Zoals Leonard Cohen in het begin van z'n carrière en dankzij (lees onder grote druk van) Judy Collins ook zelf platen is gaan maken.....................gelukkig maar.daniel1975 schreef: ↑12 jun 2023 14:33 En een deel grote songwriters zijn zelf geen uitvoerend artiest.
Toch hebben veel grote songwriters die voor andere schreven/schrijven platen gemaakt. Mooi voorbeeld is de recent overleden Lamont Dozier bekend van Holland Dozier Holland. Die solo platen zijn totaal onbekend maar vor de liefhebber van oude R&B en Soul om vingers en duimen bij af te likken.
Er zijn idd heel veel songwriters die zelf niet (om niet als top-act) uitvoerend artiest zijn maar - wie daar behoefte aan heeft - kan ook dan de verkoop van platen als vorm van succes zien.
Ik ben een groot fan van Bob Dylan en van Neil Young (meer dan 100 albums van deze gast staan hier in de kast) en van beide ben ik als 50 jaar teksten aan het uitkluiven. Regenachtige avond. Plaat op, songteksten erbij, g;aasje port en laat die teksten maar door je hoofd waaien.................
Ik heb niks met The Beatles maar je kan moeilijk volhouden dat Lennon & McCartney matige songwriters zijn.
Voor mij is er toch wel een verschil tussen persoonlijk voorkeur en een lijstje met de beste songwriters. De helft vind ik niks maar horen daar wel thuis. Dit zoals Dario dat zo mooi zegt de eeuwigheidswaard (ik hou zo van dat woord in relatie tot muziek) hoog is.
Leuke discussie maar ik ga fietsen