Garmin Varia bike radar ja of nee
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Bij mij ook enkel bij achteropkomend verkeer.
En ik moet zeggen dat het wel redelijk nauwkeurig is, zowel naar de afstand als het aantal auto's
Een fietspad naast een drukke weg geeft inderdaad wel heel wat gepiep.
En ik moet zeggen dat het wel redelijk nauwkeurig is, zowel naar de afstand als het aantal auto's
Een fietspad naast een drukke weg geeft inderdaad wel heel wat gepiep.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ik krijg soms wel eens een false alert.
Op woon-werk route heb ik 1 plek waar ik eigenlijk bijn altijd (maar toch niet iedere keer) een false alert krijg, heb nog niet kunnen ontdekken waardoor dit komt.
https://goo.gl/maps/aCntj8bfMyKr8cBE9
Mogelijk door de windmolen, al heb ik het alleen als ik richting het noorden fiets, naar het zuiden fietsen nog nooit alert gehad.
En alert is piepje en even seconde icoontje in beeld en dan weer alles ok.
Maar in principe alleen alerts bij achteropkomend verkeer.
Op woon-werk route heb ik 1 plek waar ik eigenlijk bijn altijd (maar toch niet iedere keer) een false alert krijg, heb nog niet kunnen ontdekken waardoor dit komt.
https://goo.gl/maps/aCntj8bfMyKr8cBE9
Mogelijk door de windmolen, al heb ik het alleen als ik richting het noorden fiets, naar het zuiden fietsen nog nooit alert gehad.
En alert is piepje en even seconde icoontje in beeld en dan weer alles ok.
Maar in principe alleen alerts bij achteropkomend verkeer.
Ik heb heel af en toe een false alert. Lijkt dan alsof de radar ergens op weerkaatst ofzo, of een ander signaal oppikt. Gelukkig kun je die makkelijk herkennen, en is het bij mij hoogstens 2 of 3x per ~1000km.
Verder ben ik super blij ermee, en is het vooral op de rustige smalle weggetjes een uitkomst.
Verder ben ik super blij ermee, en is het vooral op de rustige smalle weggetjes een uitkomst.
Ik ken je niet persoonlijk maar wat ik zo zie/lees op het forum reageer je zelf ook overal opdaniel1975 schreef: ↑17 mei 2023 12:29 Ik vind het tegenvallen in druk NL. Rij ee nu maanden mee, maar ga mij er steeds meer aan irriteren. Lantaarnpaal, boom, auto, auto op weg naast vrijliggend fietspad: alles is piepen en waarschuwen.
Dus kans is groot dat hij zich aanpast aan zn bestuurder
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40106
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Over het algemeen praat ik niet tegen bomen en lantaarns
Less is bore
Na een paar jeer goed schrikken van in 1x een auto naast je door de wind. Nu toch maar eeb Varia aangeschaft, 3 weken levertijd bij futurum maar komt vanzelf.
Wil hem het meest op een canyon ultimate cf sl8 gebruiken met een sp0055 zadelpen. Zijn hier ook speciale mounts voor of overige goede/netjese oplossingen? Liefst vast aan de zadelpen.
Wil hem het meest op een canyon ultimate cf sl8 gebruiken met een sp0055 zadelpen. Zijn hier ook speciale mounts voor of overige goede/netjese oplossingen? Liefst vast aan de zadelpen.
Ik heb eigenlijk ook nooit/zelden een false positive gehad; en zeker niet het idee dat bomen of lantaarnpalen een alert geven. Klinkt alsof er wat mis is? Het enige wat raar gedrag oplevert bij mij, is als hij aan mijn tailfin-tas hangt, en hij ergens door is verdraaid en naar de zijkant kijkt in plaats van achteruit. Maar dat heb je bij de eerste passerende auto al wel door.
Voor degenen die gek worden van het piepen, kun je de audio alerts bij jullie (Garmin/Wahoo?) niet muten dan? Ik gebruik hem zelf met de Karoo 2, en daar kan ik het geluid voor de radar alerts uitzetten, maar toch de optische waarschuwing in beeld hebben. Je kunt bij de Karoo ook makkelijk aan/uit zetten door op het radar-icoontje te tikken.
Voor degenen die gek worden van het piepen, kun je de audio alerts bij jullie (Garmin/Wahoo?) niet muten dan? Ik gebruik hem zelf met de Karoo 2, en daar kan ik het geluid voor de radar alerts uitzetten, maar toch de optische waarschuwing in beeld hebben. Je kunt bij de Karoo ook makkelijk aan/uit zetten door op het radar-icoontje te tikken.
Bij garmin kan je het niet eenvoudig muten, ja als je flink wat stappen doorloopt kan je alert uitzetten maar helaas geen optie om even snel mute te doen als je langs een n weg fietst. (zoals je wel snel de lamp van stand kan veranderen)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb hem sowieso op 1 piepje staan, dat scheelt al.
Maar een button zou inderdaad handig zijn. Misschien eens bij Garmin aangeven, onze wegennetwerk en situaties zijn vaak heel anders.
Vraag: GPlama liet zien dat je een app hebt zodat je later kan zien hoe hard bepaalde voertuigen genaderd zijn. Maar ik krijg dat niet gevonden in de IQ store. Iemand hier daar al mee iets mee gedaan?
Maar een button zou inderdaad handig zijn. Misschien eens bij Garmin aangeven, onze wegennetwerk en situaties zijn vaak heel anders.
Vraag: GPlama liet zien dat je een app hebt zodat je later kan zien hoe hard bepaalde voertuigen genaderd zijn. Maar ik krijg dat niet gevonden in de IQ store. Iemand hier daar al mee iets mee gedaan?
Zelf geen ervaring mee maar waarschijnlijk bedoel je deze: https://apps.garmin.com/nl-NL/apps/c5d9 ... b871e9e733
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Thanks ga ik ff proberen het weekend!
Duur maar nuttig vind ik (in combinatie met Wahoo).
Voorbeeld situaties (voordelen):
* Ik rij bij eerste gebruik een tunnel in, knetterende brommer van voor en ik wil een fietser inhalen. Door de radar zie/hoor ik ook een brommer van achter, en kan dus kiezen of ik toch wil inhalen of even achter die fietser blijven (wat ik in dit geval deed).
* Zelfde kwestie maar nu met een auto van achter met een behoorlijke snelheid op een wat smalle lange rechte weg. Door de radar weet ik van de auto voordat ik de keuze tot inhalen maak, ipv als ik al aan het inhalen ben (wat ik in dit geval deed, wat misschien iets minder veilig was).
* Hele lange rechte wat smalle weg met weinig verkeer. Groene balk betekend lekker ontspannen. Ineens komt er een gek met een rotsnelheid voorbij in een mini autotje. Doordat je weet wanneer die komt, hoef je minder krampachtig te fietsen als er niets aan komt.
* Achterin groep ben je verantwoordelijk voor waarschuwingen van achter. Door radar kun je van voor opletten waar je zit, en zelfs waarschuwen zonder achterom te kijken als je wilt. Iemand anders in die groep was steeds achterom aan het kijken, tot die door had dat ik de autos wel zag aankomen. Zo zit je toch strakker in de groep door minder omkijken.
* Bij oversteken kan je meer tijd besteden aan wat er voor je gebeurd, als je vrijwel zeker weet dat er niets achter zit (groene balk). Als je iets aan ziet komen, kun je je juist daar eerst op richten. Aandacht gaat meer naar waar het nuttig is.
* Geen verkeerde (niet-)meldingen gehad.
Nadelen:
* Je hebt er niets aan als je op een vrijliggend fietspad naast een weg zit, want hij pakt verkeer mee waar je niets mee hoeft, en als er wel iets achter je zit dan kun je dat niet onderscheiden. Deze situatie komt veel voor.
* Nog meer piepjes en signalen. Kan uiteraard zelf instellen.
* Knipperen als auto inhaalt. Ik geloof dat het misschien niet zoveel helpt en mogelijk irritant/afleidend is voor anderen. Aan de andere kant knipperen autos ook met hun lampjes. Het kan een gevoel van veiligheid geven dat je opvalt.
* Standaard geleverde bevestiging met zo'n zwart elastiek rondje is wat dunnetjes. Alternatieven zijn te koop.
Voorbeeld situaties (voordelen):
* Ik rij bij eerste gebruik een tunnel in, knetterende brommer van voor en ik wil een fietser inhalen. Door de radar zie/hoor ik ook een brommer van achter, en kan dus kiezen of ik toch wil inhalen of even achter die fietser blijven (wat ik in dit geval deed).
* Zelfde kwestie maar nu met een auto van achter met een behoorlijke snelheid op een wat smalle lange rechte weg. Door de radar weet ik van de auto voordat ik de keuze tot inhalen maak, ipv als ik al aan het inhalen ben (wat ik in dit geval deed, wat misschien iets minder veilig was).
* Hele lange rechte wat smalle weg met weinig verkeer. Groene balk betekend lekker ontspannen. Ineens komt er een gek met een rotsnelheid voorbij in een mini autotje. Doordat je weet wanneer die komt, hoef je minder krampachtig te fietsen als er niets aan komt.
* Achterin groep ben je verantwoordelijk voor waarschuwingen van achter. Door radar kun je van voor opletten waar je zit, en zelfs waarschuwen zonder achterom te kijken als je wilt. Iemand anders in die groep was steeds achterom aan het kijken, tot die door had dat ik de autos wel zag aankomen. Zo zit je toch strakker in de groep door minder omkijken.
* Bij oversteken kan je meer tijd besteden aan wat er voor je gebeurd, als je vrijwel zeker weet dat er niets achter zit (groene balk). Als je iets aan ziet komen, kun je je juist daar eerst op richten. Aandacht gaat meer naar waar het nuttig is.
* Geen verkeerde (niet-)meldingen gehad.
Nadelen:
* Je hebt er niets aan als je op een vrijliggend fietspad naast een weg zit, want hij pakt verkeer mee waar je niets mee hoeft, en als er wel iets achter je zit dan kun je dat niet onderscheiden. Deze situatie komt veel voor.
* Nog meer piepjes en signalen. Kan uiteraard zelf instellen.
* Knipperen als auto inhaalt. Ik geloof dat het misschien niet zoveel helpt en mogelijk irritant/afleidend is voor anderen. Aan de andere kant knipperen autos ook met hun lampjes. Het kan een gevoel van veiligheid geven dat je opvalt.
* Standaard geleverde bevestiging met zo'n zwart elastiek rondje is wat dunnetjes. Alternatieven zijn te koop.
Laatst gewijzigd door josjoha op 07 okt 2023 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.