Tubeless
Officieel zijn m'n velgen ook niet tubeless compatible, alhoewel het wel prima werkt. Er zit zelfs een klein opstaand randje om de band op z'n plek te houden.
Ach, en een halve bar is bijna niks, en ik check m'n banden toch voordat ik ga. Weet ik iig ook zeker dat ik op de goede druk rij.
Maar al met al bevalt ie een heel stuk beter dan de GP5000 S-TR.
Ach, en een halve bar is bijna niks, en ik check m'n banden toch voordat ik ga. Weet ik iig ook zeker dat ik op de goede druk rij.
Maar al met al bevalt ie een heel stuk beter dan de GP5000 S-TR.
Heb ik ook wel hoor. Zowel op de race als op de gravel. Idem met biba.derxx schreef: ↑18 jul 2023 02:21 Even een tussenstand van de Schwalbe Pro One TLE. Ligt er nu 1000km op en ziet er nog uit als nieuw eigenlijk. Heb stukken gravel gehad, Timmelsjoch in Otztal beklommen, en afgedaald waarbij ik 100kmh haalde, 2x noodstop moeten maken voor auto's die zonder reden ineens vol in de ankers gingen. Nada, geen centje pijn. Goede grip, ook op hoge snelheid dus. Verlies wel licht druk, maar denk dat ik de tape opnieuw moet wikkelen (zal hem vast niet goed genoeg hebben schoon gemaakt). Ik kan in een bak zeepsop iig niets vinden wat lekt op de band en de rand. Het verlies is ong. 0.5bar op 24u dus eigenlijk gewoon oppompen voor elke rit en klaar. Als het me gaat irriteren doe ik de tape wel vervangen
Gisteren de sealant vervangen in mijn racefiets banden. Wat een gedoe zeg! Achteraf gezien mijn eigen schuld. Had de banden vorig jaar mei erop gelegd en van sealant voorzien. Heb tot september/oktober op die wielen gereden, opgeborgen en vervangen voor wielen waarmee ik in de “natte maanden” rijdt.
9 maanden blijkt niet ideaal te zijn… Sealant was volledig opgedroogd en overal zaten resten. Dat spul van wielen en banden verwijderen was een zeer tijdrovende klus. Uiteindelijk banden weer opnieuw geseald met verse sealant en fiets rijdt weer als een zonnetje.
Vraag me nu wel af hoe ik in de toekomst hier het beste mee om kan gaan. Als ik het zo bekijk, lijkt me het het handigst om spul te vervangen als het nog grotendeels vloeibaar is. (Alleen bijvullen lijkt me sowieso geen optie). Maar wanneer is dan het beste moment? Na een maand of drie/vier? En hoe de wielen voor een langere periode opbergen? Banden eraf, schoonmaken en opbergen?
Of toch maar gewoon lekker weer terug naar binnenbandjes
9 maanden blijkt niet ideaal te zijn… Sealant was volledig opgedroogd en overal zaten resten. Dat spul van wielen en banden verwijderen was een zeer tijdrovende klus. Uiteindelijk banden weer opnieuw geseald met verse sealant en fiets rijdt weer als een zonnetje.
Vraag me nu wel af hoe ik in de toekomst hier het beste mee om kan gaan. Als ik het zo bekijk, lijkt me het het handigst om spul te vervangen als het nog grotendeels vloeibaar is. (Alleen bijvullen lijkt me sowieso geen optie). Maar wanneer is dan het beste moment? Na een maand of drie/vier? En hoe de wielen voor een langere periode opbergen? Banden eraf, schoonmaken en opbergen?
Of toch maar gewoon lekker weer terug naar binnenbandjes
Welk fabrikaat sealant heb je gebruikt.?JazzHands schreef: ↑20 jul 2023 11:54 Gisteren de sealant vervangen in mijn racefiets banden. Wat een gedoe zeg! Achteraf gezien mijn eigen schuld. Had de banden vorig jaar mei erop gelegd en van sealant voorzien. Heb tot september/oktober op die wielen gereden, opgeborgen en vervangen voor wielen waarmee ik in de “natte maanden” rijdt.
9 maanden blijkt niet ideaal te zijn… Sealant was volledig opgedroogd en overal zaten resten. Dat spul van wielen en banden verwijderen was een zeer tijdrovende klus. Uiteindelijk banden weer opnieuw geseald met verse sealant en fiets rijdt weer als een zonnetje.
Vraag me nu wel af hoe ik in de toekomst hier het beste mee om kan gaan. Als ik het zo bekijk, lijkt me het het handigst om spul te vervangen als het nog grotendeels vloeibaar is. (Alleen bijvullen lijkt me sowieso geen optie). Maar wanneer is dan het beste moment? Na een maand of drie/vier? En hoe de wielen voor een langere periode opbergen? Banden eraf, schoonmaken en opbergen?
Of toch maar gewoon lekker weer terug naar binnenbandjes
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Als je echt heel hard hebt gepoetst ben je misschien wel 120g kwijt door de inspanning, dat is dan dubbel gewonnen: (minder dan) 120g gedroogde sealant en 120g afgevallen en daar bovenop nog een paar uur poetsplezier!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13774
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als je wielen lang (maanden) weghangt kan je het er beter even uithalen.
Ik gebruik nu zelf muc off die is heel makkelijke te verwijderen (zie foto,s paar pagina,s terug)
Maar in racebanden wordt ie snel wat dikker en moet je wat meer gebruiken voor lekbestedigheid.
Bv notubes werkt iets beter in een raceband vind ik als het om lekbescherming gaat.
Ik gebruik nu zelf muc off die is heel makkelijke te verwijderen (zie foto,s paar pagina,s terug)
Maar in racebanden wordt ie snel wat dikker en moet je wat meer gebruiken voor lekbestedigheid.
Bv notubes werkt iets beter in een raceband vind ik als het om lekbescherming gaat.
Het waarom ontgaat mij @wasbeer2006 dus ben ik benieuwd naar jouw argumentatie.wasbeer2006 schreef: ↑20 jul 2023 18:03 Als je wielen lang (maanden) weghangt kan je het er beter even uithalen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Viel me op dat er enorm veel vastgekoekte latex op de binnenrand van de wielen zat. Dat eraf krijgen was misschien nog wel het meeste werk. De banden waren op zich zo schoon (met stickerverwijderaar paar minuten hooguit).
Kan me voorstellen dat je, als je puur en alleen de band in beschouwing neemt, bijvullen wel een idee kan zijn. Als je veel fietst moet je de band toch sowieso om de haverklap vervangen. Wat het wiel betreft ben ik niet overtuigd. Nu hoefde ik het wiel na slechts een keer vullen schoon te maken. Dat was al een ellende gegeven de moeilijk bereikbare gootjes en randjes. Heb het gevoel dat het na een paar keer vullen een bende is. Maar goed misschien is het wat anders wanneer je zo’n wiel niet weghangt.
De poetswattage meter sloeg door van de vele poetswatten
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13774
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het droogt dan toch uit en vaak blijven er dan op een plaats veel kristallen achter met Notubes vloeistof.Orlok schreef: ↑20 jul 2023 19:19Het waarom ontgaat mij @wasbeer2006 dus ben ik benieuwd naar jouw argumentatie.wasbeer2006 schreef: ↑20 jul 2023 18:03 Als je wielen lang (maanden) weghangt kan je het er beter even uithalen.
Je kan het wiel natuurlijk af en toe even draaien, maar dat vergeet ik dan vaak weer.
Met racebanden vind ik dat niet zo heel erg die rijd ik toch vaak in een keer op.
Sommige MTB banden gebruik ik soms wel 5 of 6 jaar en dan af en toe een paar honderd kilometer.
Dan haal ik het er vaak wel even uit
Nou heb ik een reservefiets en een reserve wielset met tubelessbanden die soms maanden staan c.q. zijn opgehangen. Om de zoveel tijd even de banden weer op druk zetten, wielen ff ronddraaien, voorraad flacon Doc Blue ff schudden. Het gaat mij toch echt te ver om van al die zaken de ant-lekvloeistof er ff uit te halen omdat deze anders zou uitdrogen, iets wat ik nog nooit heb ervaren, dus mijn inziens is dat flauwekul met Doc Blue, in de flacon droogt het ook niet uit.wasbeer2006 schreef: ↑21 jul 2023 07:38Het droogt dan toch uit en vaak blijven er dan op een plaats veel kristallen achter met Notubes vloeistof.Orlok schreef: ↑20 jul 2023 19:19Het waarom ontgaat mij @wasbeer2006 dus ben ik benieuwd naar jouw argumentatie.wasbeer2006 schreef: ↑20 jul 2023 18:03 Als je wielen lang (maanden) weghangt kan je het er beter even uithalen.
Je kan het wiel natuurlijk af en toe even draaien, maar dat vergeet ik dan vaak weer.
Met racebanden vind ik dat niet zo heel erg die rijd ik toch vaak in een keer op.
Sommige MTB banden gebruik ik soms wel 5 of 6 jaar en dan af en toe een paar honderd kilometer.
Dan haal ik het er vaak wel even uit
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless