Stel dat ik mijn auto alleen via mijn zonnepanelen laadt, dan is de CO2-productie van mijn auto toch echt nul. Nu weet ik dat dat in de praktijk dat lang niet altijd het geval is omdat er ook veel via het stroomnet wordt geladen en stroom van het net voor een deel met bijv. gasgestookte centrales wordt opgewekt, maar dat maakt een CO2-heffing voor elektrische auto's wel extreem complex. Bij benzine/diesel is het eenvoudiger omdat de CO2 tijdens het rijden wordt uitgestoten.daniel1975 schreef: ↑14 jul 2023 13:12 CO2 heffing hoeft niet, die kan via brandstof. Als ik een zuinig model heb wil ik niet hetzelfde betalen als iemand met een Dodge Ram.
Daarnaast volledig eens Pino. Electrisch heeft ook echt wel CO2 productie.
Politiek
Ik denk dat het fenomeen gewicht voor wat betreft de belasting c.q. slijtage van het wegdek wat is ontworpen en aangelegd voor het hedendaags vrachtverkeer met gewichten van -tig tonnen geen verschil maakt.Klein_Verzet schreef: ↑14 jul 2023 12:59Duidelijker misschien niet, maar eerlijker kan wél. Stel je hebt een E-autootje van amper 400kg en rijdt zo'n 20.000km per jaar. Je buurman heeft een E-SUV van 1500kg en rijdt ook 20.000kg per jaar. Wie belast de weg erger? Zou het niet eerlijker zijn om gewicht in de kilometerheffing te betrekken? Bij fossiel-gedreven vehikels komt er uiteraard een flinke CO2-heffing bovenop.Orlok schreef: ↑13 jul 2023 18:26Nee hoor, gewoon een eerlijke verdeling voor wat betreft de kosten. Hoe meer kilometers je rijdt hoe meer je betaalt, gewoon één plus één is twee, duidelijker kan het niet.daniel1975 schreef: ↑13 jul 2023 11:59 @orlok: als mensen buiten de Randstad gezien worden als de grootste vervuiler wordt het een hele bijzondere discussie als het gaat om km heffing....
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 1118
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Haringvlietbrug gezien?
Ja want die is helemaal vernacheld door dikke Tesla's he?
Zo kan ik er nog wel een paar noemen, echter dat komt niet door die E-SUV's van 1500kg.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 1118
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Mijn argument is dat "gewicht" meegenomen zou moeten worden bij het rekeningrijden. Blijkbaar stuit dat op nogal naïeve weerstand.
Dit lijkt een subforum te worden van het autotopic .
Ik ben sterk voor rekeningrijden. En dan een tarief per km-er hanteren die afhankelijk is van de WLTP co2 uitstoot. Dan zijn er incentives om minder te rijden + een schone auto te kopen.
Er zullen vast legio mitsen en maren te verzinnen zijn, maar het flatfee tarief voor wegenbelasting slaat nergens op.
Ik ben sterk voor rekeningrijden. En dan een tarief per km-er hanteren die afhankelijk is van de WLTP co2 uitstoot. Dan zijn er incentives om minder te rijden + een schone auto te kopen.
Er zullen vast legio mitsen en maren te verzinnen zijn, maar het flatfee tarief voor wegenbelasting slaat nergens op.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Dat laatste klopt!
Maar belasten naar rato van uitstoot is absoluut niet sociaal. Het gros van de werkende mensen in bijvoorbeeld de bouw, de zorg of het onderwijs heeft een leuke occasion waar ze mee van huis naar werk rijden. Zeker niet altijd de zuinigste of uitstoot vriendelijke karretjes! Moeten die mensen dan maar de lasten dragen voor al die Tesla rijders?!
Maar belasten naar rato van uitstoot is absoluut niet sociaal. Het gros van de werkende mensen in bijvoorbeeld de bouw, de zorg of het onderwijs heeft een leuke occasion waar ze mee van huis naar werk rijden. Zeker niet altijd de zuinigste of uitstoot vriendelijke karretjes! Moeten die mensen dan maar de lasten dragen voor al die Tesla rijders?!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
In europees verband accijns op brandstof (icm afschaffen tol/vignetten en andere autobelastingen) Dat is nog steeds meest eerlijk. Wie gaspedaal diep indrukt betaalt meer dan de eco-rijder die 1,5km voor de rotonde al de voet van t gaspedaal van z'n 1.0 driecilinder haalt. Maar iets in europa regelen anders dan een uniform oplaad stekkertje is lastig...
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Streven jazeker! Alleen is de praktijk wat weerbarstiger. Kijk naar Tata steel en Schiphol. Of grote datacenters in de polder waardoor Nederland groene stroom moet inkopen uit Denemarken omdat ze anders niet aan de Europese norm kunnen voldoen.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
En dat steekt bij velen. Zou prettig zijn als dat hoog in verkiezingsretoriek wordt opgenomen.
Niet zijken maar reiden !