Vandaag geklust aan de fiets
Twee a drie weken geleden voor en achter nieuwe remblokken en schijven. Ingeremd en geen issues. Zaterdag j.l. ook nog niet, fiets niet vies geworden dus zo geparkeerd. Woensdag pak ik de fiets en, *&%!$@#*!$#%, vreselijk piepende voorrem. Aan de remschijf en blokjes is niks aparts te zien. Schuur de remblokjes op maar geen soelaas, vertraging van de rem is ook maar zo-zo. Remblokken er weer uit en de schijf ook even gedemonteerd en beide even met Dasty onverdund ingespoten. Een beetje een hail-mary. 5 minuten laten inwerken daarna goed afgespoeld en gedroogd. Alles weer gemonteerd en de remmen zijn weer stil en bijten ook weer. Voor de zekerheid ook maar weer even ingeremd. Vandaag de remmen tijdens het fietsen niet meer gehoord.
Sinds enkele weken hoorde ik een gekraak uit mijn crank dus het werd eens tijd om de BB te vervangen door een nieuw exemplaar na 2 jaar/10.000km.
De juiste tools gekocht (oa. die vlindertool), volgens YT en het internet een 10 minute job. Was dat toch iets anders bij mij
Als een gek moeten kloppen om die BB eruit te halen maar gaf geen kik, ondertussen hulp gekregen van mijn vader. Iemand die het frame stevig vasthield en de andere die al zijn kracht gebruikte om die verdomde BB maar los te krijgen. Uiteindelijk de tools links laten liggen, op internet gelezen dat de onorthodoxe manier gewoon een platte schroevendraaier was en opletten voor het carbon frame.
Die methode lukte dan wel weer vlotjes maar de BB was bijna helemaal kapot geklopt
Anderhalf uur verder was het eindelijk los…
De juiste tools gekocht (oa. die vlindertool), volgens YT en het internet een 10 minute job. Was dat toch iets anders bij mij
Als een gek moeten kloppen om die BB eruit te halen maar gaf geen kik, ondertussen hulp gekregen van mijn vader. Iemand die het frame stevig vasthield en de andere die al zijn kracht gebruikte om die verdomde BB maar los te krijgen. Uiteindelijk de tools links laten liggen, op internet gelezen dat de onorthodoxe manier gewoon een platte schroevendraaier was en opletten voor het carbon frame.
Die methode lukte dan wel weer vlotjes maar de BB was bijna helemaal kapot geklopt
Anderhalf uur verder was het eindelijk los…
MY23 ORBEA Orca M31e LTD - road
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik heb vorige week een Race Face Next sl crank geïnstalleerd met BBlagers op de mtb.
Shimano lagers eruit getikt met verlengstuk van doppendoos.
Had de fiets op het kunstgras gelegd waardoor er niks kon beschadigen.
Was binnen 5min gebeurt, daarna nieuwe lagers erin geperst en crankstel gemonteerd.
Shimano lagers eruit getikt met verlengstuk van doppendoos.
Had de fiets op het kunstgras gelegd waardoor er niks kon beschadigen.
Was binnen 5min gebeurt, daarna nieuwe lagers erin geperst en crankstel gemonteerd.
Zowel aan de mijne als aan die van de misses gewerkt. Zelf spacertje teruggezet op de scott foil. Nog niet helemaal overtuigd van die 1cm verschil. Het zal wat proberen blijven. Bij de misses een stuurpen van 6cm gestoken omdat ze op haar grail toch iets te uitgestrekt zat. Vandaag testrit en het voelde blijkbaar een heel pak beter aan. Operatie geslaagd!
Uno-X Mobility or bust!
Batterijtjes van de power meter vervangen. Gisteren deed rechts het niet, dus vandaag even kijken. Beetje foezelen met de contactjes en het batterijtje, en nu doet 'ie het weer.
Als rechts het niet doet heb je nog steeds normale waarden voor het vermogen, alleen je Links/Rechts waarden zijn precies 50%.
Als rechts het niet doet heb je nog steeds normale waarden voor het vermogen, alleen je Links/Rechts waarden zijn precies 50%.
"hij doet het weer" dacht ik, maar toch nog niet. Calibratie lukt wel, de app zegt dat beide kanten contact hebben, maar helemaal goed gaat het niet, in de stages app. Aan beide kanten het batterijtje bekeken, de contactjes iets bijgebogen zodat ze beter contact maken, en nu lijkt de stages app tevreden. Zaterdag maar zien of het dan goed gaat.Christine schreef: ↑14 jun 2023 20:25 Batterijtjes van de power meter vervangen. Gisteren deed rechts het niet, dus vandaag even kijken. Beetje foezelen met de contactjes en het batterijtje, en nu doet 'ie het weer.
Als rechts het niet doet heb je nog steeds normale waarden voor het vermogen, alleen je Links/Rechts waarden zijn precies 50%.
Die contactjes zijn minuscuul, van heel dun koper, en ik denk dat ze na vaak genoeg batterijtjes vervangen te plat worden, zodat ze niet meer steeds goed contact maken. Zo'n batterijtje gaat maar 2500-3000km mee, dus ze moeten nogal eens vervangen worden.
Jongens even een vraag;
Ik heb op mijn winterfiets schijfremmen hydraulisch van Shimano.
Nu zit er op de remklauw geen ontluchtings nippel, maar er zit een inbusboutje ingedraaid.
Hoe moet je dit ontluchten / bijvullen ?
Losse nippel kopen en erop/ eraf schroeven ?
Los verkrijgbaar en waar te koop ??
Ik heb op mijn winterfiets schijfremmen hydraulisch van Shimano.
Nu zit er op de remklauw geen ontluchtings nippel, maar er zit een inbusboutje ingedraaid.
Hoe moet je dit ontluchten / bijvullen ?
Losse nippel kopen en erop/ eraf schroeven ?
Los verkrijgbaar en waar te koop ??
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc
Foto? Kijk even hier:
https://www.bikeradar.com/advice/worksh ... sc-brakes/
En dan vanaf stap 6. Ik vermoed dat jij een remklauw hebt waarbij het openen en sluiten via een aparte bout/moer/wartel gaat.
https://www.bikeradar.com/advice/worksh ... sc-brakes/
En dan vanaf stap 6. Ik vermoed dat jij een remklauw hebt waarbij het openen en sluiten via een aparte bout/moer/wartel gaat.
Ride bikes, not tanks!