Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Voeding voor lange ritten

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 14 jun 2023 13:16

In de ochtend twee boterhammen met kaas en twee met pure hagelslag.
Zowel in kaas als in hagelslag zit nogal wat vet, iets waar je helemaal niets aan hebt tijdens het fietsen.

De topicstarter eet iedere 30-40 km een krentenbol. Dat is slechts 16 gram koolhydraten per uur. Daar komt nog wel iets bij door de sportdrank, maar onder de streep is dat véél te weinig.

Dit even los van het feit of je ergens maagpijn van krijgt.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 14 jun 2023 13:59

1094 schreef: 14 jun 2023 12:47
patrickvb schreef: 11 jun 2023 19:31 Starten met een bord spaghetti lijkt me idd een eigenaardige keuze.
Is volgens mij tot niet zo heel lang geleden een normale voorbereiding geweest toch
Of je om 08:30 of om 13:00 uur gaat rijden ;)
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

ARengineering
Forum-lid

ARengineering 14 jun 2023 14:58

tot zoverre bedankt allemaal.
Zo te zien moet ik me wat verder verdiepen in voeding.
Had altijd gehoord dat krentenbollen goed waren, maar schijnbaar eet ik te veel (om hongerklop te voorkomen).
En zoals 1094 schrijft een bord spaghetti was vroeger een goede start...

DDX
Forum-lid HC

DDX 14 jun 2023 15:31

Prima toch bord spaghetti, zijn ook koolhydraten.

En @Havana; wat je roep over dat je niets hebt aan vetten (kaas en hagelslag)
Niet mis mee als ontbijt toch ?
Ik had trouwens het idee dat hagelslag meer suikers zijn, heel nuttig tijdens het fietsen dus.

En altijd leuk die adviezen om 2 a 3 uur voor begin van een rit te ontbijten, gaat hier om lange ritten en dan wil je niet nog even 3 uur op de bank gaan hangen of om 3 uur opstaan om te ontbijten lijkt me :)
Mijn ontbijt is vaak havermout, soms icm fruit (frambozen) of paar flinke scheppen pindakaas.
En dan gewoon binnen half uur op de fiets.

1094
Forum-lid

1094 14 jun 2023 15:59

ARengineering schreef: 14 jun 2023 14:58 tot zoverre bedankt allemaal.
Zo te zien moet ik me wat verder verdiepen in voeding.
Had altijd gehoord dat krentenbollen goed waren, maar schijnbaar eet ik te veel (om hongerklop te voorkomen).
En zoals 1094 schrijft een bord spaghetti was vroeger een goede start...
Hoe hard fiets je op zo een dag, als je 6 uur op de fiets zit dan zijn 4 krentebollen best weinig energie (als je 80gr koolhydraten per uur verbrandt)

serbak
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar serbak 14 jun 2023 16:37

Ik had ook snel last van mijn maag, en dacht altijd dat dit door de (hoeveelheid) voeding/gelletjes kwam. Echter, vroeger had ik nooit last en kon ik vrijwel alles eten. Daarom eerst naar de repen/gelletjes terug overgestapt waarvan ik zeker wist waar ik het goed op deed. Dit hielp allemaal niet en toen bedacht ik me dat ik vroeger altijd Maxim dorstlesser gebruikte omdat deze in de 2 kg versie redelijk betaalbaar was online. Daarom daar nog eens naar gekeken en die blijkt hypotoon te zijn. Wellicht is isotoon teveel van het goede voor mij, want sinds ik weer terug ben overgestapt naar Maxim heb ik geen last van m'n maag meer en daarbij kan ik eten wat ik wil. Omdat iedereen anders is wil ik niet meteen zeggen dat dit voor jou ook geldt, maar misschien interessant om eens hypotone dorstlesser te proberen. Maar krentenbollen zijn denk ik ook niet ideaal. Dan kun je beter Snelle Jelle's nemen als je geen dure repen wilt kopen, bevatten veel suikers en amper vet en amper eiwitten, en dat is precies wat je wilt tijdens het fietsen. Ze zijn nog handiger meenemen ook:-) Eén Snelle Jelle is volgens mij 40 gram, dus als je er eentje pakt per uur en dan sportdrank erbij dan zou je maag op zich niet teveel worden belast, maar dat is een beetje uitproberen. Ik zou in ieder geval niet veel minder nemen, je kunt beter nadien wat minder eten dan tijdens een intensieve rit/training besparen op voeding en flauw van de honger rond fietsen/thuis komen... Als je tijdens de rit voldoende eet dan krijg je ook niet snel vreetbuien de rest van de dag.

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 14 jun 2023 17:56

Een bord spaghetti moet kunnen. Zeker als het je bevalt. Je zou er wel de eerste kleine 100km op kunnen rijden.
hun fietsen.

FryskBloed
Forum-lid

FryskBloed 14 jun 2023 18:45

Om nog wat anecdata toe te voegen:

Mijn "voedingsregime" tijdens een brevet / solo 200 is ruwweg één mini krentenbol per uur c.q. 25km. Plus ongeveer 1/2 liter chocolademelk en 1 1/2 liter water. Bij warm weer meer water en ook electrolyten ivm kramp, maar sportdrank "valt" niet echt lekker.

één mini krentebol is volgens AH 22 gram koolhydraten en 1 gram vet (plus de halvarine die ik er opsmeer voor de smeuïgheid). Als je op 80% van je FTP wilt fietsen kom je daar niet mee toe, maar bij ~55% blijkt het voor mij voldoende.

Voor Garmin gps'en is er een fat burner app die je op basis van je hartslag een inschatting geeft hoeveel koolhydraten en vet je hebt verbrand. Rondje van 208km (warm, hartslag ~ 15 bpm hoger dan normaal) afgelopen weekend in 8 1/2 uur was resp. 185 en 400 gram (redelijke verklaring waarom ik een mager mannetje ben :) )

fietsslak
Forum-lid

Gebruikersavatar fietsslak 14 jun 2023 20:28

Laatste ritje van 200km was ik na 150km zó klaar met de sportdrank, repen en gelletjes dat ik een grote patat speciaal heb verorberd.
Zelden zo voldaan de laatste 50km uitgereden :)
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 14 jun 2023 20:42

Mijn eigen vuistregel voor lange ritten is dat ik qua vast voedsel iets meer eet dan op een normale kantoordag. De extra energie die ik nodig heb haal ik uit sportvoeding (de poederdrankjes). Zo belast ik de maag gelijkmatiger.
Een onderdeel van het trainen voor lange afstanden (en vooral als je de écht lange afstanden gaat rijden) is het trainen van je maag. Die moet blijven functioneren, je moet dus ook leren om tijdens de tocht een gewone maaltijd te eten.

El Pistolero
Forum-lid

El Pistolero 14 jun 2023 23:21

DDX schreef: 14 jun 2023 15:31 Prima toch bord spaghetti, zijn ook koolhydraten.

En @Havana; wat je roep over dat je niets hebt aan vetten (kaas en hagelslag)
Niet mis mee als ontbijt toch ?
Ik had trouwens het idee dat hagelslag meer suikers zijn, heel nuttig tijdens het fietsen dus.

En altijd leuk die adviezen om 2 a 3 uur voor begin van een rit te ontbijten, gaat hier om lange ritten en dan wil je niet nog even 3 uur op de bank gaan hangen of om 3 uur opstaan om te ontbijten lijkt me :)
Mijn ontbijt is vaak havermout, soms icm fruit (frambozen) of paar flinke scheppen pindakaas.
En dan gewoon binnen half uur op de fiets.
Havermout zeker een aanrader. Met pindakaas ook erg lekker. Of met een gebakken ei.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 14 jun 2023 23:27

Ik rijd ritten tem een lengte van 400km. Dan mag ik áltijd patat van mezelf.
Veel zetmeel. Makkelijk af te breken tot brandstof voor je cellen.
hun fietsen.

Plaats reactie