Alles over vakanties op én met de fiets

Zomervakantie 2023

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 11 jul 2023 13:29

NuitKor schreef: 11 jul 2023 13:19 Waarom rijdt ze niet in de auto achter je aan? Heeft ze een mooi uitzicht en kan ze af en toe vooruit rijden om de top te bekijken of tussendoor wat foto's van uitzichten te maken. Het is daar werkelijk overal schitterend, dus ze zal zich onderweg ook goed vermaken.
Mijn vrouw en zelf auto rijden in de bergen, gaat het niet worden helaas.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6570
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 11 jul 2023 13:59

NuitKor schreef: 11 jul 2023 13:19 Waarom rijdt ze niet in de auto achter je aan? Heeft ze een mooi uitzicht en kan ze af en toe vooruit rijden om de top te bekijken of tussendoor wat foto's van uitzichten te maken. Het is daar werkelijk overal schitterend, dus ze zal zich onderweg ook goed vermaken.
Zou mijn plan ook zijn er gaan we dit jaar ook weer een paar keer doen bij een mooie col.
Als iemand liever niet in de bergen rijdt met de auto is het Sellarondje misschien ook niet de eerste handige stap maar wel een flink gemiste kans.

De Dolomieten zijn toch te mooi om 3 uur in die winkeltjes in Selva door te brengen? Kledingwinkels zijn bizar duur en hoeveel Grappa ga je proeven? Selva is leuk om na een dag fietsen/skieen/wandelen een uurtje door die straat te lopen en dan snel de Ierse pub in. Verder is het - maar dat geldt voor al die dorpen - toch zo saai als wat?

Misschien een idee voor haar om met de bus naar de top van de Gardena te gaan. Doorkomst van de fietser met foto's en daarna terugwandelen (1,5-2 uur) over Dantercepies. Is een klein stukje omhoog en daarna alleen maar omlaag wandelen.
Of met de kabelbaan terug.
In winkels rondlopen met met veel te dure spullen kan je overal. Van de Dolomieten genieten kan alleen maar daar.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5198
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 jul 2023 14:52

asmeets schreef: 11 jul 2023 13:29
NuitKor schreef: 11 jul 2023 13:19 Waarom rijdt ze niet in de auto achter je aan? Heeft ze een mooi uitzicht en kan ze af en toe vooruit rijden om de top te bekijken of tussendoor wat foto's van uitzichten te maken. Het is daar werkelijk overal schitterend, dus ze zal zich onderweg ook goed vermaken.
Mijn vrouw en zelf auto rijden in de bergen, gaat het niet worden helaas.
Dat is wel jammer, ik hoor dat wel vaker en eigenlijk is autorijden in de bergen niet anders dan in Nederland, hier moet je bij een bocht ook sturen. Ik denk dat spannender is voor velen dan het werkelijk is. Misschien eens proberen als je er naast zit.

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 11 jul 2023 15:45

Ik zit nu in Corvara. Hier ga je je geen 3 uur in het dorp vermaken hoor. Wel kan je even kabelbaantje pakken en op Piz Boe kijken of je wandelt langs de rivier. Dan is het al een ander verhaal.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021

mumares
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 apr 2012 18:41

mumares 14 jul 2023 09:48

Hoe ik het gedaan heb met ongeveer dezelfde afspraken. Ik heb de wagen genomen, aan het huisje vertrokken rond 7u en om 8u zat ik al op de fiets. Rond 10u45 terug en net op tijd om de lunch te koken.
Gewoon vroeg vertrekken dus. Brixen is op zich pakken leuker dan alle skidorpjes samen.

CDBE
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 dec 2018 21:09

CDBE 14 jul 2023 11:23

Wij zijn net terug van de Dolomieten, heb de Maratona daar gereden. Wat een "schitterende" omgeving is dat seg.... :winkthumb: :shock:
Mijn vrouw is er ook niet voor om in de bergen te rijden, we hebben een automaat waarmee je ook kan schakelen dus kan je ook gewoon op de motor remmen en toch wou ze het niet proberen. Ze is met de dochter in hotel (zwembad) gebleven en paar wandelingen gemaakt :lol:
Vertrekken vanaf Selva is geen probleem, die paar extra HM zal het ook niet doen hoor. Eens je de schitterende natuur rond je ziet ben je dit al snel vergeten. Heb de het rondje zowel in wijzerzin als tegen de wijzers in.
De passo Del Erbe is ook een zeer mooie beklimming vanaf Fermata, 25km met een kleine afdaling.
We gaan zeker nog terug, er liggen daar nog andere beklimmingen die ik zeker wil doen, Tre Cime, Tre Croci, Fedaia, Falzarego langs de andere kant dan de Maratona. Wat een speeltuin als graag klimt. :like:
Specialized Sl7 pro Sram Force

CDBE
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 dec 2018 21:09

CDBE 14 jul 2023 11:24

We verbleven trouwens in Colfosco.
Specialized Sl7 pro Sram Force

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6570
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 14 jul 2023 11:59

CDBE schreef: 14 jul 2023 11:23 De passo Del Erbe is ook een zeer mooie beklimming vanaf Fermata, 25km met een kleine afdaling.
We gaan zeker nog terug, er liggen daar nog andere beklimmingen die ik zeker wil doen, Tre Cime, Tre Croci, Fedaia, Falzarego langs de andere kant dan de Maratona. Wat een speeltuin als graag klimt. :like:
Initiatiefnemer Eduard van de Dolomieten Marathon heeft in de jaren 80 ook een brevet opgezet wat je vrij mag rijden.
Moet je uit een lijst van beklimmingen er 27 doen. Alles wat jij hier noemt staat in dat lijstje maar ook een aantal verrassende beklimmingen waar je nooit van gehoord hebt en wel de moeite zijn.

Hier het lijstje
Afbeelding

Deel van de stempelkaart
Afbeelding

Nadat ik het brevet gehaald heb diverse keren terug gegaan om "de rest" te doen en de Kronplatz die ik van Eduard als tip had gekregen en toen nog niet in de Giro had gezeten............... (Grazie Eduard)

Tegenwoordig vinden veel fietsers Strava leuker dan een stempelkaart maar het lijstje hierboven is een geweldige inspiratie voor meerdere trips naar de Dolomieten.

CDBE
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 dec 2018 21:09

CDBE 14 jul 2023 12:10

Dank u wel, ga het lijstje afdrukken. Schitterende mens die Eduard :winkthumb: , staat aan de aankomst een ganse namiddag iedereen high five te geven!
Specialized Sl7 pro Sram Force

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3533
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 14 jul 2023 12:21

Als je into 'epicness' bent, moet je zeker ook eens vanuit Bolzano de oude aanloop van de Passo Nigra rijden (via Briè). De enige klim waar ik ooit getwijfeld heb of ik wel boven zou komen zonder voet aan de grond te zetten. Ik ben er per vergissing op terecht gekomen.

Ik weet niet meer hoe lang exact, maar het was minutenlang klimmen aan 20+ % en we wisten niet hoe lang het nog zou doorgaan. Toen ik stilaan mentaal beslist had van even af te stappen, hoorde ik in de verte opeens het gebrom van motoren op de nieuwe pas (waarop de oude aansloot)- dat gaf genoeg moed om door te zetten. Van de 6 man (ervaren fietsers, elke dag 3000hm+ die vakantie) zijn er maar 2 die hem 'gereden' hebben, de rest wandelde naar boven.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6570
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 14 jul 2023 12:26

Zie stempel :mrgreen:

Eerste keer in de stortregen die weg omlaag gereden en dat is ook geen fun. Twee jaar later omhoog................brrrr
Overigens woog ik toen net minder dan 70 maar over de snelheid ga ik niet op kunnen scheppen :mrgreen:

CDBE
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 dec 2018 21:09

CDBE 14 jul 2023 12:37

raven14 schreef: 14 jul 2023 12:21 Als je into 'epicness' bent, moet je zeker ook eens vanuit Bolzano de oude aanloop van de Passo Nigra rijden (via Briè). De enige klim waar ik ooit getwijfeld heb of ik wel boven zou komen zonder voet aan de grond te zetten. Ik ben er per vergissing op terecht gekomen.

Ik weet niet meer hoe lang exact, maar het was minutenlang klimmen aan 20+ % en we wisten niet hoe lang het nog zou doorgaan. Toen ik stilaan mentaal beslist had van even af te stappen, hoorde ik in de verte opeens het gebrom van motoren op de nieuwe pas (waarop de oude aansloot)- dat gaf genoeg moed om door te zetten. Van de 6 man (ervaren fietsers, elke dag 3000hm+ die vakantie) zijn er maar 2 die hem 'gereden' hebben, de rest wandelde naar boven.
Zo into "epicness" ben ik niet hoor... :lol:
Ik hou wel van klimmen maar het moet nog te doen zijn... :lol:
Specialized Sl7 pro Sram Force

Plaats reactie