Het dopingtopic 2.0
- daniel1975
- Forum-lid HC
Mooi en (zelfs voor een redelijke leek) helder verhaal. Bedankt voor de toelichting!
Less is bore
- thestudent
- Forum-lid HC
Wat eventueel ook nog zou kunnen bij volgroeide mensen is darmbacterien zo te manipuleren zodat ze bepaalde voedingsstoffen beter afbreken of peptides voor je maken (of ketonen, als extra) zodat jij extra energie opneemt uit voeding wat voor een andere renner niet mogelijk is. Dus ketonen zonder dat je vieze keton sportdrankjes hoeft in te nemen. Dit zou zelfs een in relatief klein lab met beperkte middelen en kleine organisatie uiteindelijk wel mogelijk zijn. Bacterien zijn vele malen makkelijker genetisch aan te passen, op te groeien en te selecteren en testen.
En er wordt tegenwoordig al het een en ander mee geprobeerd om bijvoorbeeld vervelende ziektes mee aan te pakken.
https://journals.asm.org/doi/10.1128/jb.00127-23 klein overzichtje van t veld.
Al is genetisch manipuleren zonder vergunningen natuurlijk wel illegaal, al helemaal als ze via je darmkanaal in de vrije natuur terecht gaan komen. Kan meestal weinig kwaad, maar je weet t nooit. Dus ook naast dopingwetgeving overtreed je een aantal juridische grenzen.
Ook dit is uiteraard opspoorbaar in je poep. Scheelt wel als je weet wat je zoekt natuurlijk.
Maar ook zonder genetische manipulatie is er in je darmflora samenstelling vast nog wel winst te behalen. Een renner met echt slechte darmflora zal minder goed voedingsstoffen opnemen, minder vitamines aanmaken en eerder last krijgen van diarree en krampen etc. Vraag me af of een team zoals jumbo-visma naast hun voedingscoaches daar al mee bezig is gegaan. Een renner een simpelweg gezonde darmflora geven met een poeptransplantatie kan tegenwoordig. Ja poeptransplantaties zijn een ding . En dit is vast niet illegaal of een WADA overtreding en wel typisch een marginal gain, die misschien helemaal niet marginaal is!
En er wordt tegenwoordig al het een en ander mee geprobeerd om bijvoorbeeld vervelende ziektes mee aan te pakken.
maar t zegt nog weinig natuurlijkIn a landmark study, the model LAB L. lactis was engineered to secrete interleukin-10 (IL-10), an anti-inflammatory cytokine, to ameliorate colitis in mouse models (12). In a subsequent nonplacebo controlled, phase I trial, Crohn’s disease patients were treated with the IL-10 producing bacteria. Disease activity decreased, and the engineered microbe was determined to be safe (94).
Al is genetisch manipuleren zonder vergunningen natuurlijk wel illegaal, al helemaal als ze via je darmkanaal in de vrije natuur terecht gaan komen. Kan meestal weinig kwaad, maar je weet t nooit. Dus ook naast dopingwetgeving overtreed je een aantal juridische grenzen.
Ook dit is uiteraard opspoorbaar in je poep. Scheelt wel als je weet wat je zoekt natuurlijk.
Maar ook zonder genetische manipulatie is er in je darmflora samenstelling vast nog wel winst te behalen. Een renner met echt slechte darmflora zal minder goed voedingsstoffen opnemen, minder vitamines aanmaken en eerder last krijgen van diarree en krampen etc. Vraag me af of een team zoals jumbo-visma naast hun voedingscoaches daar al mee bezig is gegaan. Een renner een simpelweg gezonde darmflora geven met een poeptransplantatie kan tegenwoordig. Ja poeptransplantaties zijn een ding . En dit is vast niet illegaal of een WADA overtreding en wel typisch een marginal gain, die misschien helemaal niet marginaal is!
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Poeptransplantaties worden toch geregeld gebruikt in de medische wereld, dus waarom niet in de sportwereld?thestudent schreef: ↑19 jul 2023 21:25 Wat eventueel ook nog zou kunnen bij volgroeide mensen is darmbacterien zo te manipuleren zodat ze bepaalde voedingsstoffen beter afbreken of peptides voor je maken (of ketonen, als extra) zodat jij extra energie opneemt uit voeding wat voor een andere renner niet mogelijk is. Dus ketonen zonder dat je vieze keton sportdrankjes hoeft in te nemen. Dit zou zelfs een in relatief klein lab met beperkte middelen en kleine organisatie uiteindelijk wel mogelijk zijn. Bacterien zijn vele malen makkelijker genetisch aan te passen, op te groeien en te selecteren en testen.
En er wordt tegenwoordig al het een en ander mee geprobeerd om bijvoorbeeld vervelende ziektes mee aan te pakken.maar t zegt nog weinig natuurlijkIn a landmark study, the model LAB L. lactis was engineered to secrete interleukin-10 (IL-10), an anti-inflammatory cytokine, to ameliorate colitis in mouse models (12). In a subsequent nonplacebo controlled, phase I trial, Crohn’s disease patients were treated with the IL-10 producing bacteria. Disease activity decreased, and the engineered microbe was determined to be safe (94).
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
- Enzzo
- Forum-lid HC
Sorry hoor maar hiermee treed je iets te ver buiten je eigen vakgebied!thestudent schreef: ↑19 jul 2023 21:25 Wat eventueel ook nog zou kunnen bij volgroeide mensen is darmbacterien zo te manipuleren zodat ze bepaalde voedingsstoffen beter afbreken of peptides voor je maken (of ketonen, als extra) zodat jij extra energie opneemt uit voeding wat voor een andere renner niet mogelijk is. Dus ketonen zonder dat je vieze keton sportdrankjes hoeft in te nemen. Dit zou zelfs een in relatief klein lab met beperkte middelen en kleine organisatie uiteindelijk wel mogelijk zijn. Bacterien zijn vele malen makkelijker genetisch aan te passen, op te groeien en te selecteren en testen.
En er wordt tegenwoordig al het een en ander mee geprobeerd om bijvoorbeeld vervelende ziektes mee aan te pakken.maar t zegt nog weinig natuurlijkIn a landmark study, the model LAB L. lactis was engineered to secrete interleukin-10 (IL-10), an anti-inflammatory cytokine, to ameliorate colitis in mouse models (12). In a subsequent nonplacebo controlled, phase I trial, Crohn’s disease patients were treated with the IL-10 producing bacteria. Disease activity decreased, and the engineered microbe was determined to be safe (94).
Wat je hier aanhaalt gaat over medische studies naar inflammatory bowel deceases.
De bijvangsten uit die onderzoeken zijn uitsluitend voer voor speculatie en op geen enkele wijze toepasbare trucjes om sporters beter te laten presteren!
Bij planten kun je wellicht op deze wijze experimenteren maar in een menselijk lichaam -en in het bijzonder de darmflora- is dat echt uit den boze!!
Het is geen kwestie even kijken wat dit of dat doet hè!!!
Zelfs de meest dubieuze en progressieve doping artsen uit het verleden zouden hier hun vingers niet aan willen branden vermoed ik.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
- thestudent
- Forum-lid HC
Ik zeg toch ook al 15x in de eerste post dat de meeste gendoping zo experimenteel dat een worltour team niet in staat of goed gek moet zijn om t te doen. De simpelste viral vectors zijn nauwelijks te reguleren. En dus zijn er niet eens garanties zijn dat het precies zo werkt als je wil.
Dat betekent echter niet iets onmogelijk is. Ook een plant bioloog werkt veel met bacteriën. En dat wil ik maar even aanhalen. Jij als medicus denk ik ziet eerder grenzen. De kracht is juist on zo weinig mogelijk grenzen te zien. Gelukkig zien wij minder grenzen, omdat wij plant biologen wat minder snel tegen etische grenzen aanlopen.
Iedere bioloog kan binnen een aantal maanden wel een een leuk operon in zo'n L. lactis bacterie klussen hoor en zorgen dat het werkt. Mits een goed lab. Dat heb ik met plant symbiotische bacterien die op en rondom de wortel leven ook gedaan ( en die zijn vele malen moeilijker op te kweken, die groeien tergend traag ). Een 'killswitch' achtige constructie kan ik ook nog wel bedenken. Dan kan die ook weer weg. Serieus dit is een projectje wat een beetje master student nog wel kan.
Echter voordat je zoiets door clinical trials hebt, bewezen dat het veilig is en bewezen dat het ook in het lichaam werkt dan ben je een hele stap en heel veel geld verder. Je krijgt nog niet eens een vergunning voor je trials denk ik, want GGO. En dat is ook het manke van de medische wetenschap.
Durf ik t zelf in te nemen? Nee, ik denk het niet.
Ga een keer rondkijken wat er op extreme bodybuilders fora allemaal gepraat word over experimentele middelen.
Als je weet hoe veel sporters er al gepakt zijn op GW501516 dat is idioot. Dat spul blijkt zwaar kankerverwekkend te werken in trials op ratten. Toch zijn er genoeg labs in china die het voor 'research purposes' aan elke idioot online verkopen.
Als je dus zoiets maakt en het werkt enigszins dan zijn er dus genoeg idioten op aarde die dat gewoon gaan uitproberen, veilig of niet. Tja!
Dat betekent echter niet iets onmogelijk is. Ook een plant bioloog werkt veel met bacteriën. En dat wil ik maar even aanhalen. Jij als medicus denk ik ziet eerder grenzen. De kracht is juist on zo weinig mogelijk grenzen te zien. Gelukkig zien wij minder grenzen, omdat wij plant biologen wat minder snel tegen etische grenzen aanlopen.
Iedere bioloog kan binnen een aantal maanden wel een een leuk operon in zo'n L. lactis bacterie klussen hoor en zorgen dat het werkt. Mits een goed lab. Dat heb ik met plant symbiotische bacterien die op en rondom de wortel leven ook gedaan ( en die zijn vele malen moeilijker op te kweken, die groeien tergend traag ). Een 'killswitch' achtige constructie kan ik ook nog wel bedenken. Dan kan die ook weer weg. Serieus dit is een projectje wat een beetje master student nog wel kan.
Echter voordat je zoiets door clinical trials hebt, bewezen dat het veilig is en bewezen dat het ook in het lichaam werkt dan ben je een hele stap en heel veel geld verder. Je krijgt nog niet eens een vergunning voor je trials denk ik, want GGO. En dat is ook het manke van de medische wetenschap.
Durf ik t zelf in te nemen? Nee, ik denk het niet.
Ga een keer rondkijken wat er op extreme bodybuilders fora allemaal gepraat word over experimentele middelen.
Als je weet hoe veel sporters er al gepakt zijn op GW501516 dat is idioot. Dat spul blijkt zwaar kankerverwekkend te werken in trials op ratten. Toch zijn er genoeg labs in china die het voor 'research purposes' aan elke idioot online verkopen.
Als je dus zoiets maakt en het werkt enigszins dan zijn er dus genoeg idioten op aarde die dat gewoon gaan uitproberen, veilig of niet. Tja!
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- thestudent
- Forum-lid HC
Maar de vraag of poep transplantaties an sich (dus zonder genetische manipulatie) doping zijn is al wel een interessantere discussie waar we beter mee verder kunnen.
Het zou impact kunnen hebben op alles wat voor fietsen belangrijk is, herstel, vetpercentage en opname van voeding. En ik denk dat het niet marginaal is. Als je de voeding optimaal wil hebben, waarom dan niet hetgene wat die voeding voor je verteert.
Het zou impact kunnen hebben op alles wat voor fietsen belangrijk is, herstel, vetpercentage en opname van voeding. En ik denk dat het niet marginaal is. Als je de voeding optimaal wil hebben, waarom dan niet hetgene wat die voeding voor je verteert.
Laatst gewijzigd door thestudent op 20 jul 2023 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- thestudent
- Forum-lid HC
slangetje via de neus.
- thestudent
- Forum-lid HC
T zou een dumoulintje kunnen voorkomen! En ineens doet de video t niet meer. Gek, was gewoon een informatieve video.
Dan de website maar waar ik m vond.
https://www.mlds.nl/nieuws/5-vragen-ove ... plantatie/
Dan de website maar waar ik m vond.
https://www.mlds.nl/nieuws/5-vragen-ove ... plantatie/