Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Basso

MPolleke
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 13 jun 2023 23:19

Dat kan ook zo lijken. De zadelpen steekt ver uit, wat zorgt dat het zadel ver naar achteren komt.
Stel dat je de zadelpen 5cm lager zou zetten, dan komt het zadel optisch al anders uit op deze afstand van het bottom-bracket.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 13 jun 2023 23:22

Basso's hebben doorgaans erg steile zitbuishoeken. Dat kan dus in dit geval net het verschil maken of hij wel of niet past.
Campagnolo Ultra Dork

Ziggers
Forum-lid

Ziggers 14 jun 2023 09:15

Rednas_N schreef: 12 jun 2023 21:46 Inmiddels ben ik al een paar maanden eigenaar van de Basso Astra. Het is voor mij echt een heerlijke fiets, met mijn relatief lange benen en kort bovenlichaam is dit echt een ideale geometrie.

Ik heb ook nog een foto bijgevoegd, in het echt vind ik de fiets wel mooier. Als je eromheen loopt zie je namelijk het “kameleon” effect.
Mooi! Ik verwacht die van mij (build kit) komende week, na lang wachten en veel vertraging.

Kiekeboe
Forum-lid

Gebruikersavatar Kiekeboe 14 jun 2023 11:35

Rednas_N schreef: 12 jun 2023 21:46 Inmiddels ben ik al een paar maanden eigenaar van de Basso Astra. Het is voor mij echt een heerlijke fiets, met mijn relatief lange benen en kort bovenlichaam is dit echt een ideale geometrie.

Ik heb ook nog een foto bijgevoegd, in het echt vind ik de fiets wel mooier. Als je eromheen loopt zie je namelijk het “kameleon” effect.
Knappe fiets! Veel veilige kilometers.
Deze wilde ik eigenlijk ook. Maar uiteindelijk voor de Prince gegaan, omdat de geometrie me beter uitkwam.

Rednas_N
Forum-lid

Rednas_N 15 jun 2023 09:08

Lcsmet schreef: 13 jun 2023 14:40
Rednas_N schreef: 12 jun 2023 21:46 ........ is dit echt een ideale geometrie.
...........
En toch, je zadel staat wel heel erg ver naar voor.
Klopt inderdaad, ik heb bij de aanschaf een "dynamische" bikefit laten doen, het zadel is toen naar voren gezet. Ik heb op dit moment geen klachten en zit lekker op mijn fiets.

evilhomer
Forum-lid

evilhomer 15 jun 2023 13:00

Die opmerking ziet waarschijnlijk ook toe op veiligheid: er zit een grens aan waar je de zadelpen zonder risico's op de zadelbrug kunt klemmen. Risico zijnde dat er te veel krachten op (de verkeerde plek van) de zadelbrug komen en er iets afbreekt.

Ik vind het er ook wel tricky uitzien. Bestaan er geen 0-setback zadelpennen die in dit frame passen?
t.a.f.k.a.e.h.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 15 jun 2023 13:16

evilhomer schreef: 15 jun 2023 13:00 Die opmerking ziet waarschijnlijk ook toe op veiligheid: er zit een grens aan waar je de zadelpen zonder risico's op de zadelbrug kunt klemmen. Risico zijnde dat er te veel krachten op (de verkeerde plek van) de zadelbrug komen en er iets afbreekt.

Ik vind het er ook wel tricky uitzien. Bestaan er geen 0-setback zadelpennen die in dit frame passen?
Dat is wat ik bedoelde.
Er is een 0mm zadelpen te koop voor de Astra van na 2021
Heart Carbon 0 mm Seatpost
159 €
Features
Please Note: this Seatpost is sold with Aluminium Rails Saddle Clamp as default.

Material: Carbon
Offset: 0 mm
Compatibility: Diamante from 2019 to 2022, Palta from 2021, Astra from 2021, Volta
Afbeelding
Als ik @Rednas was zou ik deze monteren.
Of als het een ronde is kan je ook een ander merk nemen mocht je dat willen.
https://bassobikes.com/en/bike-parts/co ... m-seatpost
I know myself like no one else
Nothing to defend

Ziggers
Forum-lid

Ziggers 07 aug 2023 10:26

Ziggers schreef: 14 jun 2023 09:15

Mooi! Ik verwacht die van mij (build kit) komende week, na lang wachten en veel vertraging.
Sinds juli heb ik mijn build kit ontvangen, dit is hem geworden:
Afbeelding

- Maat 61 frame
- Combinatie SRAM Force/Rival: voorderaillieur en crankset Rival, rest is Force
- Ere Omnia wielen

Erg blij mee, rijdt goed en geometrie past goed bij me (relatief lange benen).

Paar kleine dingetjes die ik nog op wil pakken:
Afgelopen week (helaas) in de regen gereden, schijfremmen maken nu een hels lawaai dus even afwachten of dat verbetert in droog weer.
Niet helemaal tevreden over de GPS mount van Basso zelf. Deze wijst nu wel erg naar beneden ipv horizontaal, afstellen is geen optie hierbij. Wat zijn jullie ervaringen?
Beschermfolie van de liggende achtervork plakt niet goed. Misschien dat ik deze verwijder en vervang.

Rednas_N
Forum-lid

Rednas_N 10 aug 2023 08:24

Ziggers schreef: 07 aug 2023 10:26
Ziggers schreef: 14 jun 2023 09:15

Sinds juli heb ik mijn build kit ontvangen, dit is hem geworden:
Afbeelding

- Maat 61 frame
- Combinatie SRAM Force/Rival: voorderaillieur en crankset Rival, rest is Force
- Ere Omnia wielen

Erg blij mee, rijdt goed en geometrie past goed bij me (relatief lange benen).

Paar kleine dingetjes die ik nog op wil pakken:
Afgelopen week (helaas) in de regen gereden, schijfremmen maken nu een hels lawaai dus even afwachten of dat verbetert in droog weer.
Niet helemaal tevreden over de GPS mount van Basso zelf. Deze wijst nu wel erg naar beneden ipv horizontaal, afstellen is geen optie hierbij. Wat zijn jullie ervaringen?
Beschermfolie van de liggende achtervork plakt niet goed. Misschien dat ik deze verwijder en vervang.
Blijft een mooie fiets, ik ben er ook nog steeds erg blij mee. Veel plezier ermee!

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 07 sep 2023 12:54

Even een vraag aan de Basso Astra eigenaren. Ik heb vorig jaar een Astra gekocht. Helaas maakt hij al vanaf het begin geluid vanuit de voorbouw (piepen, kraken en een ploppend geluid) en vanuit de bracket (schrapend geluid alsof hij droog loopt). Bijkomstig probleem was de stuurpen die steeds los kwam. Mijn fm dacht dat het geluid uit de voorvork kwam, de stuurpen mochten we uiteindelijk strakker vastzetten. Mijn crankset, rival, heeft hij vervangen door force (de nieuwe met de bladen aan elkaar). Helaas maakt hij nog steeds het geluid uit de voorbouw en wordt het ook erger. Als er vandaag of morgen iets breekt of knapt dan zou dat niet raar zijn qua geluid dat het nu maakt. En na 400km begint het geluid vanuit het bracket ook weer. Mijn fm wil het frame nu voor me vervangen. Hij adviseert wel om er dan carbonnen velgen en geintegreerd stuur op te zetten om het geluid te reduceren. Dat komt dan uiteraard met een meerprijs.

Mijn vraag is of er meer mensen deze geluiden ervaren? Misschien heb ik gewoon pech met dit frame? Als ik pech heb dan zit de oplossing misschien in het vervangen van alleen het frame en niet de velgen en het stuur? Of misschien heeft iemand anders een idee?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

hayes

hayes 07 sep 2023 14:22

Geluid kan dikwijls van een plaats komen die je niet vermoedt. Ik dacht lang dat het bracket bij mijn fiets de boosdoener was, ook de FM volgde daarin. Bleek uiteindelijk de zadelpen voor ene gekmakend geluid te zorgen.
Geen Basso by the way,

IK zou echt wel aandringen bij FM dat het opgelost moet raken. Ook al is dat bv door frame naar Basso te sturen voor controle.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 07 sep 2023 14:56

Mijn koelkast maakt een raar geluid dus nu adviseert mijn keukenmonteur de vaatwasser te vervangen...

Met een beetje pech blijft hij geluid maken tot hij in zijn geheel vervangen is door een Diamante SV met Superrecord EPS en Bora's. Lijkt mij een fijne verkoopstrategie.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie