Niet alleen gedrag, het wegdek kan ook gevaren vertonen en niet vergeten het vertrouwen in materiaal met weigerende remmen, lekke band, alles is mogelijk.! Enfin, het is triest wat er is gebeurd maar als renner kies je (bewust of onbewust) ervoor om met de dood op je schouders naar beneden te stormen.
Wielerseizoen 2023
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 1108
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Komen we ooit de oorzaak van dit dodelijk ongeluk te weten? Kreeg Sheffield of Mäder een lekke band, raakten ze elkaar tijdens een inhaalmanoeuvre, zagen ze een bocht over het hoofd, haperde er een schijfrem, etc, enz?
Mijn hoogste snelheid was op een MTB met daarachter een BOB in de Ozarks (gebergte in de VS). 90km/u op een kaarsrechte weg. Die ervaring was er een van "angst en beven," bijna letterlijk want het bewustzijn kon de gedachte niet loslaten: "wat als ik nu een lekke band krijg?"
En toch ... zou men een finish nooit in of vlak na een afdaling moeten mogen leggen, vind ik. Leg hem dan op de top en rij voor de bühne door naar het duurbetaalde dorp. Een sprint in dalende lijn zoals in Polen is toch ook verboden tegenwoordig?
Mijn hoogste snelheid was op een MTB met daarachter een BOB in de Ozarks (gebergte in de VS). 90km/u op een kaarsrechte weg. Die ervaring was er een van "angst en beven," bijna letterlijk want het bewustzijn kon de gedachte niet loslaten: "wat als ik nu een lekke band krijg?"
En toch ... zou men een finish nooit in of vlak na een afdaling moeten mogen leggen, vind ik. Leg hem dan op de top en rij voor de bühne door naar het duurbetaalde dorp. Een sprint in dalende lijn zoals in Polen is toch ook verboden tegenwoordig?
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16464
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Deze morgen op fb nog enkele reacties op het ongeval van Mäder gelezen en had daarna geen zin meer om te gaan fietsen.
Dan maar de Netflix documentaire over de Tour 2022 helemaal uitgekeken.
De afdaling van de Galibier door Pidcock in de tour 2022 zat er ook in.
In de documentaire krijgt deze afdaling een belangrijk stuk van een aflevering.
Ik hoorde in de fragmenten enkel bewonderde commentaren van de verschillende ploegleiders in de wagens.
Dan maar de Netflix documentaire over de Tour 2022 helemaal uitgekeken.
De afdaling van de Galibier door Pidcock in de tour 2022 zat er ook in.
In de documentaire krijgt deze afdaling een belangrijk stuk van een aflevering.
Ik hoorde in de fragmenten enkel bewonderde commentaren van de verschillende ploegleiders in de wagens.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39986
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Maar dat youtube filmpje dat Pidcock als een malle naar beneden ging kom daar in tegen weer rekenen op behoorlijk wat (terechte) kritiek.
Ik kan gelukkig mijn eigen fietsen los zien van dit soort ongelukken.
Ik kan gelukkig mijn eigen fietsen los zien van dit soort ongelukken.
Less is bore
Dag Milaan-San RemoKlein_Verzet schreef: ↑17 jun 2023 12:24 En toch ... zou men een finish nooit in of vlak na een afdaling moeten mogen leggen, vind ik.
Ik vind het een lastige discussie. Genoeg passages zijn TE gevaarlijk en genoeg renners nemen TE veel risico en dat is helaas een erg giftige cocktail............
Het "probleem" is dat profs altijd op (en soms ook) over het randje koersen. Alles voor een paar seconden winst/voorin het blijven voor het klassement, voorin te zitten voor een belangrijke klim etc etc. Hiervoor gaan ze gerust ook over fietspaden, door het gras etc etc. Hoewel de kans (zeer) klein is dat ze op zo'n moment tijd verliezen gaan ze toch allemaal als dolle stieren naar voren. Doe je het niet en zou je toch tijd verliezen dan zijn de poppen aan het dansen. Op die manier kom je ook met zijn allen in een vicieuze cirkel van gevaar. Het parcour is uiteindelijk zo gevaarlijk als dat de renners het zelf maken, ook op een volledig rechte weg kan het fout gaan, denk hierbij aan de gruwelijke val van Poels in de TdF.
Gelukkig gaat het meestal allemaal net goed, of wel fout met alleen "maar" botbreuken etc als gevolg.
Gelukkig gaat het meestal allemaal net goed, of wel fout met alleen "maar" botbreuken etc als gevolg.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13678
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Tuurlijk moeten ze het ongeluk onderzoeken. Maar dit soort dingen "horen" bij de sport.
En soms helaas met deze verschrikkelijke afloop. Het zal eens in de zoveel jaar gebeuren net al bij alle andere sporten op wielen
En soms helaas met deze verschrikkelijke afloop. Het zal eens in de zoveel jaar gebeuren net al bij alle andere sporten op wielen
Als er 5 vallen op dezelfde plaats en 1 met dodelijke afloop 1 staat zo op etc dan kan je omstandigheden-materiaal etc onderzoeken maar ik denk meer ongelukkig terecht gekomen helaas.wasbeer2006 schreef: ↑17 jun 2023 13:38 Tuurlijk moeten ze het ongeluk onderzoeken. Maar dit soort dingen "horen" bij de sport.
En soms helaas met deze verschrikkelijke afloop. Het zal eens in de zoveel jaar gebeuren net al bij alle andere sporten op wielen
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39986
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Mag ik het vandaag een rare etappe vinden?
Geneutraliseerde laatste 25km, Evenepoel die wél gaat koersen zonder daar iets mee te winnen. Wat was nu precies de gedachte vandaag?
Geneutraliseerde laatste 25km, Evenepoel die wél gaat koersen zonder daar iets mee te winnen. Wat was nu precies de gedachte vandaag?
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50
Ze hadden de koers moeten afbreken. Er is een wielrenner omgekomen organisatie. Op deze manier wordt het een poppenkast voor de bühne.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
Vooraf had ik gelezen dat de er tijdsopname zou zijn op 25 km van de streep dus geen neutralisatie, maar dat er wel zou gestreden worden voor de dagzege.daniel1975 schreef: ↑17 jun 2023 18:17 Mag ik het vandaag een rare etappe vinden?
Geneutraliseerde laatste 25km, Evenepoel die wél gaat koersen zonder daar iets mee te winnen. Wat was nu precies de gedachte vandaag?
VanAert had ook al laten weten, samen met andere renners, niet geinteresseerd te zijn in een tweede geneutraliseerde rit.
Ofwel zet je de wedstrijd stop, ofwel ga je naar huis ofwel koers je.
De beslissing om met de wedstrijd door te gaan is genomen in samenspraak met (o.a.) de ouders van Mäder, die beide voorstander waren van het voortzetten van de wedstrijd. Terecht.El Pistolero schreef: ↑17 jun 2023 18:32 Ze hadden de koers moeten afbreken. Er is een wielrenner omgekomen organisatie. Op deze manier wordt het een poppenkast voor de bühne.