Watt ging het hard gisteren hè? Had Vingegaard nou zo'n slechte dag of was Pogacar uit de doden opgestaan? Hijzelf zegt dit na afloop:
“Op de finale col zou het dan tussen mij, Jonas en Wout gaan. Had ik een meter moeten laten op de Tourmalet, had ik een groot probleem gehad. Gelukkig had ik goede benen op de Tourmalet en kon ik het dan zelf afmaken op de laatste klim.”
https://www.wielerflits.nl/nieuws/pogac ... p-zon-dag/
Verder vond ik deze cijfers:
CAUTERETS (5.14 km, 7.76 %, 399 m)
13:10 | Pogacar
13:22 | Hindley, Carlos Rodriguez, S.Yates
13:34 | Vingegaard
13:54 | A.Yates
13:55 | Bardet, Pidcock, Gaudu
COL DU TOURMALET (16.81 km, 7.52 %, 1264 m) | #TDF2023
Jonas Vingegaard & Tadej Pogacar broke 30-year-old Tourmalet record time set by Tony Rominger & Zenon Jaskuła in 1993 Tour de France. Vingegaard & Pogacar 45:37, Rominger & Jaskula 45:50.
COL DU TOURMALET (last 4.81 km, 9.02 %, 434 m)
Vingegaard, Pogacar
13:27, 21.46 Kph, VAM 1936 m/h, 6.8 W/kg (est.) P(65kg) = 442.70 P = 6,81w/kg PP = 7,11w/kg PPP = 96%
Yellow jersey group
15:25, 18.72 Kph, VAM 1689 m/h, 5.8 W/kg (est.)
(est. = standard "65 kg" | Pogacar saved ~0.05 W/kg while drafting)
Met mijn rekenmachine kom ik dan op de volgende verbazingwekkende w/kg:
V(13:10) = 23,42km/u P(65kg) = 433.00w P =
6,66 w/kg PP = 7,12w/kg PPP = 94%
HF (1000 -1355) = 96%
==> P(1000m - 1355m) = 6,66 : 0,96 =
6,94w/kg (zee-niveau) PPP = 97%
Bij 21.48 km/u ondervind je 6.55 (N) tegenkracht van de rij-wind, oftewel 39.08 watts (CdA ~ 0,300)
Zo'n 2/3 minder als je in het wiel zit, betekent 26w ==> 26w : 65kg =
0,4w/kg winst.
En dan de klapper op de vuurpijl.
Op de Tourmalet neemt de VO2max voor geacclimatiseerde sporters af naar 92% tov zee-niveau.
==> P(1700 - 2115hm) = 6,81 P(sl) = 6,81 : 0,92 =
7,40w/kg PPP = 104%.
Dat is 4 % boven de menselijke limiet !