien toen ik zag waar ik op terecht kwam, mja... Achteraf is altijd makkelijk praten.hayes schreef: ↑30 mei 2023 21:21De eerste keer of de eerste keer dat je het merkt?derxx schreef: ↑29 mei 2023 19:15 Zaterdag 1e keer gehad dat het tubeless me behoed heeft voor een lekke band. Paar stukjes gravel gehad tijdens de rit van 100km (zowel Strava als Garmin vonden dat daar gewone weg lag ...), en blijkbaar op een van die stukjes iets in mn achterband gehad. Gisteren tijdens het poetsen vond ik al dat de achterband wat slapjes was. Even wat harder opgepompt een ja hoor, daar kwam de sealant. Tot zon 4bar blijft ie wel dicht, maar daarboven is het lastig. Morgen maar eens bison reparatie lijm gaan halen en die aan de binnenkant smeren. Zal wel geklieder worden
Toen ik m'n Schwalbe verving, heb ik die eens hele goed bekeken. Ik denk dat tubeless me voor ettelijke platte banden behoed heeft, alleen merk je er soms helemaal niets van.
Gaatje zat ook precies op de rand van de bolling, in het "profiel" wat op de GP5000 zit. Gewoon botte pech. Zag ook wel wat kleine sneetjes e.d. op het loopvlak zitten voor en achter, maar niet duidelijk of deze door waren of niet. Met een biba was ik zeker lek gegaan, nu heb ik gewoon nog zeker 50km naar huis gereden zonder het in de gaten te hebben.