Goedemorgen allen,
Volgend jaar staat op de planning om de alpe d'huzes te fietsen. Waar ik normaal in het vlakke Nederland met mijn 53/39 voorbladen en 21 tands cassette rijd, verwacht ik in Frankrijk met dit verzet lastig de berg op te komen.
Mijn huidige racefiets verkopen en een andere terugkopen met het juiste verzet is een optie, maar een bergverzet aanschaffen lijkt de meest logische oplossing. Ik heb echter geen flauw benul welke verhouding prima is voor deze beklimming. Mijn huidige groepset betreft een sram force 10 speed. Heeft iemand suggesties met welke verhouding een gemiddelde recreant prima de berg over kan komen?
Bergverzet?
-
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 10 jul 2022 17:01
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Er bestaat geen gemiddelde recreant.
Als je alp d'huzes ook vaker dan 1 of 2 keer wil doen, dan moet je gewoon zeker een compact verzet hebben. Met een compact en je huidige derailleur is 34-28 je lichtste verzet. Maar ik kan niet weten of dat genoeg is. Je moet eerst weten welke crank je hebt om verder te kijken welke compact crank erin past.
Je kan bij sram ook nog altijd derailleurs met lange kooi nog steeds krijgen voor 10speed.
Sram wifli force 10 bij bike 24
Dan kan je alvast een 32-tands cassette gebruiken evt ook nog wel een 34 denk ik. Goedkopere optie is een wolftooth roadlink ertussen zetten. Alleen schakelt dat minder goed op de zware verzetten.
Zodat je uiteindelijk met lichtste verzet minimaal 34-32 zit. Daarmee moet je in ieder geval een aantal tandjes hebben om tussen te schakelen.
Hier hoort dus ook een nieuwe cassette bij en beter ook een ketting.
Als je alp d'huzes ook vaker dan 1 of 2 keer wil doen, dan moet je gewoon zeker een compact verzet hebben. Met een compact en je huidige derailleur is 34-28 je lichtste verzet. Maar ik kan niet weten of dat genoeg is. Je moet eerst weten welke crank je hebt om verder te kijken welke compact crank erin past.
Je kan bij sram ook nog altijd derailleurs met lange kooi nog steeds krijgen voor 10speed.
Sram wifli force 10 bij bike 24
Dan kan je alvast een 32-tands cassette gebruiken evt ook nog wel een 34 denk ik. Goedkopere optie is een wolftooth roadlink ertussen zetten. Alleen schakelt dat minder goed op de zware verzetten.
Zodat je uiteindelijk met lichtste verzet minimaal 34-32 zit. Daarmee moet je in ieder geval een aantal tandjes hebben om tussen te schakelen.
Hier hoort dus ook een nieuwe cassette bij en beter ook een ketting.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Er is geen gouden regel. Dat schrijft 'de student' al.Jooskansen schreef: ↑25 jul 2023 08:37 Goedemorgen allen,
Volgend jaar staat op de planning om de alpe d'huzes te fietsen. Waar ik normaal in het vlakke Nederland met mijn 53/39 voorbladen en 21 tands cassette rijd, verwacht ik in Frankrijk met dit verzet lastig de berg op te komen.
Mijn huidige racefiets verkopen en een andere terugkopen met het juiste verzet is een optie, maar een bergverzet aanschaffen lijkt de meest logische oplossing. Ik heb echter geen flauw benul welke verhouding prima is voor deze beklimming. Mijn huidige groepset betreft een sram force 10 speed. Heeft iemand suggesties met welke verhouding een gemiddelde recreant prima de berg over kan komen?
Je huidige achterderailleur heeft een bepaald maximum bereik. Daar kun je een cassette bij kiezen. Dat kan - afhankelijk van het model - een 11-28 of 11-32 zijn.
Je kunt ook nog aan je voorbladen sleutelen. Je rijd nu 53/39. Waarschijnlijk is er ook een passende 36 te vinden.
De keuze is dus afhankelijk van wat mogelijk is qua techniek. Een voor een ander deel van jouw instelling. Ga je het gewoon proberen met een zwaar verzet, of wil je geen risico en kies je het lichtste wat mogelijk is.
Houd er rekening mee da Alpe d'Huez geen moeilijke en geen lange klim is.
hun fietsen.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Als je m vaker wil doen, wordt t vanzelf lastig zat.
De oude 10 speed sram force dubbel cranks zijn gewoon 130bcd 5 arm en kunnen zeker niet kleiner dan een 38T binnenblad. Wat geen zoden aan de dijk zet.
De oude 10 speed sram force dubbel cranks zijn gewoon 130bcd 5 arm en kunnen zeker niet kleiner dan een 38T binnenblad. Wat geen zoden aan de dijk zet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Beloon jezelf met een fiets waarbij je niet hoeft te harken om boven te komen.
Ik heb vorig jaar hetzelfde gedaan en gebruik mijn 15 jaar oud beestje die 39/53 had nu als fiets voor de indoortrainer. win-win omdat ik mijn carbon liever niet daarop zou zetten.
Afgelopen jaar zoveel meer plezier gehad van mijn 50/34 tijdens ritjes in de heuvels.
Daar waar ik het jaar ervoor nog moest afstappen kreeg ik nu wel de pedalen nog rond.
Zeker met zo'n mooi doel als jij hebt is, als de financiën het toelaten, een fiets met beter passende versnellingen iets dat je veel plezier gaat geven.
Ik heb vorig jaar hetzelfde gedaan en gebruik mijn 15 jaar oud beestje die 39/53 had nu als fiets voor de indoortrainer. win-win omdat ik mijn carbon liever niet daarop zou zetten.
Afgelopen jaar zoveel meer plezier gehad van mijn 50/34 tijdens ritjes in de heuvels.
Daar waar ik het jaar ervoor nog moest afstappen kreeg ik nu wel de pedalen nog rond.
Zeker met zo'n mooi doel als jij hebt is, als de financiën het toelaten, een fiets met beter passende versnellingen iets dat je veel plezier gaat geven.
-
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 10 jul 2022 17:01
Bedankt voor de reacties! Na het lezen hiervan heb ik het besluit genomen om mijn huidige racefiets te verkopen en er iets anders voor terug aan te schaffen.