Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16447
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 jul 2023 20:57

Jullie zijn mij al lang kwijt.
In België hou je door allerlei belastingen/bijdragen minder dan 50% over van je bruto loon.
Als ik dan van die minder dan 50% een Euro niet hoef te betalen betaal ik deze ook niet.
I know myself like no one else
Nothing to defend

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5172
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 10 jul 2023 21:52

Vicenza schreef: 10 jul 2023 20:06 Als je je kinderen een mooi bedrag kan meegeven, is het dan erg als daar een klein(!!) deel van naar de fiscus gaat? ......
Zeer bizar dat als je geld weggeeft de fiscus daar een deel van wil.

Bovendien weet je ook dat dat geld in één grote pot gaat waar niet alleen de aanleg van beter wegen van betaald worden, maar waarvan ook geld gaat naar bijvoorbeeld oorlogsmateriaal voor een regime dat dan gasleidingen opblaast waar voor de aanleg ervan ook Nederlands geld gebruikt werd. Bizar.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39775
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 jul 2023 22:27

Vicenza schreef: 10 jul 2023 20:06 .
Over legaliteit doe ik geen uitspraak
Terwijl dat het enige punt is wat heel simpel is. Staat gewoon beschreven wat de belastingvrij schenking per jaar mag zijn.
Less is bore

Maruss
Forum-lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 11 jul 2023 07:13

Legaal, als in conform de wetten van een land, is het wel. Toch blijft het vreemd dat Nederland allerlei internationale belastingverdragen heeft waar het dubbele belastingheffing mee voorkomt tussen moeder en dochter maatschappijen, maar als mijn dochter de spaarcentjes van haar moeder ontvangt (voor of na haar dood) de fiscus hier wel voor de tweede keer belasting op heft.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 11 jul 2023 07:27

Het voorkomen van dubbele belastingheffing gaat over inkomstenbelasting. Dus dat je niet in meerdere landen inkomstenbelasting betaalt over hetzelfde inkomen.

Hier gaat het over schenkbelasting. Voor de tweede of derde keer belasting heffen gebeurt constant hè. BTW bijvoorbeeld. Ik vind dat niet zo'n sterk argument, want dan zou je alleen inkomstenbelasting over mogen houden.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1194
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 11 jul 2023 08:24

Oh zeker, ik betwist ook geenszins dat het legaal is, maar het is wel ongewenst. Als je een kind meer dan een ton kan schenken is dat al heel bevoorrecht he. En uiteindelijk zijn wij hier allemaal natuurlijk kleine krabbelaars en maakt het niet superveel uit, maar juist de echte grote vissen kunnen nog veel ingewikkelder constructies optuigen om zo nog meer belasting te ontwijken. Ook vaak legaal, maar wel verwerpelijk. Net zoals alle kortingen voor bedrijven met constructies (bedankt Mark Rutte). Leuk dat veel multinationals hier zitten met een postbus, maar wat heb ik er aan?
Maar ik vrees nu wel erg off topic te gaan...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39775
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 jul 2023 08:37

En de bedrijven die hier met hun hoofdkantoor zaten hebben ze weggepest.... #halloUnilever

De ontduikingsconstructies van de grote vissen heeft natuurlijk niets met de belastingvrije schenking te maken. Als je als ouder/kind in die positie zit is dat heel bevoorrecht en mocht ik later ooit die mogelijkheid hebben dan zal ik er zeker gebruik van maken om dochterlief een extra duwtje in de rug te kunnen geven bij de aankoop van een woning oid.
Less is bore

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3752
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 11 jul 2023 08:58

Tuurlijk, als de keuze is je kind helpen of je geld naar de belasting brengen dan is de keuze simpel. Maar je ziet inderdaad ook dat de jubeltonnen (nu afgeschaft) bijvoorbeeld de prijzen dan weer opdrijven. Waarmee je je kind wel helpt, maar het probleem als geheel wel groter maakt. Dat voelt ook wel een beetje dubbel.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6600
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 11 jul 2023 09:42

daniel1975 schreef: 11 jul 2023 08:37 om dochterlief een extra duwtje in de rug te kunnen geven bij de aankoop van een woning oid.
Dat dus.

Duwtje kwam in dit geval voor 80% van opa. Wij hadden dat duwtje niet echt nodig omdat ik uit de mazzelgeneratie kom. Ik kom gelukkig uit een arm nest maar........... kocht wel in de fijne tijd een huis,
Die fijne tijd is er niet voor onze kinderen. Integendeel!

Ik kan ook woest worden als mensen op feestjes zitten op te scheppen dat hun huis wel 6 keer zoveel waard is geworden.
HUFTER............dat (perverse) mechanisme zorgt ervoor dat JOUW kinderen niet kunnen starten met hun wooncarrière!!!!!

Onze dochter gaat nu iets meer verwonen dan de sociale huurgrens en zonder het duwtje was dat niet mogelijk geweest.

Wie denkt dat de familiebank een fiscale truuk is mag de lening ook direct overnemen en mag je het % ook nog vaststellen mits je je aan de wettelijke kaders houdt.
Is ook beter voor mijn eigen liquiditeit en ik leen liever geen geld aan m'n dochter.

On topic: 2 wandelshirts en het album Homebound van Copperhead County (Southern Rock van eigen bodem)

Jullie nog wat leuks gekocht :mrgreen:

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6374
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 11 jul 2023 10:02

Ja, 2e hands elektrische vouwfiets voor bij de caravan. Waarom elektrisch ?! Nou omdat deze de helft goedkoper was dan een 2e hands non elektrische bij de fietsenmaker. Fiets heeft trouwens maar 1300km gedaan en heeft een fijne cardan aandrijving ipv een vette ketting.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8897
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 jul 2023 10:09

Benzine om zo weer thuis te geraken😉

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1334
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 11 jul 2023 12:01

Abonnement bij de Belastingdienst opgezegd... :lol:
...

Plaats reactie