Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 14 jul 2023 13:15

daniel1975 schreef: 14 jul 2023 13:12 CO2 heffing hoeft niet, die kan via brandstof. Als ik een zuinig model heb wil ik niet hetzelfde betalen als iemand met een Dodge Ram.

Daarnaast volledig eens Pino. Electrisch heeft ook echt wel CO2 productie.
Stel dat ik mijn auto alleen via mijn zonnepanelen laadt, dan is de CO2-productie van mijn auto toch echt nul. Nu weet ik dat dat in de praktijk dat lang niet altijd het geval is omdat er ook veel via het stroomnet wordt geladen en stroom van het net voor een deel met bijv. gasgestookte centrales wordt opgewekt, maar dat maakt een CO2-heffing voor elektrische auto's wel extreem complex. Bij benzine/diesel is het eenvoudiger omdat de CO2 tijdens het rijden wordt uitgestoten.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6112
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 14 jul 2023 13:24

Klein_Verzet schreef: 14 jul 2023 12:59
Orlok schreef: 13 jul 2023 18:26
daniel1975 schreef: 13 jul 2023 11:59 @orlok: als mensen buiten de Randstad gezien worden als de grootste vervuiler wordt het een hele bijzondere discussie als het gaat om km heffing....
Nee hoor, gewoon een eerlijke verdeling voor wat betreft de kosten. Hoe meer kilometers je rijdt hoe meer je betaalt, gewoon één plus één is twee, duidelijker kan het niet. ;)
Duidelijker misschien niet, maar eerlijker kan wél. Stel je hebt een E-autootje van amper 400kg en rijdt zo'n 20.000km per jaar. Je buurman heeft een E-SUV van 1500kg en rijdt ook 20.000kg per jaar. Wie belast de weg erger? Zou het niet eerlijker zijn om gewicht in de kilometerheffing te betrekken? Bij fossiel-gedreven vehikels komt er uiteraard een flinke CO2-heffing bovenop.
Ik denk dat het fenomeen gewicht voor wat betreft de belasting c.q. slijtage van het wegdek wat is ontworpen en aangelegd voor het hedendaags vrachtverkeer met gewichten van -tig tonnen geen verschil maakt. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 14 jul 2023 13:46

Haringvlietbrug gezien?

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 14 jul 2023 13:54

Klein_Verzet schreef: 14 jul 2023 13:46 Haringvlietbrug gezien?
Ja want die is helemaal vernacheld door dikke Tesla's he? :roll:

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6112
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 14 jul 2023 13:55

Klein_Verzet schreef: 14 jul 2023 13:46 Haringvlietbrug gezien?
Zo kan ik er nog wel een paar noemen, echter dat komt niet door die E-SUV's van 1500kg. :lol:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 14 jul 2023 13:58

Mijn argument is dat "gewicht" meegenomen zou moeten worden bij het rekeningrijden. Blijkbaar stuit dat op nogal naïeve weerstand.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2604
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 14 jul 2023 14:02

Dit lijkt een subforum te worden van het autotopic :-).

Ik ben sterk voor rekeningrijden. En dan een tarief per km-er hanteren die afhankelijk is van de WLTP co2 uitstoot. Dan zijn er incentives om minder te rijden + een schone auto te kopen.

Er zullen vast legio mitsen en maren te verzinnen zijn, maar het flatfee tarief voor wegenbelasting slaat nergens op.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 14 jul 2023 14:06

Dat laatste klopt!
Maar belasten naar rato van uitstoot is absoluut niet sociaal. Het gros van de werkende mensen in bijvoorbeeld de bouw, de zorg of het onderwijs heeft een leuke occasion waar ze mee van huis naar werk rijden. Zeker niet altijd de zuinigste of uitstoot vriendelijke karretjes! Moeten die mensen dan maar de lasten dragen voor al die Tesla rijders?!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4250
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 14 jul 2023 14:07

Politiek zou moeten streven naar streng doch rechtvaardig te belasten (en dat geldt voor verschillende gebieden).
Niet zijken maar reiden !

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5083
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 14 jul 2023 14:08

In europees verband accijns op brandstof (icm afschaffen tol/vignetten en andere autobelastingen) Dat is nog steeds meest eerlijk. Wie gaspedaal diep indrukt betaalt meer dan de eco-rijder die 1,5km voor de rotonde al de voet van t gaspedaal van z'n 1.0 driecilinder haalt. Maar iets in europa regelen anders dan een uniform oplaad stekkertje is lastig... ;-)

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 14 jul 2023 14:25

pino schreef: 14 jul 2023 14:07 Politiek zou moeten streven naar streng doch rechtvaardig te belasten (en dat geldt voor verschillende gebieden).
Streven jazeker! Alleen is de praktijk wat weerbarstiger. Kijk naar Tata steel en Schiphol. Of grote datacenters in de polder waardoor Nederland groene stroom moet inkopen uit Denemarken omdat ze anders niet aan de Europese norm kunnen voldoen.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4250
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 14 jul 2023 14:33

Enzzo schreef: 14 jul 2023 14:25
pino schreef: 14 jul 2023 14:07 Politiek zou moeten streven naar streng doch rechtvaardig te belasten (en dat geldt voor verschillende gebieden).
Streven jazeker! Alleen is de praktijk wat weerbarstiger. Kijk naar Tata steel en Schiphol. Of grote datacenters in de polder waardoor Nederland groene stroom moet inkopen uit Denemarken omdat ze anders niet aan de Europese norm kunnen voldoen.
En dat steekt bij velen. Zou prettig zijn als dat hoog in verkiezingsretoriek wordt opgenomen.
Niet zijken maar reiden !

Gesloten