racefiets versus gravel
Ik overweeg een gravelfiets, hoofdzakelijk om in de winter te gebruiken met spatborden en door alle soorten (vlakke) wegdektypes te rijden. Hoofdzakelijk bestrating maar af en toe ook een opgebroken straat of vuile kasseiweg.
Ik bedenk dat ik dan eventueel ook voor een racefiets zou kunnen opteren waar voldoende brede banden in passen.
Voor een slecht-weer-winter-herfst-fiets zou dit toch moeten voldoende zijn?
Wat denken jullie?
Ik bedenk dat ik dan eventueel ook voor een racefiets zou kunnen opteren waar voldoende brede banden in passen.
Voor een slecht-weer-winter-herfst-fiets zou dit toch moeten voldoende zijn?
Wat denken jullie?
- ophetkantje
- Forum-lid
Wat jij omschrijft doe ik al jaren met 25 mm banden op de racefiets, daar heb je geen gravelfiets voor nodig. Zeker met 28 of 30 mm is dat allemaal goed te doen. Zeker als het maar om af en toe een stukje slecht wegdek gaat zou ik altijd voor een racefiets gaan. Gravelbike he ik zelf ook maar gebruik ik allen bij ritten die ca 50 % of meer onverhard zijn.
Ach, ik zeg ook maar wat
voor ritten met meer onverhard kan ik mijn MTB gebruiken. Ik vind trouwens dat er in de lage landen, bij ons toch, veel te weinig echte gravelpaden liggen; het zijn meer veldwegeltjes met putten en uitgesleten paden waar een MTB beter past.ophetkantje schreef: ↑26 jul 2023 10:04 Wat jij omschrijft doe ik al jaren met 25 mm banden op de racefiets, daar heb je geen gravelfiets voor nodig. Zeker met 28 of 30 mm is dat allemaal goed te doen. Zeker als het maar om af en toe een stukje slecht wegdek gaat zou ik altijd voor een racefiets gaan. Gravelbike he ik zelf ook maar gebruik ik allen bij ritten die ca 50 % of meer onverhard zijn.
Ik rijd op een Stevens Prestige. Daar gaan banden in tot 40mm. Officieel staat ie de boeken als cyclocrosser, maar ik gebruik hem als wegfiets en als gravelfiets. Er passen ook spatborden op als ik met 37mm slicks ga rijden. Daarmee is de fiets voor mij ideaal, want geschikt voor alle terreinen en alle seizoenen.
Laatst gewijzigd door BertL op 27 jul 2023 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
hun fietsen.
Ik doe alles met de racefiets en rij al 50 jaar gravelpaden. Daaronder heel serieuze zoals de Pantokrator om maar wat te noemen!
Gewoon 25mm soms liever 28mm vooral bij slechte kasseien. Zorg dat DIE 28mm past evt met spatborden (Ernie was me voor )
Zand wordt lastig maar dat ga ik sowieso uit de weg.
Ik snap dat mensen een echte gravel kopen want het zijn natuurlijk stoere fietsen, maar ik zie hier in de buurt vooral mensen met gravelfietsen op het fietspad en op de gravelstroken hier (dat zijn er meer dan de meeste denken) kom ik nooit iemand tegen
Als je al een racefiets hebt en je moet je vrouw overtuigen dat er ook een gravelbike moet komen is ons advies natuurlijk dat je echt niet zonder kan
-
- Forum-lid HC
Als het gaat om comfort en controle, dan heb je dat natuurlijk veel meer op een gravel bike dan op een racefiets. Maar een endurance racer kan heel dicht in de buurt komen van de gravel bike.
-
- Forum-lid
Het is uiteindelijk heel persoonlijk. Ik ben van een Trek Emonda overgestapt op een Trek Checkpoint. Heel bewust naar een gravelfiets ivm de veelzijdigheid en dus ook de spatborden etc.
Ik merk dat ik zelfs met 40mm gravelbanden prima vooruit ga op de weg. Natuurlijk is een pure racefiets sneller maar op mijn snelheden (30-35 km/u) valt het verschil mij niet echt op. In de praktijk zijn het toch vaak de (weers)omstandigheden die een veel groter effect hebben dan de fiets.
Indien mogelijk vooral een keer testrijden, voelen wat het verschil is.
Ik merk dat ik zelfs met 40mm gravelbanden prima vooruit ga op de weg. Natuurlijk is een pure racefiets sneller maar op mijn snelheden (30-35 km/u) valt het verschil mij niet echt op. In de praktijk zijn het toch vaak de (weers)omstandigheden die een veel groter effect hebben dan de fiets.
Indien mogelijk vooral een keer testrijden, voelen wat het verschil is.
In de winter (en met slecht weer) gebruik ik een racefiets met 28 mm bandjes. Daarmee is prima te fietsen op de omstandigheden die jij omschrijft. Dus als het je puur om een winter / slecht weer fiets te doen is, kun je prima met een racefiets uit de voeten.
Wil je ook serieus meer offroad / gravel rijden, dan kun je een gravelfiets overwegen. Je zou daar dan ook een extra setje wielen met wegbanden bij kunnen doen, dan ben je wat veelzijdiger.
Wil je ook serieus meer offroad / gravel rijden, dan kun je een gravelfiets overwegen. Je zou daar dan ook een extra setje wielen met wegbanden bij kunnen doen, dan ben je wat veelzijdiger.