Over de wielersport en zijn beoefenaars.

tour 2023

SiO2
Forum-lid

SiO2 22 jul 2023 22:49

Enzzo schreef: 22 jul 2023 16:23 Oh my god! zo’n calvinistische uithaal naar een Franse ploeg van meneer Plugge! (En ja Madiot is ook een idiote)
Totaal onterecht en vooral totaal onnodig! https://sporza.be/nl/2023/07/22/ruzie-t ... upama-fdj/

Nederlandse ploegen of teams kunnen echt nooit een keertje gewoon winnen en genieten, er moet altijd weer een vingertje geheven worden. Bah!
+1

Die Madiot kan nog zo'n idioot zijn, zo'n opgeheven vingertje is nergens voor nodig. Zoals Clement net ook zegt, wij Nederlanders hebben daar net iets te vaak een handje van.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 23 jul 2023 07:29

Heb de laatste 8km gezien, vond de kwalificatie F1 interessanter en veel spannender... ;)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 23 jul 2023 08:02

Alleen gun ik iedereen P1, behalve huilie-huilie. Een van de meest onsympathieke coureurs ooit.
Less is bore

Fietsgenieter
Forum-lid

Fietsgenieter 23 jul 2023 08:12

Misschien was Vingegaard wel tevreden zo. Pinot was vooruit, ach die mocht best winnen. Was Kuss er nog bij geweest, dan had hij best mogen winnen. En waarom proberen Pogacar verder te vernederen door bij hem weg te rijden, die was al totaal gesloopt. En het respect over-en-weer is dermate groot dat vernederingen niet nodig zijn. En er was nog maar klein stukje klim over, op de hoogvlakte stond een enorme wind dus alleen vooruit blijven was schier onmogelijk. Misschien hè.
Of je gooit bakken azijn over de koers en de deelnemers. Kan ook. Misschien hè.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 23 jul 2023 08:19

Ik denk niet zozeer dat het azijn is, maar dat we een tour-overwinning in ons hoofd koppelen aan iets heroïsch.
En dat ontbreekt (in elk geval voor mij) aan deze verder knappe zege.
Less is bore

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 23 jul 2023 08:43

Ik volg de Tour sinds 1969 en heroïsch is toch eerder uitzondering geweest dan vanzelfsprekend.
Als het om de gele trui ging was saai in al die jaren toch wel heel dominant.

Ik vond gister een geweldige etappe. Laatste 8km kijken was in dit geval hetzelfde als de tafel afruimen nadat je een geweldig diner hebt gemist.

Deze etappe had zo veel elementen om van te smullen. Helaas ook met een paar nare valpartijen notabene ook nog met meerdere renners uit de top 10.

Ik heb van deze Tour bovenmatig genoten. Misschien geen spectaculaire winnaar maar wel dik verdiend.

Jammer dat smaakmakers zoals Mas, Garapaz en Cavendish de Tour vroegtijdig moesten verlaten.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 23 jul 2023 08:51

Het feit dat hij gisteren wereldkampioen achteruitkijken werd toont aan dat hij wel degelijk hoopte om te kunnen winnen of dacht hij dat Pogi 7 minuten ging wegrijden? Alleen is die zo geconditioneerd door zijn team voor de angst te verliezen dat die niks durft.

Grappig dat hij in een interview (dacht in vive-le-velo) zei dat hij een voorkeur heeft om aanvallend te rijden.

Een stap terug voor de attractiviteit van het wielrennen.
Ook geen wk of wk tijdrijden, dat zou hij op zijn één been moeten kunnen winnen.
Misschien komt hij in Lombardije iedereen naar huis rijden, dat is wellicht teveel gevraagd.

Fietsgenieter
Forum-lid

Fietsgenieter 23 jul 2023 08:52

Fair enough. Naar mijn smaak sloeg de slinger hier net wat te ver richting het zure uit.
Vingegaard ís natuurlijk bijna een schoolvoorbeeld van 'gemaakte' renner. Prima fundament om een wetenschappelijke, stapsgewijze opbouw naar een ronderenner op te planten. Heel wat anders dan de schitterend intuïtieve renner die Pogacar is.
De tijdrit is daarvan het beste voorbeeld.
Het was een mooie tour. Planmatige discipline vs intuïtief aanvallen. Een prachtige wedstrijd tussen 2 benaderingen.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 23 jul 2023 08:56

Gastheerg schreef: 23 jul 2023 08:43 Ik volg de Tour sinds 1969 en heroïsch is toch eerder uitzondering geweest dan vanzelfsprekend.
Als het om de gele trui ging was saai in al die jaren toch wel heel dominant.
Voor de periode Indurain-Armstrong-Froome was de Tour wel vaak heroïsch.

De saaiheid komt dan ook vaak voorts uit ploegen die dominant zijn en het hele gebeuren tot in de puntjes controleren. Nu is dat Jumbo daarvoor was het Sky en eerder de teams van Bruyneel.
De organisator zou door bepaalde ingrepen de effecten hiervan kunnen tegengaan en ons behoeden voor nog een paar jaar defensief koersen.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 23 jul 2023 09:03

Fietsgenieter schreef: 23 jul 2023 08:52 .....
Vingegaard ís natuurlijk bijna een schoolvoorbeeld van 'gemaakte' renner. Prima fundament om een wetenschappelijke, stapsgewijze opbouw naar een ronderenner op te planten.
In een interview zegt die dan dat hij aanvallend koersen prefereert. Dan kan je niet anders concluderen dat hij een pion is in een systeem waar hij niet de touwtjes in handen heeft (zie Nierman) en alleen het eindresultaat telt . Je ziet dat ook bij Wout hoe die een pion is die netjes doet wat de ploeg hem opdraagt.
Je hebt al heel volgzame mensen nodig waarmee je dat gedaan krijgt (of die gevoelig zijn voor heel veel geld), maar uiteindelijk als alles goed valt behaal je wel de eindzege.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 23 jul 2023 09:05

Ingrepen vanuit organisatie ben ik huiverig voor. F1 als voorbeeld.
Daar proberen ze ook door allerlei ingrepen de wedstrijd meer spectaculair te maken etc. Effecten zijn beperkt en nadelig voor de kern van de sport: racen.

Jonas geen WK? Sneu.
Less is bore

ottorongo
Forum-lid

ottorongo 23 jul 2023 11:29

De prijs voor de meest strijdlustige renner in de tour moet, volgens mij naar Pinot gaan.

Plaats reactie