Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Slepende schijfrem

Flinn
Forum-lid

Flinn 23 jul 2023 14:18

Al enkele maanden zit ik vooraan met een slepende schijfrem. Dit bij het optrekken of bij het sprinten. Als ik in het zadel zit heb ik hier geen last van. Ik heb al 3x fietsmakers aangesproken maar telkens krijg ik te horen dat dit normaal is. Maar waarom hoor ik dit bij andere renners dan niet? De remblokjes staan mooi in het midden en er zit geen slag in schijf. Ook de veer waarin de remblokjes zitten is al een beetje verder uitgerekt. Kan het zijn dat het remblokje afgesleten is? Of speelt er nog iets anders?

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 23 jul 2023 15:16

Voorvorken hebben een flex. De ene vork is de andere niet. Ook gewicht van de rijder speelt een rol. Als jouw voorvork meer flext, is de kans groter op een aanlopende schijf in de situaties die je beschrijft.
Daarnaast luistert het echt super nauw qua centrering van de klauw. 0.1mm naar links of naar rechts kan het verschil maken en dat is op het oog niet zichtbaar.
Ook is het van belang dat de klauw echt 100% in lijn staat met de schijf. Vaak zitten er op een vork (achter trouwens ook) nog wat verfresten op de bevestigingspunten. Als dat niet correct gevlakt is, is de kans op aanlopers ook groter.
Een ander oorzaak (heb ik zelf gehad) kan zijn dat het systeem onder te hoge druk staat oftewel teveel olie. Dan kunnen de zuigers zich niet ver genoeg terugtrekken waardoor de blokken eigenlijk te dichtbij de schijf staan. Ook hier geldt dat een 0.1mm verschil teveel uit kan maken. Met nieuwe blokken is de kans op zo'n probleem groter dan als jouw blokken als enigszins versleten zijn.
Er zijn zoveel parameters die dat minimale verschil kunnen maken waardoor de schijf tijdelijk aanloopt, dat FMs vaak er de brui aan geven en zeggen dat het hoort.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 23 jul 2023 15:26

Zo lang het ook niet continu is, maar bij belasting is de weerstand die je daarvan ondervindt ook wel echt minimaal. Het is vooral irritant.

Kijk even of je voorwiellagers niet ondertussen een lichte speling hebben. Verder kan het inderdaad dat de vork wat flex heeft. Ook moeten steekassen wat vaster dan mensen denken, vaak zitten die te los. Maar normaal is dat niet echt een oorzaak.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

CayoEvo
Forum-lid

Gebruikersavatar CayoEvo 04 aug 2023 10:59

Ik merk het zelf ook wanneer ik bijvoorbeeld in Zuid-Limburg fiets en tijdens een (steile) beklimming ga staan. Door de kracht en de flex in de voorvork loopt 'ie dan af en toe wat aan. Dat is inderdaad volkomen normaal. Een fietsmaat van me ervaart hetzelfde. Op het vlakke heb ik er geen last van, ook niet wanneer ik tijdens het aanzetten even uit het zadel ga. Als het niet continu aanloopt en bij controle loopt alles mooi vrij, dan zou ik me er niet druk om maken.

Plaats reactie