Alles over vakanties op én met de fiets

Adviezen week fietsen met Mont Ventoux én Alpe d'Huez

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 21 jun 2023 11:47

Voor een getrainde fietser is het prima te doen maar het voelt vooral als een afvinklijstje.............

Ik heb tientallen van dit soort powertrips gedaan maar probeer toch vooral wat cols (in mijn geval voor passo's) uit te zoeken die wat meer te bieden hebben dan een grote naam.
De Ventoux en Alpe voelen voor veel fietsers als een must have maar waarom in 1 trip? Kies een van de twee en ga daar een week zitten. Heb je een extra fietsdag die je kan gebruiken voor veel mooie onbekende routes . Een uur klimmen zonder iemand tegen te komen is toch een stuk leuker dan boven bij een colbord staan en een selfie moeten maken met nog 30 fietsers.............maar ja wel afgevinkt.

Ik mis zelf op m'n afvinklijstje nog een paar grote cols .............maar heb wel een paar meter foto en plakboeken (gaat een hele nieuwe bijkomen dit jaar!) staan met cols waar de meeste hier nog nooit van gehoord hebben. 3 cols op een dag en 5 fietsers tegenkomen. Dat is nog eens een feest. En laten we eerlijk zijn: de Alpe is toch een spuuglelijk ding. Dat geldt ook voor 2alps trouwens.

Wil je afvinken is het programma prima te doen. Maar ik zou lekker bij (net 20km er vandaan) de Ventoux gaan zitten. Eerste dag lekker rond rijden om beentjes autoloos te maken. Dag 2 van twee kanten oprijden want een dag bestaat nu eenmaal uit een ochtend en een middagprogramma :-)
Dan drie dagen de wat minder bekende (lager dus kan je er meer doen) cols in de buurt........om tot de ontdekking te komen dat daar zo veel moois is!

Verder vermeld de TSer niet WANNEER ze willen gaan en dat kan ook nog wel een dingetje zijn.

Puffdaddy
Forum-lid

Gebruikersavatar Puffdaddy 21 jun 2023 12:52

Mooie woorden Gastheer.
Ook wij hebben in 2010 de Alp en Mont Ventoux met twee man in een kleine week gedaan.
Zondagnacht vertrokken, maandag wilde we fietsen, beide gaar. Dinsdag den Alp. Woensdagmorgen col d'Ornon. Woensdagmiddag la Berarde (prachtig).
Donderdag verplaatsen richting Bedoin (8 km er vanaf). Vrijdag Mont Ventoux vanaf Bedoin en zaterdag naar huis.
Toch een pittig weekje. Beter een week in dezelfde omgeving, geeft veel meer rust en kun je eventueel ook nog wat schuiven met ritten bij slecht weer.
In Augustus gaan we een week rond de Mont Ventoux vertoeven 😙
Bikers are not alone

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 21 jun 2023 13:11

Bespaar je de moeite GastheerG, ik voer deze uphill battle al jaren zonder succes.

Men wil nou eenmaal de Ventoux doen, en de Galibier, Tourmalet, Alpe d'Huez, Stelvio enzovoorts. Niks aan te doen.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 21 jun 2023 14:32

Hoezo een battle? Toen ik nog nauwelijks op de fiets zat vond ik het maar wat mooi om de in mijn ogen toen mythische bergen op te fietsen. Het liefst zoveel mogelijk in de korte tijd die mijn studentenbudget toeliet. Ik zou nu dus ook iets anders kiezen, maar ik denk met veel plezier terug aan dat "afvinklijstje".

En de Alpe is natuurlijk een lelijke weg naar een skidorp (net als kleine broertje L2A), maar de Ventoux is toch echt de moeite waard (beetje jammer van de drukte), en fietsen tussen de sneeuwmuren van de Galibier om je vervolgens omlaag te storten richting de Lautaret heeft ook wel wat. Tourmalet en Stelvio heb ik nog nooit gereden, maar laatsgenoemde zou ik nog wel eens op willen (als het me ooit nog lukt om de focus in de vakanties weer op racefietsen te leggen ipv op downhillen, wat stiekem natuurlijk veel leuker is ;-) )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

ibooij
Forum-lid

Gebruikersavatar ibooij 21 jun 2023 16:06

Ik heb ook niet zo'n issue met het feit dat de meesten eerst de grote namen op willen. Mijn eerste (echte) fietsvakantie, in 2001, ging ik met mijn roeiploeggenoot ook naar Bourg d'Oisans en begonnen we met de Alpe. Maar toen kwam ik er al snel achter dat veel andere wegen daar in buurt, zoals de Col de Sarenne, veel mooier zijn. En dan ga je dus wat meer andere dingen opzoeken. Prima gateway-drug dus wat dat betreft.
Net zoals mijn eerste cyclo heel doorsnee de Marmotte was, maar ik daarna vooral heb genoten van (en geleden bij) een aantal Tour Transalps.

Op mijn wensenlijstje staan bovenaan op dit moment sowieso nog de Colle delle Nivolet en Colle della Fauniera. Die gaan er dit jaar niet van komen, maar hopelijk volgend jaar wel.

Anyway, volgens mij zijn we het eens dat TS vooral goed moet kijken wat ie wil. Een weekje Ventoux met dat dagje van 2 kanten, een rit om de Ventoux heen, een rit met kleine Provence-wegen en wat heuvels is volgens mij altijd leuk. Bovendien hebben de mindere klimmers in de groep dan ook wat dagen dat ze wat minder hoeven afzien.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 22 jun 2023 06:56

Ik snap beide “kampen” wel.
Mijn eerste fietsweek was ook vanuit Bourg, en de Sarenne en La Berarde waren toen “wel mooi, maar eigenlijk bijprogramma”.

Maar dat gezegd hebbende: 1 week op 1 plek geeft veel meer rust en vakantiegevoel dan direct weer doorrijden naar volgende plek.
Less is bore

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 22 jun 2023 09:12

Voor niet fietsers en beginnende fietsers spreekt het nu eenmaal veel meer tot de verbeelding om het over de grote namen te hebben. Dus op een verjaardag komt het geweldig over om te kunnen zeggen dat je de Alpe D'Huez en Mont Ventoux in 1 vakantie hebt beklommen.
Voor het verhaal achteraf is dat dan ook de beste vakantie. Voor de vakantie beleving zelf inderdaad niet.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 22 jun 2023 09:19

daniel1975 schreef: 22 jun 2023 06:56 Ik snap beide “kampen” wel.
Er zijn geen beide kampen. Dat wordt door de laatste reacties een beetje gecreëerd. De adviezen zitten vooral in de sfeer van:
prop niet alles in 1 week en verspil geen tijd aan een reisdag die ook nog voor onrust zorgt.
Volgens mij zijn beide kampen het er over eens kies voor 1 zo'n week 1 stek. En natuurlijk is het prima dat daar 1 of 2 grote namen inzitten maar laat zo'n week niet voorbij gaan zonder de onbekende cols op te zoeken.

daniel1975 schreef: 22 jun 2023 06:56 Mijn eerste fietsweek was ook vanuit Bourg, en de Sarenne en La Berarde waren toen “wel mooi, maar eigenlijk bijprogramma”.
Mijn eerste cols werden ingegeven doordat ik op m'n 14e nog met m'n ouders mee moest. Geen grote namen: de allereerste de Iselsbergpass en de tweede de Glockner Pass..............heeft daarna heel lang (12 jaar?) geduurd voor ik dat hoogterecord (2500) heb gebroken :mrgreen:

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 22 jun 2023 09:33

Gastheerg schreef: 22 jun 2023 09:19
daniel1975 schreef: 22 jun 2023 06:56 Ik snap beide “kampen” wel.
Er zijn geen beide kampen. Dat wordt door de laatste reacties een beetje gecreëerd.
Daarom ook "kampen" tussen ""!
Less is bore

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 22 jun 2023 10:00

Doe lekker waar je zin in hebt, maar houd de balans tussen uren in de auto en uren op de fiets in de gaten.
Op dag 6 wil je de Telegraph en de Galibier gaan rijden en je daarvoor verplaatsen vanuit Le Bourg d’Oisans.
Dat is niet haalbaar. Laat de auto die dag staan en beperk je tot de Galibier (en de Lautaret).

Al het andere over de keuzes is hierboven al gezegd.
hun fietsen.

hopjes
Forum-lid

hopjes 22 jun 2023 11:51

Onze voorkeur voor een fietsvakantie van minimaal een week is als volgt;
reisdag 1 = na werktijd vertrekken en na een 500 km hotel pakken voor overnachting.
volgende dag doorrijden naar bestemming en daar klein rondje/klim pakken na inchecken/boodschappen.
x aantal dagen fietsen met x-1 zware rit.
verplaats/reisdag naar bestemming dichterbij thuis zodat terugreis in 1x kan, inchecken/boodschappen, klein rondje/klim.
x aantal dagen fietsen
terugreis na eventueel nog een rondje in de vroege ochtend.
(geen ritten plannen van +150km, vaak is dat een stuk over saaie danwel eerder afgelegde weg en dat kan ook met de auto). Na een week fietsen gaan de kilometers en hoogtemeters tellen.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 22 jun 2023 15:48

daniel1975 schreef: 22 jun 2023 09:33 Daarom ook "kampen" tussen ""!
:winkthumb:

Plaats reactie