Tubeless
Ik heb niet veel ervaring met tubeless, maar ik zou even de band eraf halen, herstellen.
En dan misschien een beetje zeepsop gebruiken, en de band op maximale spanning proberen te brengen met een compressor, ventiel eruit en bam in een keer naar max pressure, maar zonder sealant in de band.
En dan misschien een beetje zeepsop gebruiken, en de band op maximale spanning proberen te brengen met een compressor, ventiel eruit en bam in een keer naar max pressure, maar zonder sealant in de band.
Eerste ervaring met de Schwalbe Pro One TLE 28mm. Super positief.
Opleggen gaat stukken makkelijker dan de GP5000 S-TR. Ploppen zonder compressor (deed de S-TR ook prima trouwens).
Eerste paar ritten gedaan, en gisteren ongepland ook een paar stukken gravel (moet in het vervolg na het maken van de route in Garmin Connect deze toch nog even checken. Garmin vond nl dat je op sommige stukken blijkbaar prima kon fietsen met een normale racefiets, terwijl ik daar met een tractor waarschijnlijk nog niet eens overheen gereden was). De stukjes gravel die ik gepakt heb was in de buurt van het Shimano experience center in Valkenburg, en die waren opzich wel prima te doen. Op de Schwalbe is er niks te zien kwa beschadiging, sneetjes, etc, hij ziet er gewoon nog als nieuw uit. Op dergelijke strookjes met de GP5000 had ik dus wel sneetjes e.d. in de band. Nu is het natuurlijk niet echt eerlijk vergelijk, omdat ik met de GP5000 niet op exact dat stukje gravel gereden heb, maar toch... Tot nu toe lijkt de Schwalbe nog robuuster te zijn. Afwachten totdat het een keer fout gaat en de sealant z'n werk moet doen. Hopelijk werkt de Doc Blue in deze band beter bij mij dan de in de GP5000.
Opleggen gaat stukken makkelijker dan de GP5000 S-TR. Ploppen zonder compressor (deed de S-TR ook prima trouwens).
Eerste paar ritten gedaan, en gisteren ongepland ook een paar stukken gravel (moet in het vervolg na het maken van de route in Garmin Connect deze toch nog even checken. Garmin vond nl dat je op sommige stukken blijkbaar prima kon fietsen met een normale racefiets, terwijl ik daar met een tractor waarschijnlijk nog niet eens overheen gereden was). De stukjes gravel die ik gepakt heb was in de buurt van het Shimano experience center in Valkenburg, en die waren opzich wel prima te doen. Op de Schwalbe is er niks te zien kwa beschadiging, sneetjes, etc, hij ziet er gewoon nog als nieuw uit. Op dergelijke strookjes met de GP5000 had ik dus wel sneetjes e.d. in de band. Nu is het natuurlijk niet echt eerlijk vergelijk, omdat ik met de GP5000 niet op exact dat stukje gravel gereden heb, maar toch... Tot nu toe lijkt de Schwalbe nog robuuster te zijn. Afwachten totdat het een keer fout gaat en de sealant z'n werk moet doen. Hopelijk werkt de Doc Blue in deze band beter bij mij dan de in de GP5000.
Kun je een tubeless band dan ook plakken vanuit de binnenkant? Hoe dan precies.
Het 'probleem' is inmiddels verholpen. Ik ben op vakantie, dus ik heb niet de hele garage meegenomen. En het deukje in de voorband blijkt vooralsnog alleen een optisch probleem. In de praktijk merk ik geen gehobbel.
Het 'probleem' is inmiddels verholpen. Ik ben op vakantie, dus ik heb niet de hele garage meegenomen. En het deukje in de voorband blijkt vooralsnog alleen een optisch probleem. In de praktijk merk ik geen gehobbel.
Live fast; die young. mijn blog
<offtopic>
Mijn Garmin 530 navigeert prima, herberekenen van de route gaat ook gewoon goed, alleen is er wat verwarring wat betreft geschikte ondergrond om over te fietsen. Kan zijn dat ik dat ook zelf schuld ben om precies op die weggetjes tussenpunten te zetten, en niet te controleren of de weg wel ok is.
<ontopic>
Je kunt een tubeless band prima van binnen plakken met standaard bandenplakkers met de bison max repair lijm. Gaat prima.
Ja dat kan. Ik gebruik hiervoor speciale plakkers van TipTop, maar meerdere merken hebben ze. Standaardplakkers met Bison Max werkt schijnbaar ook, heb ik zelf nooit geprobeerd.
Denk dat het drukverlies te maken heeft met de combinatie velg-band.daniel1975 schreef: ↑29 jun 2023 10:29Welk onderhoud?wasbeer2006 schreef: ↑29 jun 2023 09:03 Als je onderhoud niet als hobby hebt, zou ik zeker in de polder nooit tubeless rijden.
Ik rij nu paar maanden TL op de racer en bevalt prima.
1x lek gehad die ik netjes kon pluggen, verder gewoon probleemloos.
Zowel op de Syncros wielset van mevr75, mijn DT Swiss TLR wielset en de Zipp 303FC.
Wel irritant dat je in 2 dagen een kleine bar verliest, dus echt elke rit pompen.
Ik heb maandag de 26ste juni mijn wielen tubeless gemaakt (5bar achter - 4.5 voor)
Dinsdag en woensdag heb ik gefietst.
Daarna niet meer omgekeken naar de fiets, en deze ochtend (een week later dus) had ik nog 4bar achter en 3.5 voor. Dus 1bar verlies op een week, daar kan ik best mee leven.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5619
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Hier same story, tubeless blijft echt heel erg lang goed op druk (eerder weken dan dagen). Op advies maatje vul ik de eerste keer wel met ruime hoeveelheid vloeistof. Daarna elke 3mnd check en evt bijvullen (meestal A 6mnd). Dit voor de gravelbike overigens.Kiekeboe schreef: ↑03 jul 2023 15:29Denk dat het drukverlies te maken heeft met de combinatie velg-band.daniel1975 schreef: ↑29 jun 2023 10:29Welk onderhoud?wasbeer2006 schreef: ↑29 jun 2023 09:03 Als je onderhoud niet als hobby hebt, zou ik zeker in de polder nooit tubeless rijden.
Ik rij nu paar maanden TL op de racer en bevalt prima.
1x lek gehad die ik netjes kon pluggen, verder gewoon probleemloos.
Zowel op de Syncros wielset van mevr75, mijn DT Swiss TLR wielset en de Zipp 303FC.
Wel irritant dat je in 2 dagen een kleine bar verliest, dus echt elke rit pompen.
Ik heb maandag de 26ste juni mijn wielen tubeless gemaakt (5bar achter - 4.5 voor)
Dinsdag en woensdag heb ik gefietst.
Daarna niet meer omgekeken naar de fiets, en deze ochtend (een week later dus) had ik nog 4bar achter en 3.5 voor. Dus 1bar verlies op een week, daar kan ik best mee leven.
Ik wil binnenkort m’n GP5000 gaan vervangen zodat ik met nieuwe bandjes de bergen in kan. Ik verwacht dat ik met een schuursponsje een een sopje het wiel wel schoon kan krijgen. Ik las ook dat sommigen het met een staalborsteltje schoon boenen, maar moet je daarna niet ook je velglint vervangen?
Bij mij is de latex in de velg nog volledig vloeibaar bij verwijderen band en volstaat een lapje erdoor.flipper01 schreef: ↑05 jul 2023 21:56 Ik wil binnenkort m’n GP5000 gaan vervangen zodat ik met nieuwe bandjes de bergen in kan. Ik verwacht dat ik met een schuursponsje een een sopje het wiel wel schoon kan krijgen. Ik las ook dat sommigen het met een staalborsteltje schoon boenen, maar moet je daarna niet ook je velglint vervangen?