Tubeless
Ervaring met (Giant) hookless icm Schwalbe Pro Ones:
Opleggen ging relatief eenvoudig (maar strak).
Oppompen ging niet vanzelf (moest heel even een zetje krijgen van de booster), maar daarna plopten ze tegen de 6 bar mooi in de velg en staan nu bijna 36 uur op druk zonder latex. Straks even latex vullen; ben benieuwd of ik dan nog steeds tevreden ben
De vorige Pro’s hadden een heleboel sneetjes tot op de beschermlaag die niet lekten en een klein gaatje dat door de latex was gedicht).
Opleggen ging relatief eenvoudig (maar strak).
Oppompen ging niet vanzelf (moest heel even een zetje krijgen van de booster), maar daarna plopten ze tegen de 6 bar mooi in de velg en staan nu bijna 36 uur op druk zonder latex. Straks even latex vullen; ben benieuwd of ik dan nog steeds tevreden ben
De vorige Pro’s hadden een heleboel sneetjes tot op de beschermlaag die niet lekten en een klein gaatje dat door de latex was gedicht).
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Na een nachtje leek het gat toch dicht te zijn en hield ie 4.5bar. Eigenwijs als ik ben gisteren gewoon erop gaan fietsen, en na een paar km was het gat toch niet meer zo dicht
Mja, paar keer wiel ronddraaien zonder dat ik erop zat en toen hield ie weer op ong 3bar. Zo mn rondje afgemaakt zonder verdere problemen, maar vandaag toch maar even plakken.
Mja, paar keer wiel ronddraaien zonder dat ik erop zat en toen hield ie weer op ong 3bar. Zo mn rondje afgemaakt zonder verdere problemen, maar vandaag toch maar even plakken.
Een Dynaplug is een road side repair. Als je geluk hebt kun je ermee doorrijden, maar als de plug zit op een gedeelte van de band waar veel stress op komt dan kan het ook na een paar ritten einde verhaal zijn. Of zelfs de volgende rit al.
Na gebruik Dynaplug kun je het beste gewoon de band van binnenuit repareren IMHO.
Er zijn zeker goedkopere versies, o.a. van Lezyne. Die krijgen wel mindere reviews.
Na gebruik Dynaplug kun je het beste gewoon de band van binnenuit repareren IMHO.
Er zijn zeker goedkopere versies, o.a. van Lezyne. Die krijgen wel mindere reviews.
Laatst gewijzigd door havana op 05 jun 2023 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Eigenlijk kunnen we dus concluderen dat tubeless en een racefietsband niet werkt...
De lekbestendigheid werkt niet echt, want door de hoge druk krijgt de sealant het niet dicht.
Bij MTB en gravelbanden werkt het door gebruik van lagere druk wel.
Zodra je lek gereden hebt, moet je de band van binnenuit repareren en mag je er weer nieuwe sealant in doen. Duur geintje...
De merken met korrels er in zoals die van Stan's en Squirt met beadblock drogen veel te snel uit.
Mijn ervaring met Squirt en beadblock is dat dit na een week al opgedroogd was, ondanks dat ik 70ml aan sealant in de band had toegevoegd...
De lekbestendigheid werkt niet echt, want door de hoge druk krijgt de sealant het niet dicht.
Bij MTB en gravelbanden werkt het door gebruik van lagere druk wel.
Zodra je lek gereden hebt, moet je de band van binnenuit repareren en mag je er weer nieuwe sealant in doen. Duur geintje...
De merken met korrels er in zoals die van Stan's en Squirt met beadblock drogen veel te snel uit.
Mijn ervaring met Squirt en beadblock is dat dit na een week al opgedroogd was, ondanks dat ik 70ml aan sealant in de band had toegevoegd...
En die Bison repair lijm werkt echt goed kan ik zeggen. Had het in eerste instantie geprobeerd met de standaard lijm die in zo'n samson doosje zit, maar zelfs met schoonmaken en ontvetten van de band liet dat spul echt meteen los. Ik kwam bij nadere inspectie tijdens het plakken erachter dat ik op het gravelpad waar ik op terecht kwam door het glas moet zijn gereden. Buiten het eerder gevonden lek, bleken er nog 2 andere gaatjes te zitten. Beide waren in eerste instantie gedicht door de sealant, maar na het schoonmaken van de band en plakken van het 1e gat, bleken die ineens te lekken. Dus weer los (begin handigheid te krijgen in het monteren van de GP5000 zonder tools), en die ook geplakt. Nu weer dicht, en hij blijft zelfs beter op druk dan voorheen.
Wel vond ik bij het demonteren dat er best veel sealant zich om de bead van de band had verzameld. Dat was een soort rubberen afdichting geworden, die ik tijdens het schoonmaken er maar vanaf gehaald heb omdat ik twijfelde of hij daardoor juist niet zou gaan lekken als ik hem zo weer monteerde. Is wel een rotklus, en daar ben ik best een tijd mee bezig geweest, en vraag me af hoe jullie dit doen, of dat jullie dat gewoon laten zitten?
Nu zijn mijn velgen niet officieel tubeless ready, dus dat zal er wel mee te maken hebben.
Wel vond ik bij het demonteren dat er best veel sealant zich om de bead van de band had verzameld. Dat was een soort rubberen afdichting geworden, die ik tijdens het schoonmaken er maar vanaf gehaald heb omdat ik twijfelde of hij daardoor juist niet zou gaan lekken als ik hem zo weer monteerde. Is wel een rotklus, en daar ben ik best een tijd mee bezig geweest, en vraag me af hoe jullie dit doen, of dat jullie dat gewoon laten zitten?
Nu zijn mijn velgen niet officieel tubeless ready, dus dat zal er wel mee te maken hebben.
Nou nee. Je verliest hooguit iets meer druk... maar uiteindelijk werkt de sealant natuurlijk wel gewoon.De lekbestendigheid werkt niet echt, want door de hoge druk krijgt de sealant het niet dicht.
Klopt ook niet. De meeste lekken worden gewoon door de sealant gedicht. Zo niet, dan moet je pluggen en inderdaad vanaf de binnenkant repareren.Zodra je lek gereden hebt, moet je de band van binnenuit repareren en mag je er weer nieuwe sealant in doen.
Mijn ervaring is dat de sealant blijft borrelen en de druk steeds lager wordt.
Een steentje door de band veroorzaakt al een te groot gat voor de sealant om het te dichten en dat zijn precies het soort gaatjes waar ik tijdens mijn ritten de meeste last van heb.
Een steentje door de band veroorzaakt al een te groot gat voor de sealant om het te dichten en dat zijn precies het soort gaatjes waar ik tijdens mijn ritten de meeste last van heb.
Mwoah dat zie ik toch anders. Als ik geen tubeless gereden had, had ik tijdens de rit een biba kunnen vervangen, terwijl ik nu nog gewoon 60km naar huis ben gereden, en er thuis pas achter kwam dat ik eigenlijk lek had gereden. Verder heb ik de vloeibare sealant gewoon uit de band gezogen, en er weer ingedaan nadat ik hem gerepareerd had. Waarom zou ik dat weggooien ?awinkel schreef: ↑05 jun 2023 11:49 Eigenlijk kunnen we dus concluderen dat tubeless en een racefietsband niet werkt...
De lekbestendigheid werkt niet echt, want door de hoge druk krijgt de sealant het niet dicht.
Bij MTB en gravelbanden werkt het door gebruik van lagere druk wel.
Zodra je lek gereden hebt, moet je de band van binnenuit repareren en mag je er weer nieuwe sealant in doen. Duur geintje...
De merken met korrels er in zoals die van Stan's en Squirt met beadblock drogen veel te snel uit.
Mijn ervaring met Squirt en beadblock is dat dit na een week al opgedroogd was, ondanks dat ik 70ml aan sealant in de band had toegevoegd...
Verder kan ik met tubeless met 4-4.5bar rijden ipv 6, wat het comfort zeker ten goede komt. Ik rij geen wedstrijden, en ik krijg ook geen strakke plasser van hoge gemiddeldes op strava. Meestal zit ik ergens tussen de 25 en de 30 in m'n eentje, en dat vind ik prima zo.
Voor sealant gebruik ik de Doc Blue / Schwalbe sealant, en dat werkte tijdens de rit gewoon goed.
+1derxx schreef: ↑05 jun 2023 12:02Mwoah dat zie ik toch anders. Als ik geen tubeless gereden had, had ik tijdens de rit een biba kunnen vervangen, terwijl ik nu nog gewoon 60km naar huis ben gereden, en er thuis pas achter kwam dat ik eigenlijk lek had gereden. Verder heb ik de vloeibare sealant gewoon uit de band gezogen, en er weer ingedaan nadat ik hem gerepareerd had. Waarom zou ik dat weggooien ?awinkel schreef: ↑05 jun 2023 11:49 Eigenlijk kunnen we dus concluderen dat tubeless en een racefietsband niet werkt...
De lekbestendigheid werkt niet echt, want door de hoge druk krijgt de sealant het niet dicht.
Bij MTB en gravelbanden werkt het door gebruik van lagere druk wel.
Zodra je lek gereden hebt, moet je de band van binnenuit repareren en mag je er weer nieuwe sealant in doen. Duur geintje...
De merken met korrels er in zoals die van Stan's en Squirt met beadblock drogen veel te snel uit.
Mijn ervaring met Squirt en beadblock is dat dit na een week al opgedroogd was, ondanks dat ik 70ml aan sealant in de band had toegevoegd...
Verder kan ik met tubeless met 4-4.5bar rijden ipv 6, wat het comfort zeker ten goede komt. Ik rij geen wedstrijden, en ik krijg ook geen strakke plasser van hoge gemiddeldes op strava. Meestal zit ik ergens tussen de 25 en de 30 in m'n eentje, en dat vind ik prima zo.
Voor sealant gebruik ik de Doc Blue / Schwalbe sealant, en dat werkte tijdens de rit gewoon goed.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
ik heb de racefiets bandjes altijd op 8.5 bar, dat tubeless bandje deed ik op 6.0, maar dat voelt alsof het biljartlaken gladde asfalt een wasbord is.
nu naar 5.0, waarbij ik thuiskom op 4.5 , lager kan echt niet. heb ik nu meer comfort??
nee 4.5 = 8.0 draadband equivalent.
lekrijden doe ik bijna nooit, altijd super racemateriaal monteren, benieuwd wat er gebeurd met de tubeless als hij wordt doorboord door een indringer.
nu naar 5.0, waarbij ik thuiskom op 4.5 , lager kan echt niet. heb ik nu meer comfort??
nee 4.5 = 8.0 draadband equivalent.
lekrijden doe ik bijna nooit, altijd super racemateriaal monteren, benieuwd wat er gebeurd met de tubeless als hij wordt doorboord door een indringer.