TIPS EN TRICKS
Bedankt dan ga ik de pro bestellen.
op jouw advies trouwens Ramon, na mijn bericht in "vandaag gesleuteld"
Je hebt helemaal gelijk, de versnellingskabels zijn oud, stroef en niet meer goed. 3 jaar oud, 20000 KM. Voordat ik een breuk krijg goed om deze snel te vervangen. Nieuw stuurlint is ook altijd fijn na de winter.
Ik dacht daarom gevoelsmatig: laat ik ook gelijk de remkabels vervangen, binnen en buiten. Is dit logisch of kunnen deze nog wel even door?
op jouw advies trouwens Ramon, na mijn bericht in "vandaag gesleuteld"
Je hebt helemaal gelijk, de versnellingskabels zijn oud, stroef en niet meer goed. 3 jaar oud, 20000 KM. Voordat ik een breuk krijg goed om deze snel te vervangen. Nieuw stuurlint is ook altijd fijn na de winter.
Ik dacht daarom gevoelsmatig: laat ik ook gelijk de remkabels vervangen, binnen en buiten. Is dit logisch of kunnen deze nog wel even door?
-
- Forum-lid
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 28 jun 2023 13:31
Ik heb een Shimano 105 groepset die ik graag proper zou willen maken. Hiervoor ben ik begonnen met beide remmen en heb ik ze gedemonteerd en alle de onderdelen al eens proper gemaakt met water gemengd met ontvetter. Echter is er bij het drogen roest uitgeslaan op oa de groeven van bouten. Heb ik het verkeerd aangepakt? Opnieuw kuisen en goed drogen om het roest te verwijderen? Ik heb ook een dremel met tal van accessoires: staal- en messingborstels alsook polijstschijven (414 428 442 443 536 535 537). Het is de eerste keer dat ik dit probeer te doen. Indien gewenst, kan ik vanavond wat foto's posten van de onderdelen.
Gewoon goed invetten.DrogeStuutn schreef: ↑20 jul 2023 12:17 Ik heb een Shimano 105 groepset die ik graag proper zou willen maken. Hiervoor ben ik begonnen met beide remmen en heb ik ze gedemonteerd en alle de onderdelen al eens proper gemaakt met water gemengd met ontvetter. Echter is er bij het drogen roest uitgeslaan op oa de groeven van bouten. Heb ik het verkeerd aangepakt? Opnieuw kuisen en goed drogen om het roest te verwijderen? Ik heb ook een dremel met tal van accessoires: staal- en messingborstels alsook polijstschijven (414 428 442 443 536 535 537). Het is de eerste keer dat ik dit probeer te doen. Indien gewenst, kan ik vanavond wat foto's posten van de onderdelen.
prj
Hoi, ik heb een racefiets met shimano 105 r7000 set, de velgrem versie.
Ik wil mijn cassette en ketting vervangen.
Nu een 11-30 cassette, wil naar een 11-34. En kettint van kmc zit er nu op. Wil er weer zo een halen, 11 speed versie
Kan ik dat, met de juiste tools uiteraard. Gewoon vervangen zonder gekke dingen, of het afstellen van de versnellingen?
Ik wil mijn cassette en ketting vervangen.
Nu een 11-30 cassette, wil naar een 11-34. En kettint van kmc zit er nu op. Wil er weer zo een halen, 11 speed versie
Kan ik dat, met de juiste tools uiteraard. Gewoon vervangen zonder gekke dingen, of het afstellen van de versnellingen?
Helaas niet. Er zijn 3 dingen waar je rekening mee moeten houden.Woutoro32 schreef: ↑24 jul 2023 08:23 Hoi, ik heb een racefiets met shimano 105 r7000 set, de velgrem versie.
Ik wil mijn cassette en ketting vervangen.
Nu een 11-30 cassette, wil naar een 11-34. En kettint van kmc zit er nu op. Wil er weer zo een halen, 11 speed versie
Kan ik dat, met de juiste tools uiteraard. Gewoon vervangen zonder gekke dingen, of het afstellen van de versnellingen?
Je zult sowieso je achter derailleur anders moeten afstellen. Met name de H & L limit screws. Ook zal je ketting waarschijnlijk langer moeten. En volgens mij moet je ook kijken of je derailleur kooi uberhaupt 34 speed aan kan, anders zul je ook je derailleur deels moeten vervangen.
De H & L limit schroeven kan je laten zo als ze staan. De breedte van de cassette veranderd niet ! Alleen de B schroef moet je iets indraaien om de capaciteit van de 34 te kunnen draaien zonder dat het derailleur wieltje de cassette raakt.
De ketting zal langer moeten, en inderdaad zal de derailleur een 34 moeten kunnen draaien. Is het de standaard kooi , dan gaat deze meestal tot de 30 - een lange kooi tot 34. Een andere optie is dan een Wolf tooth derailleur link om een 34 aan te kunnen :
https://www.bike24.nl/producten/142519? ... AmEALw_wcB
De ketting zal langer moeten, en inderdaad zal de derailleur een 34 moeten kunnen draaien. Is het de standaard kooi , dan gaat deze meestal tot de 30 - een lange kooi tot 34. Een andere optie is dan een Wolf tooth derailleur link om een 34 aan te kunnen :
https://www.bike24.nl/producten/142519? ... AmEALw_wcB
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40112
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Wolftooth link in verleden veel gebruikt. Werkt erg goed.
Less is bore
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40112
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik had een universele.
Heeft een 11sp Chorus, 11sp SRecord en een Ultegra 11sp aan gehangen.
Is gewoon een universele verlenging van de derailleur hanger om meer ruimte te creëren onder de cassette. Let wel op je kettinglengte, groot-groot schakelen lukt niet bij alle combinaties.
Heeft een 11sp Chorus, 11sp SRecord en een Ultegra 11sp aan gehangen.
Is gewoon een universele verlenging van de derailleur hanger om meer ruimte te creëren onder de cassette. Let wel op je kettinglengte, groot-groot schakelen lukt niet bij alle combinaties.
Less is bore