Muziek - Een streling voor het oor ...
-
- Forum-lid
Inderdaad een fantastisch album ja. Komt bij mij wel een paar keer per jaar op CD en vinyl langs.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Less is bore
-
- Forum-lid
Prachtig! Ademloos voor de TV gezeten toen.daniel1975 schreef: ↑13 jul 2023 18:07 Precies 38 jaar geleden….
https://twitter.com/djeekopdicht/status ... EZNCa1dKzw
De combi oude muziek met nieuw is toch juist geweldig? Mijn muziek collectie omspant zelfs wel een paar 100 jaar
Van de nieuwkomers heb ik voor ik ga klussen '662' van Christone "Kingfish" Ingram opgezet. Zelden zo'n jonge (24 en dit is z'n 2de album) gast zo goed gitaar zien spelen. Heeft al met groten als Buddy Guy gespeeld en dat is niet zomaar.
Ik moet bekennen dat ik qua hedendaagse artiesten op pop/rock-gebied enigszins ben afgehaakt - een sporadische ontdekking niet te na gesproken (al dateert pakweg Kurt Vile ook alweer van een aantal jaartjes geleden). Recente ontwikkelingen in andere genres spreken me dan weer meer aan (ben grote fan van het Klara-radioprogramma "Valckenaers & Vanhoudt"). Van de huidige stand der rockdingen vergewis ik me jaarlijks wel even tijdens de live-uitzending van Pinkpop, waarbij ik me bij het zien van de menigte steeds de bedenking maak: "blij dat ik daar niet tussen hoef te staan". Uit de editie van vorig jaar heb ik wel Imagine Dragons onthouden, waarvan ik nauwelijks kon geloven dat het ècht was: mij leek het eerder een spoof-band, iets als "Spinal Tap meets David Brent"... Maar die gasten bleken het dus serieus te menen!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
- daniel1975
- Forum-lid HC
Rock lijkt een soort van begraven onder de popmuziek.
Best verwonderlijk gezien de enorme uitverkochtte tours van bands als GnR, Metallica en Springsteen.
Maar de radio pikt het niet op en gaan veel meer voor overgepolijste gladde popniemendalletjes. Waar overigens ook hele goede entertainer/ondernemers tussen zitten a la Taylor Swift.
Less is bore
Voor mijn gevoel zijn op het gebied van popmuziek bijna alle mooie dingen gemaakt tussen pakweg 1965 en 2000. Dat kan ook met mijn leeftijd te maken hebben (ben van 1982). De muziek waarnaar ik luister komt grotendeels uit de 20e eeuw. Op dit moment luister ik tijdens kantoorwerk naar The Gathering, een Brabantse metal/symfo rockband uit de jaren '90. In deze eeuw zijn zeker mooie dingen gedaan (bijv. The National, Queens of the Stone Age, Anthony & The Johnsons, Bon Iver om een paar favorieten te noemen) maar op één of andere manier beklijft het minder.
- daniel1975
- Forum-lid HC
In de Baron in de Eftening word je elke keer weer aan The Gathering herinnerd
(Anneke een van de beste zangeressen van NL)
(Anneke een van de beste zangeressen van NL)
Less is bore
De vraag is natuurlijk: beklijft het minder door de muziek op zich, of omdat je er zelf met het verstrijken der jaren minder ontvankelijk voor wordt? Hoe meer je hebt gehoord, hoe moeilijker het wordt je nog over iets nieuws te verwonderen...
Anderzijds is het natuurlijk een van de weinige voordelen van het 40- of 50-plusser zijn, dat je systematisch kan stellen dat vroeger alles beter was!
Anderzijds is het natuurlijk een van de weinige voordelen van het 40- of 50-plusser zijn, dat je systematisch kan stellen dat vroeger alles beter was!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
Dat blijft een boeiende vraag. Niet alleen kwa muziek. We leven natuurlijk veel meer in een zap-maatschappij. Als een nummer 10 seconden niet bevalt drukken we gelijk op >>.
Is een film/zender niet ook? ZAP!
Overigens zien we hetzelfde verschijnsel ook bij banen en relaties.
Vroeger kocht je een LP en duurde het een maand voor je een voor je weer een LP kon kopen dus die albums luisterde je volledig en meerdere keren. Daardoor blijft zo'n album wel hangen.
M'n eerste 20 lp;s ken ik de teksten beter dan de betreffende artiesten