Welke Crank verhouding
Wellicht kunnen jullie mij helpen en van advies voorzien. Mijn huidige crank moet worden vervangen rij nu met een 48/35 crank en 10/28 achter. Op zich geen klachten en prima maar waarom zou ik bijvoorbeeld niet gaan voor een 53/37 crank. Wat zou dan het voordeel of nadeel zijn van deze swtitch?
Alvast bedankt
Alvast bedankt
Dat dacht ik ook. Ben je recreant of wedstrijdrijder?
53/10, 11 en 12...
Niet simpel om dit te trappen op het vlakke. Met een 10-28 cassette verzamel je dan vermoedelijk wel heel wat nutteloze kransjes in de cassette.
53/10, 11 en 12...
Niet simpel om dit te trappen op het vlakke. Met een 10-28 cassette verzamel je dan vermoedelijk wel heel wat nutteloze kransjes in de cassette.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14205
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Voordeel 53/37 is dat je meer grote kransen rijd en minder weerstand hebt en minder slijtage.
Al kan het nadeel zijn dat je in de polder weer veel aan de voorkant gaat schakelen.
Met een 48/35 hoef je voor waarschijnlijk zelden tot niet te schakelen en licht genoeg voor de bergen/heuvels.
Al kan het nadeel zijn dat je in de polder weer veel aan de voorkant gaat schakelen.
Met een 48/35 hoef je voor waarschijnlijk zelden tot niet te schakelen en licht genoeg voor de bergen/heuvels.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5623
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Als je veel op je eentje toert zo rond de 29/30gem zit je met een 48 juist met een veel rechtere kettinglijn dan met een 53. En zowel op het binnenblad als op de 53 heb je dan misschien meer weerstand dan met een 48.wasbeer2006 schreef: ↑05 jun 2023 13:20-29
Voordeel 53/37 is dat je meer grote kransen rijd en minder weerstand hebt en minder slijtage.
Al kan het nadeel zijn dat je in de polder weer veel aan de voorkant gaat schakelen.
Met een 48/35 hoef je voor waarschijnlijk zelden tot niet te schakelen en licht genoeg voor de bergen/heuvels.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14205
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat vonden ze bij Jumbo niet 
Maar eens dat is zeker een afweging als je juist weer niet terug moet naar je kleine blad.
Ik denk dat een 48 voor heel veel de ideale polder 1by is met toch lekker een 35 als je gaat klimmen

Maar eens dat is zeker een afweging als je juist weer niet terug moet naar je kleine blad.
Ik denk dat een 48 voor heel veel de ideale polder 1by is met toch lekker een 35 als je gaat klimmen
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5623
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Bij jumbo rijden ze dan ook een stuk sneller. In een peloton wil je niet steeds tussen de 11-12 en 13 moeten wisselen. Dan is een groter tandwiel wel efficienter.wasbeer2006 schreef: ↑05 jun 2023 15:19 Dat vonden ze bij Jumbo niet
Maar eens dat is zeker een afweging als je juist weer niet terug moet naar je kleine blad.
Ik denk dat een 48 voor heel veel de ideale polder 1by is met toch lekker een 35 als je gaat klimmen
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 04 okt 2007 17:02
Ik ben sinds vorige week over op Ultegra 46-36 met een 11-34 cassette.
Moet nog even wat meer ervaring op doen, maar het eerste gevoel is goed.
Ik rij nu, behalve als het te steil bergop gaat, voortdurend op het buitenblad. Dat is heel erg prettig.
Voorheen moest ik naar het binnenblad rond mijn gemiddelde snelheid. Dan zit je voortdurend te klooien.
Dat betekent natuurlijk wel wat grotere gaten tussen de versnellingen, maar dat heb ik er voor over.
Een topsnelheid rond de 55 km/u is voor mij ook echt wel voldoende en dat haal ik sowieso alleen in afdalingen.
Daarnaast is het verschil van 10 tanden i.p.v. 16 aanzienlijk fijner. Je valt niet meer stil wanneer je naar het binnenblad gaat.
Opschakelen gaat bovendien ook veel sneller.
Ik vind het eigenlijk onbegrijpelijk dat er standaard nog alleen maar 53, 52 of 50T buitenbladen zijn op racefietsen.
Begrijpelijk als je competitie rijd of eventueel snelle ritjes in groep, maar anders toch echt te zwaar.
Moet nog even wat meer ervaring op doen, maar het eerste gevoel is goed.
Ik rij nu, behalve als het te steil bergop gaat, voortdurend op het buitenblad. Dat is heel erg prettig.
Voorheen moest ik naar het binnenblad rond mijn gemiddelde snelheid. Dan zit je voortdurend te klooien.
Dat betekent natuurlijk wel wat grotere gaten tussen de versnellingen, maar dat heb ik er voor over.
Een topsnelheid rond de 55 km/u is voor mij ook echt wel voldoende en dat haal ik sowieso alleen in afdalingen.
Daarnaast is het verschil van 10 tanden i.p.v. 16 aanzienlijk fijner. Je valt niet meer stil wanneer je naar het binnenblad gaat.
Opschakelen gaat bovendien ook veel sneller.
Ik vind het eigenlijk onbegrijpelijk dat er standaard nog alleen maar 53, 52 of 50T buitenbladen zijn op racefietsen.
Begrijpelijk als je competitie rijd of eventueel snelle ritjes in groep, maar anders toch echt te zwaar.
toer denk ik mijn meeste ritten solo. korte ritjes rond de 50km zit ik op 36 a 37 en de langere ritten plus honderdkm tussen de 33,5 en 35. Ik doe geen wedstrijden maar rij voor de funthestudent schreef: ↑05 jun 2023 13:26Als je veel op je eentje toert zo rond de 29/30gem zit je met een 48 juist met een veel rechtere kettinglijn dan met een 53. En zowel op het binnenblad als op de 53 heb je dan misschien meer weerstand dan met een 48.wasbeer2006 schreef: ↑05 jun 2023 13:20-29
Voordeel 53/37 is dat je meer grote kransen rijd en minder weerstand hebt en minder slijtage.
Al kan het nadeel zijn dat je in de polder weer veel aan de voorkant gaat schakelen.
Met een 48/35 hoef je voor waarschijnlijk zelden tot niet te schakelen en licht genoeg voor de bergen/heuvels.
Ik rij met 48/35 maar ga eigenlijk alleen naar buitenblad >35km/u. Voor de gemiddelde wielertoerist zal 46 beter zijn denk ikwasbeer2006 schreef: ↑05 jun 2023 15:19 Dat vonden ze bij Jumbo niet
Maar eens dat is zeker een afweging als je juist weer niet terug moet naar je kleine blad.
Ik denk dat een 48 voor heel veel de ideale polder 1by is met toch lekker een 35 als je gaat klimmen