Snelheid racefiets vs stadsfiets
Gewoon dezelfde als waar je nu mee rijdt? Je hoeft geen profiel te hebben in de regen. Dat doet volgens de overlevering helemaal niks. Wat je zo min mogelijk wil als het nat is, is dat er steentjes of glas aan je band blijven plakken.
Campagnolo Ultra Dork
En de banden die hier worden aangeraden? Das enkel voor de show en profijt van fabrikanten en verkopers?
viewtopic.php?t=86033
Leuk dat je even laat weten wat het geworden is. Vaak verdwijnt de vragensteller met met stille trom, dus je bericht wordt zeker gewaardeerd. Ik denk dat het grootste deel van de fietsers hier in de regen met dezelfde banden rijden als droog. Een set extra wielen met regenbanden, of je banden wisselen als het regent it ook zo wat. Dus lekker laten zitten, en regen of niet, gewoon doorrijden.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Maar waarom dan al die soorten banden als de bijna goedkoopste ook ok zijn? Dus als mijn banden er ooit eens door zitten koop ik gewoon dezelfde en laat ik al die zogezegd betere/duurdere links liggen?rikkert schreef: ↑25 jul 2023 08:18 Leuk dat je even laat weten wat het geworden is. Vaak verdwijnt de vragensteller met met stille trom, dus je bericht wordt zeker gewaardeerd. Ik denk dat het grootste deel van de fietsers hier in de regen met dezelfde banden rijden als droog. Een set extra wielen met regenbanden, of je banden wisselen als het regent it ook zo wat. Dus lekker laten zitten, en regen of niet, gewoon doorrijden.
Beetje hetzelfde als met autobanden. De duurdere / betere zijn vaak de zomerbanden met meer grip (volgens de fabrikant), maar slijten daardoor vaak ook sneller.
Mijn ervaring met banden voor wielrenfietsen is ong hetzelfde. De dure banden hebben over het algemeen minder rolweerstand en meer grip, maar slijten vaak harder dan goedkopere banden. De een vindt Conti GP5000 fijn, de ander zweert bij Schwalbe Pro One, nog een ander wil Vittoria of Vredestein. Ik heb goede ervaringen met de GP5000 met biba, maar heb ook geen ervaring met de andere banden. Ik denk ook zolang je geen 35 rijdt continu dat het verschil niet heel groot zal zijn.
Mijn ervaring met banden voor wielrenfietsen is ong hetzelfde. De dure banden hebben over het algemeen minder rolweerstand en meer grip, maar slijten vaak harder dan goedkopere banden. De een vindt Conti GP5000 fijn, de ander zweert bij Schwalbe Pro One, nog een ander wil Vittoria of Vredestein. Ik heb goede ervaringen met de GP5000 met biba, maar heb ook geen ervaring met de andere banden. Ik denk ook zolang je geen 35 rijdt continu dat het verschil niet heel groot zal zijn.
Hartelijke dank voor je duidelijke en heel informatieve antwoord!derxx schreef: ↑25 jul 2023 09:23 Beetje hetzelfde als met autobanden. De duurdere / betere zijn vaak de zomerbanden met meer grip (volgens de fabrikant), maar slijten daardoor vaak ook sneller.
Mijn ervaring met banden voor wielrenfietsen is ong hetzelfde. De dure banden hebben over het algemeen minder rolweerstand en meer grip, maar slijten vaak harder dan goedkopere banden. De een vindt Conti GP5000 fijn, de ander zweert bij Schwalbe Pro One, nog een ander wil Vittoria of Vredestein. Ik heb goede ervaringen met de GP5000 met biba, maar heb ook geen ervaring met de andere banden. Ik denk ook zolang je geen 35 rijdt continu dat het verschil niet heel groot zal zijn.
En het verschil met mijn stadsfiets is op-merkelijk. Ik stap altijd fris en opgewekt van mijn racefietsje terwijl ik soms half gebroken van die stadsfiets stapte plus 28-30km rijden met een lichte fiets is toch leuker dan met een zware fiets. Er ook al 1 keer 40km/u mee gehaald maar dat constant doen is nog veel trainen.
En met gravelbandjes erop kan ik gaan mountainbiken.
Echt een leuk fietsje dat ik nu heb.
Bedankt voor alle info hier!
Ik zou niet voor de hardste banden gaan. Ja, die gaan lang mee maar grip en gevoel met het wegdek is miniem.
Eventueel kan je iets breder gaan, dan kan je de bandendruk wat laten zakken. Dat is comfortabeler en geeft mij iet smeer vertrouwen in slechte omstandigheden (al zit dat voor een stuk ook tussen de oren).
Ik heb op m'n grabelbike/commuter wegbandjes van 32mm liggen. Voor echt gravelen en rotweer heb ik een wielsetje met 38mm banden.
Vredestein Superpasso tubeless 32mm en Hutchinson Override 38mm.
Veel plezier met de fiets. Mooie keuze denk ik.
Eventueel kan je iets breder gaan, dan kan je de bandendruk wat laten zakken. Dat is comfortabeler en geeft mij iet smeer vertrouwen in slechte omstandigheden (al zit dat voor een stuk ook tussen de oren).
Ik heb op m'n grabelbike/commuter wegbandjes van 32mm liggen. Voor echt gravelen en rotweer heb ik een wielsetje met 38mm banden.
Vredestein Superpasso tubeless 32mm en Hutchinson Override 38mm.
Veel plezier met de fiets. Mooie keuze denk ik.
Mountainbike zal hem niet worden met deze fiets. Dan had je een echte gravelracer moeten nemen. Zandpaden met een gravelband met licht profiel gaan uiteraard wel maar boomstronken en modder worden toch echt een probleem.
Op zich is een duurdere band vaak wel merkbaar beter maar niet zoveel dat je niet beter je huidige banden op kunt rijden. Ook dan kun je je afvragen of je op een dergelijke fiets wel banden van 5 of 6 tientjes wil hebben. Op zich denk ik wel dat een paar Panaracer Gravelking slick zo ongeveer de ideale band is voor deze fiets.
Op zich is een duurdere band vaak wel merkbaar beter maar niet zoveel dat je niet beter je huidige banden op kunt rijden. Ook dan kun je je afvragen of je op een dergelijke fiets wel banden van 5 of 6 tientjes wil hebben. Op zich denk ik wel dat een paar Panaracer Gravelking slick zo ongeveer de ideale band is voor deze fiets.
Campagnolo Ultra Dork
Gezien je die fiets niet kocht omdat je er het maximale uit wil halen op vlak van prestaties, zou je ook kunnen kiezen voor een 4seizoenen/winterband. Die zijn een stuk lekbestendiger dan een standaard racefiets band. Dan zit je in de bontrager hard-case (lite), continental 4 seasons, schwalbe durano,... categorie te zoeken.
Objectief gezien zijn die banden trager dan de echte performance racebanden, maar als deelnemer aan het verkeer op de openbare weg is dat tijdverlies verwaarloosbaar.
Objectief gezien zijn die banden trager dan de echte performance racebanden, maar als deelnemer aan het verkeer op de openbare weg is dat tijdverlies verwaarloosbaar.
Die Bontragers zitten er toch al standaard onder?
Eventueel een setje 35mm "premium" banden erbij voor de zomer, dan kun je ook de droge zandpaden met restjes koeienstront (Hollandse gravel) meepakken en in de herfst en winter de 32mm Bontragers eventueel combineren met een spatbordje.
Eventueel een setje 35mm "premium" banden erbij voor de zomer, dan kun je ook de droge zandpaden met restjes koeienstront (Hollandse gravel) meepakken en in de herfst en winter de 32mm Bontragers eventueel combineren met een spatbordje.
Campagnolo Ultra Dork