ultra_ivo
15 mei 2023 21:19
Ik moet in de herhaling.
Een week geleden gestart bij de Rando Imperator, een 600 dwars over de Alpen. Eigenlijk een 650 waar je 2u30 meer voor krijgt. Nadeel is dan starten om 4u30. Daardoor reed ik de eerste 2uur als een zombie. Zeker als de overgrote meerderheid van de Italianen meerdere knipperlichtjes op hun fiets hebben, daar wordt je helemaal tureluurs van. Alsof je op autovrije fietspaden rekening moet houden met automobilisten.....
Het Alpenstuk ging eigenlijk vrij goed. Behalve dan de Fernpass. Daar was de onverharde versie net door de autoriteiten 'opgefrist', lees een zooi losse keien er over uitgestort. Dat werd dus over de drukke asfaltweg rijden. Bovenop de Norbertshöhe was ik 15 minuten eerder dan in 2017. Ook de afdaling tot Bolzano ging goed. Tot dan niks aan de hand.
In de ochtend een kwartiertje in de berm geslapen en dan door langs het Ätschdal. De vewachte watertap was afgesloten, gelukkig kon ik via een ommetje door een dorp toch aan water komen.
Daarna begon de ellende, langzaam werd het steeds heter. Het traditionele stukje naar het Gardameer, waar je je fiets over de steile fietspaden moet sleuren, kostte dit keer veel tijd en een extra stop vanwege de hitte. Natuurlijk waren ook alle supermarkten dicht zodat ik nog maar weinig eten over had.
Ten zuiden van het Gardameer was het erg heet. Zelfs voor de Italianen. Voor mij te heet. En dan krijg ik maagklachten. Zo erg dat ik niet meer kon drinken. Op de controle 100km voor het eind kwam het beetje water dat ik probeerde te drinken er direkt uit.
Dat werd dus einde verhaal. Ik had welliswaar nog 6u15 voor een vlakke 100 laatste kilometers, maar zonder te kunnen drinken wordt dat niks. Dus de aftocht geblazen met de trein.
Volgende ronde, volgende kansen, in Amsterdam.