Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe (eerste) triatlonfiets

Swoosj
Forum-lid

Swoosj 17 jul 2023 11:43

Hi!

Recentelijk ben ik de uitdaging aangegaan om in 2025 mijn eerste Iron Man (full distance) te doen.

Daarom ben ik op zoek naar mijn eerste echte triatlonfiets. Dit om de trainingen mee te doen alsook de wedstrijd zelf.

Een degelijke, goed onderhouden 2de hands is meer dan prima.

Liefst dan ene met Ultegra groepset (of beter) en hogere carbonwielen.

Op dit moment springt de Cayon Speedmax CF 8.0 eruit alsook de Felt IA en de Argon 18.

Momenteel rijd ik met een 2016 Cannondale Synapse 58 (wordt gebruikt op de fietsrollen) en een Ridley Kanzo Fast in maat L.

Mijn totale lengte is 182cm, binnenbeenlengte is 89.5cm, lange armen en een korte (ronde) romp ;) .

Ik ben het (nog) niet gewend om echt mega sportief op de fiets te zitten maar daar zal aan gewerkt moeten worden.
Met de Ridley hang ik het meest in de drops en ik oefen om nu en dan een meer 'aero' houding aan te nemen.

Welke fiets en welke maat zouden jullie aanraden afgaande deze info?

Alvast bedankt!

Gr

patrickvb
Forum-lid

patrickvb 17 jul 2023 15:18

Met deze vraag zou ik voor goed zdvies langs gaan bij een bike-fitter.

bikerke
Forum-lid

bikerke 17 jul 2023 17:40

Tja, triatlon....
De bedoeling is dus dat je na het fietsonderdeel nog fris genoeg bent om je marathon te lopen.
Het is dus niet de bedoeling om zo diep mogelijk te zitten.
Het beste advies is dus wel degelijk ga naar een bike fitter met kennis over triatlons.
En koop een triatlon fiets en geen tijdritfiets. (Al ben ik nog niet helemaal ingelezen in de materie
(de zoon is begonnen met sprint triatlons...))

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 17 jul 2023 22:02

Maak een afspraak bij Trirun in Hilversum.
Iedereen die daar is geweest weet dat de investering in de triathlon specifieke bikefit daar zijn geld dubbel en dwars waard is. Met die uitkomst kan je dan echt gericht op zoek naar de juiste fiets.

Swoosj
Forum-lid

Swoosj 18 jul 2023 09:08

Thanks voor de reacties!

Zal inderdaad eens op zoek moeten gaan naar een bikefitter met kennis van triatlon.
Hilversum is me net iets te ver voor een bikefit (+- 280km enkel) :-).

Iemand tevreden over hun bikefitter met ervaring omtrent traitlon in W-Vl of O-Vl (BE).

Gr

rikkert
Forum-lid

rikkert 18 jul 2023 12:17

Geen ervaring in het westvlaamse. Wel met langafstandstriathlons, alhoewel wat langer geleden. Ik reed in die tijd op een Cadex CFR-1 met opzetsuur en zadelpen die je zadel naar voren bracht. Dat kan op zich prima, maar tegenwoordig zijn er voor een redelijke prijs mooiere alternatieven. Let inderdaad op comfort, als je in een echte tijdrithouding gevouwen zit voor een uur of 5, begin je gesloopt aan de marathon. Dus aero is leuk, maar niet heilig. Als het kan, vooral doen. En inderdaad oefenen met die houding, dus lange ritten op de wedstrijdfiets.

Het statement koop een triatlonfiets en geen tijdritfiets...mwah, een tijdritfiets moet ook comfortabel af te stellen zijn en en met accessoires (drinksysteem, of flessen achter zadel) triathlonwaardig te maken.

En zorg dat je fiets de mogelijkheid heeft bij te stellen, dus aero als het lukt, maar ook minder aero als je lijf dat niet trekt. Nog een laatste: ultegra voor een dergelijk fiets is leuk, maar met minder kan ook. Je schakelt wellicht weinig en als het een tiende seconde minder snel schakelt, ach, je hoeft geen splijtende demarrage te beantwoorden in een ironman. Dus 105 zou ik zeker overwegen. Ik reed in die jaren gewoon 105 (1998) en dat was prima. Ik denk dat de huidige 105 zelfs beter is. En dat betekent dat je wellicht budget overhoudt voor betere accessoires en ligstuur, zadel, helm(!).

Just my 2 cents.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Swoosj
Forum-lid

Swoosj 18 jul 2023 13:02

rikkert schreef: 18 jul 2023 12:17 Geen ervaring in het westvlaamse. Wel met langafstandstriathlons, alhoewel wat langer geleden. Ik reed in die tijd op een Cadex CFR-1 met opzetsuur en zadelpen die je zadel naar voren bracht. Dat kan op zich prima, maar tegenwoordig zijn er voor een redelijke prijs mooiere alternatieven. Let inderdaad op comfort, als je in een echte tijdrithouding gevouwen zit voor een uur of 5, begin je gesloopt aan de marathon. Dus aero is leuk, maar niet heilig. Als het kan, vooral doen. En inderdaad oefenen met die houding, dus lange ritten op de wedstrijdfiets.

Het statement koop een triatlonfiets en geen tijdritfiets...mwah, een tijdritfiets moet ook comfortabel af te stellen zijn en en met accessoires (drinksysteem, of flessen achter zadel) triathlonwaardig te maken.

En zorg dat je fiets de mogelijkheid heeft bij te stellen, dus aero als het lukt, maar ook minder aero als je lijf dat niet trekt. Nog een laatste: ultegra voor een dergelijk fiets is leuk, maar met minder kan ook. Je schakelt wellicht weinig en als het een tiende seconde minder snel schakelt, ach, je hoeft geen splijtende demarrage te beantwoorden in een ironman. Dus 105 zou ik zeker overwegen. Ik reed in die jaren gewoon 105 (1998) en dat was prima. Ik denk dat de huidige 105 zelfs beter is. En dat betekent dat je wellicht budget overhoudt voor betere accessoires en ligstuur, zadel, helm(!).

Just my 2 cents.
Thanks voor je uiteenzetting!

De reden waarom ik Ultegra zou verkiezen ipv 105 is puur voor de herverkoop (mocht dit tot zover komen). Op de Cannondale zit 105 en ik kan eigenlijk niet zeggen dat ik problemen ondervind.

Belangrijk is inderdaad de instel mogelijkheden qua houding/positie. Dit is blijkbaar 1 vd pluspunten van een Canyon Speedmax.

Gr

rikkert
Forum-lid

rikkert 18 jul 2023 13:35

Herverkoop ga je het niet mee terugverdienen. Maar als je ultegra kunt doen, vooral niet laten. Maar als je keuzes moet maken is 105 een valide optie.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

wmc
Forum-lid

wmc 18 jul 2023 14:01

Een vraag die je jezelf moet stellen of je elektronisch schakelen wilt hebben. Op de wegfiets vind ik het er fijn, maar geen noodzaak. Op de TT (triathlon) fiets vind ik het bijna een noodzaak, omdat je op meerdere plekken kunt schakelen.

Let met hoge wielen op dat je hier nog mee om kunt gaan als je in aero ligt, de handling van de fiets is significant anders dan van een wegfiets.

Je ziet met de nieuwe (duurdere) fietsen dat ze meer en meer geintegreerd zijn, wat betekent dat je vaak minder afstelmogelijkheden hebt. De Canyon Speedmax CF heeft bijvoorbeeld nog een relatief standaard stuurpen, waardoor het stuur ook op zijn plek kunt zetten en niet alleen maar de pads. Bij wat ouder model als een Cervelo P3 heb je vaak nog veel meer ruimte om de fiets op maat af te stellen.

bikerke
Forum-lid

bikerke 18 jul 2023 17:35

Swoosj schreef: 18 jul 2023 09:08 Iemand tevreden over hun bikefitter met ervaring omtrent traitlon in W-Vl of O-Vl (BE).

Ik kan http://www.bodyenbikedlm.be/ zeker aanraden!

bikerke
Forum-lid

bikerke 18 jul 2023 17:41

wmc schreef: 18 jul 2023 14:01 Een vraag die je jezelf moet stellen of je elektronisch schakelen wilt hebben. Op de wegfiets vind ik het er fijn, maar geen noodzaak. Op de TT (triathlon) fiets vind ik het bijna een noodzaak, omdat je op meerdere plekken kunt schakelen.
Al een paar maal aan de triatlon fietsen van kennissen gewerkt,
En ik weet één iets redelijk zeker,
Om geen technische misserie te hebben kan je best schijfremmen en draadloos schakelen op je fiets hebben.

erwin20vt
Forum-lid

erwin20vt 18 jul 2023 18:17

Geen idee wat je budget is, maar hier een scherpe tour deal.

https://www.woest-sport.nl/tour-deals/b ... cbn-detail

Plaats reactie