Alles over vakanties op én met de fiets

Drinkwater locaties in Zwitserland/ regio Interlaken

Sandervp
Forum-lid

Sandervp 27 jun 2023 13:42

Dag Allen,

Na een geslaagde zomervakantie afgelopen jaar gaan wij in augustus weer terug naar Interlaken. Nu had ik afgelopen jaar meer kortere routes gefietst dan lange routes.
Nu wil ik dat omdraaien.

Tijdens deze ritten wil ik wel geregeld mijn drinkflessen vullen. Nu ben ik vorig jaar flink wat watervulpunten tegen gekomen. Maar weet iemand of er ook een (hike)kaart van deze regio is waarop deze waterpunten staan?

Nu maak ik mijn routes met Garmin Basecamp. Op de kaart die ik gebruik staan wel waterpunten zodat ik mijn route enigszins kan aanpassen zodat ik zeker weet dat ik niet zonder water kom te zitten, maar wil ik bijvoorbeeld van de Brienzersee naar Harzisboden fietsen, dan krijg ik een klim van 10km met een gemiddelde van 11,5% en dan kom ik nergens (volgens Basecamp) een waterpunt tegen.
Beklim ik de Alp Grindel (7,4km, gem. 12,1% steilste stuk 28%!!). Dan kom ik enkel op de top waterpunten tegen.
Fijner dan geen punten natuurlijk, maar hier zullen mijn flessen (halverwege misschien al) leeg zijn voordat ik boven ben.

Alvast bedankt voor jullie reactie

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 27 jun 2023 13:51

Ik weet niet hoeveel water je erdoorheen jaagt, maar zoals je het beschrijft lijkt het heel veel. Het belangrijkste op onbekend terrein is om bij te vullen als het kan en niet pas als het moet. En je zult toch meer dan voldoende supermarkten, benzinepompen of cafeetjes tegenkomen dat je niet 10km verderop droog staat?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 27 jun 2023 13:58

In die regio kun je in ieder dorp water bijvullen.

Sandervp
Forum-lid

Sandervp 27 jun 2023 14:12

@Havana
Daar ben ik ook niet bang voor, maar als je enkel beneden in het dal door een dorp rijdt en tot de top van de beklimming enkel wat huisjes en geen dorp meer passeert, weet ik dus niet of ik nog een waterpunt passeer.

marsman
Forum-lid

marsman 27 jun 2023 14:26

Je hoeft je geen zorgen te maken. Dit is zo'n beetje de meest toeristische regio van Zwitserland. Er zijn overal winkeltjes en alpenhutten.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Sandervp
Forum-lid

Sandervp 27 jun 2023 14:27

@Woefdram
Ik drink inderdaad heel erg veel water. Maar ik wil ook geen last van kramp/ uitdroging krijgen.
En ondanks dat ik van klimmen en uitdagende beklimmingen houd heb ik ook totaal niet het postuur van een klimmer/ gemiddelde wielrenner. Met mijn 2,02m en 115kg verbrand ik ook heel wat meer energie en heb ik dus ook veel vocht nodig.
De tijd die ik erover doe om een bergtop te bereiken zal waarschijnlijk heel wat hoger zijn dan bij jou het geval is. En meer tijd is meer energie en meer waterbehoefte.
Daarnaast speelt de temperatuur ook een flinke rol natuurlijk. Vorig jaar was het tijdens de Alpe d'HuZes op het heetst van de dag 30 graden in het dal en 22 graden op de top van de Alpe d'Huez. Maar iedere klim had ik minimaal 2 bidons van 75ml leeg gedronken. Zou ik dat niet gedaan hebben, dan had ik ook niet 5x de top bereikt.

22 juli staat de 24 uurs race van de "Rad am Ring" voor de boeg. Dan hoop ik minimaal 15 ronden op het Nürburgring/ Nordschleife circuit af te leggen. Dan praat ik over een minimale afstand van 390km en daarbij 8400 hoogtemeters. Drink ik vanaf het begin niet voldoende, dan haal ik dit ook niet

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 27 jun 2023 17:47

Een bidonnetje van 75 ml is dan ook wel een héél klein bidonnetje! :lol:

RobertvD
Forum-lid

RobertvD 27 jun 2023 18:15

Als je bang bent dat je op een klim van 7km zonder water komt te zitten, dan vraag ik me af of je er wel aan moet beginnen.

Maar goed, ga je toch:
* denk aan elektrolyten als je zoveel water drinkt
* kijk eens naar 1l bidons
* neem eventueel een camelbag

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 28 jun 2023 10:04

Bovendien heb je op iedere klim ook stroompjes waar je zonder risico water uit kunt tappen.

pino
Forum-lid HC

pino 28 jun 2023 10:37

havana schreef: 28 jun 2023 10:04 Bovendien heb je op iedere klim ook stroompjes waar je zonder risico water uit kunt tappen.
Als je een goed waterfilter gebruikt. Zeer onverstandig als er ook maar enige kans is dat wild/vee bovenstrooms is geweest.
Niet zijken maar reiden !

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 28 jun 2023 14:55

Sandervp schreef: 27 jun 2023 14:12 @Havana
Daar ben ik ook niet bang voor, maar als je enkel beneden in het dal door een dorp rijdt en tot de top van de beklimming enkel wat huisjes en geen dorp meer passeert, weet ik dus niet of ik nog een waterpunt passeer.
De weggetjes die je noemt (erg verlaten overigens) gaan beide door almen waar een koeienstal of kaasmakerij is. Deze hebben vrijwel altijd wel een Brunnen waar stromend water is. Ik zou me niet te veel zorgen maken.

Sandervp
Forum-lid

Sandervp 28 jun 2023 15:15

@Martinbo
Inderdaad allen beklimmingen waar je bijna niemand zult tegenkomen. Mede omdat deze ook doodlopend zijn en enkel voor aanwonenden of bestemmingsverkeer toegankelijk zijn. Zo heb ik afgelopen jaar ook de Grosse Scheidegg beklommen. Als je van rust wilt genieten dan is dat echt een aanrader. Het enigste wat je daar hoort zijn de koeienbellen. Tijdens de klim vanaf Meiringen (18km lang) eenmalig een stadsbus tegen gekomen waarvoor ik even af moest stappen wegens de smallere stukken van de route.

Zo wil ik wederom de Mannlichen weer gaan beklimmen. Volgens "Climbfinder" de op 6 na zwaarste klim van Zwitserland. Had er echter niet echt moeite mee ondanks dat de klim van circa 13km lang was met een gemiddelde van >10%. De tijd die ik erover doe, boeit me niet zoveel.

Plaats reactie