Voor een vriend een racefiets aan het opknappen, ja ik heb alle gereedschap en heb dit reeds vaker gedaan op andere fietsen(zowel race als zowel Mtb)
- na een valpartij van mijn maat heb ik volgende vernieuwd en gemonteerd( het betreft een 3x10)
- nieuwe shifters Tiagra 4700-4703
- nieuwe schakel- en remkabels
- nieuwe ketting
- nieuwe pulley wieltjes( ja correct gemonteerd volgens mij)
- deraileurhanger tot tweemaal gemeten en bijgesteld.
-Shimano 10 sod cassette afgenomen en gereinigd en teruggeplaatst.
- bestaand frame, mechanische contactpunten, derailleurs alles met tandenborstel schoongemaakt met ontvetter, afgespoeld en afgedroogd.
Het betreft een triple 105 FD en Rd. Alles gelijk aan oude setup:
Probleem: nog de FD noch de Rd krijg ik goed afgesteld:
RearDetailleur: wat ik ook doe met kabel spanning, ergens is er altijd een verzet wat niet goed loopt, ratelt, overspringt etc.
Al mijn ervaring uit verleden en heden aangewend, docu en filmpjes op internet bekeken.
Oh ja, bij afname van cassette zaten er 2 ringen op de body, tussen de vrijloopbody en Shimano tandwielenpakket. Het betreft mavic Aksium wielen met bijbehorende naaf. Horen hier werkelijk 2 ringen op te zitten? (Volgens mij waren ze van ongelijke dikte)
Afstellen RD en FD voor een 105 triple: ik wordt er hoorndol van- hulp gevraagd
-
- Forum-lid
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 16 okt 2011 06:42
- Locatie: Calgary, AB, Canada
Toen ze van 10- naar 11-speed (race) gingen heeft Shimano de actuation ratio van de derailleurs veranderd (bij de mtb groepen is het bij de overgang van 9 naar 10 speed al veranderd)
Dus vroegah kon je bv met 10-speed Ultegra shifters en een 9-speed 105 derailleur een 10-speed cassette schakelen, of met 9-speed Tiagra 4400 shifters en een 10-speed Dura-Ace derailleur een 9-speed cassette.
Maaaaar........... bij de nieuwe 10-speed 4700 Tiagra gebruikt Shimano óók de 'nieuwe' actuation ratio.
Daarmee is tussen de nieuwe groepen alles weer een beetje uitwisselbaar:
10-speed Tiagra shifter + 11 speed Ultegra (of GRX, doe eens gek!) derailleur + 10-speed cassette = mogelijk.
Maar oude 10-speed 105 derailleurs met nieuwe 4700 shifters gaat dus níet werken.
Oplossing: gezien shifters het duurst zijn: andere derailleurs.
https://forum.bikeradar.com/discussion/ ... ity-issues
Dus vroegah kon je bv met 10-speed Ultegra shifters en een 9-speed 105 derailleur een 10-speed cassette schakelen, of met 9-speed Tiagra 4400 shifters en een 10-speed Dura-Ace derailleur een 9-speed cassette.
Maaaaar........... bij de nieuwe 10-speed 4700 Tiagra gebruikt Shimano óók de 'nieuwe' actuation ratio.
Daarmee is tussen de nieuwe groepen alles weer een beetje uitwisselbaar:
10-speed Tiagra shifter + 11 speed Ultegra (of GRX, doe eens gek!) derailleur + 10-speed cassette = mogelijk.
Maar oude 10-speed 105 derailleurs met nieuwe 4700 shifters gaat dus níet werken.
Oplossing: gezien shifters het duurst zijn: andere derailleurs.
https://forum.bikeradar.com/discussion/ ... ity-issues
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 16 okt 2011 06:42
- Locatie: Calgary, AB, Canada
Dank voor je reactie en links.
Ergens begrijp ik het niet: de 4700 - 4703 zijn toch 3x10 en een derailleur is toch “dom”: “schakel intelligentie” zit toch exclusief in de shifters?
Ergens begrijp ik het niet: de 4700 - 4703 zijn toch 3x10 en een derailleur is toch “dom”: “schakel intelligentie” zit toch exclusief in de shifters?
Neen: shifters en derailleurs dienen op elkaar afgestemd te zijn. De shifter trekt per "klikje" een bepaalde afstand aan de kabel en de achterderailleur dient dat om te zetten in een beweging, waarbij de horizontale afstand gelijk dient te zijn aan de afstand tussen twee kransjes op de cassette.mnslingerland schreef: ↑12 jun 2023 22:03 Dank voor je reactie en links.
Ergens begrijp ik het niet: de 4700 - 4703 zijn toch 3x10 en een derailleur is toch “dom”: “schakel intelligentie” zit toch exclusief in de shifters?
Idem voor de voorderailleur, maar ik weet niet of daar ook iets veranderd is ten opzichte van de "oude" 10 speed. Aangezien je 'm niet afgesteld krijgt, vermoed ik dat dit wel het geval is (of even Googlen op cable-pull ratio, dat brengt vast uitsluitsel)
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
In principe wel, maar een derailleur heeft inderdaad wel een bepaalde "actuation ratio"
Dwz X mm kabeltrek geeft Y mm zijwaartse beweging vd derailleur.
De actuation ratio van 7, 8 (eerste Dura-Ace 8-speed STI groep uitgezonderd), 9 en de 'oude' 10-speed derailleurs is 1,7
Bij de 11-speed, 11- en 10-speed GRX, en bij de nieuwe 4700 Tiagra dus, is die 1,4
Je zou ook nog met een J-Tek Shiftmate kunnen gaan klussen, maar een nieuwe Tiagra derailleur, of tweedehands 105 of Ultegra zal goedkoper zijn.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Als een derailleur "dom"zou zijn, zou je iedere derailleur kunnen gebruiken op elke shifter. En dat is niet zo.
Natuurlijk bepaalt de shifter hoeveel kabel er beweegt. Maar vervolgens bepaalt de derailleur wat ie met deze hoeveelheid kabel doet. En dat kan behoorlijk verschillen.
Natuurlijk bepaalt de shifter hoeveel kabel er beweegt. Maar vervolgens bepaalt de derailleur wat ie met deze hoeveelheid kabel doet. En dat kan behoorlijk verschillen.
Misschien dat onderstaand je probleem kan oplossen.
Ik denk dat dat wel dezelfde "pull-ratio" hebben.
viewtopic.php?p=1590808#p1590808
Afstand zal misschien wel een issue zijn.
Ik denk dat dat wel dezelfde "pull-ratio" hebben.
viewtopic.php?p=1590808#p1590808
Afstand zal misschien wel een issue zijn.
Ja, ik deel mijn mening met formulid Scepticus die stelt dat de 105 achterderailleur (10 speed) van welke bouwjaar dan ook niet compatibel is met de Tiagra ST-4700 shifter (10 speed). Dan is er nog een onderbelicht aandachtpunt en dat is de compabiliteit met de remmen. Als je zoals andere forumleden adviseren kiest voor nieuwe Tiagra 4700 derailleurs (RD-4700 en FD-4700) die passen bij jouw nieuwe Tiagra ST-4700 shifters dan kan dat strikt genomen alleen wanneer je ook New Super SLR remmen hebt, immers deze ST-4700 shifters zijn New Super SLR compatibel. De 105 remhoeven van het type BR-5700 zijn New Super SLR, de 105 remhoeven van het type BR-5600 niet, deze zijn Super SLR ipv New Super SLR. Kijk dus goed welke remmen op de fietsen zitten!