Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Remco Evenepoel

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 jul 2023 12:22

Serieus bedoeld: is Patlev niet teveel het oude wielrennen en niet meer goed genoeg voor de moderne wetenschappelijke benadering?
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16769
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 jul 2023 13:51

Daar zou ik niet raar van staan te kijken. Ook als ik zo kijk naar de media-uitingen rondom b.v. de Giro, dan heb ik het idee dat in de omkadering meer winst valt te halen dan met een blik renners.

Aan de andere kant: hebben we bij Jumbo een betere Kelderman, van Baarle of Dumoulin gezien dan ooit daarvoor? Presteren Benoot en Laporte boven hun kunnen of op het niveau dat je op basis van hun verleden zou mogen verwachten? Het blijft natuurlijk moeilijk vergelijken.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 26 jul 2023 14:43

daniel1975 schreef: 26 jul 2023 12:22 Serieus bedoeld: is Patlev niet teveel het oude wielrennen en niet meer goed genoeg voor de moderne wetenschappelijke benadering?
Dat is natuurlijk een beetje de wielsport eigen. Vastgeroeste ideeën wat vooral bij de oude garde aanwezig is. Om het gelijk het oude wielrennen te noemen met alle misstanden gaat mij te ver maar Patlev is wel een type dat wat verdwaald is in zijn eigen gelijk.

Ik zie Evenepoel niet snel bij een ploeg waar hij het kopmanschap voor grote rondes moet delen. En het zijn juist de ploegen die voor een wetenschappelijke benadering gaan die (vaak) ook voor meerdere kopmannen gaan.

Evenepoel is echt wel begaan met ploegmaten. Kijk maar hoe hij bij dat WK met de val van Gilbert omging en ook met Jacobsen. Ik geloof echt wel dat dat oprecht is. Mede door zijn eigen zware val zal hij zich sterk bewust zijn geworden van de gevaren van deze sport. Maar begaan zijn met ploegmaten is iets heel anders dan kopmanschap willen delen.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 6040
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 26 jul 2023 15:25

bartdr schreef: 26 jul 2023 09:08 Hoezo? Je kan toch ambitieus zijn en kiezen voor wat je denkt dat je het meeste succes gaat brengen? Ik geef wel toe dat "grote ster" een beetje overdreven was en zeker suggestief in de richting van een ego-probleem.
Toch bedoelde ik het niet als een ego-probleem, wel als "hij wil ergens kunnen rijden waar de ploeg in teken staat van zijn beste prestatie". Volgens mij zie je dat ook bij de Yates broers. Adam Yates lijkt zich net iets makkelijker te verzoenen met een schaduwkopman-rol dan Simon Yates.
Niet zo lang geleden was het toch compleet normaal om absolute kopman van een grote ronde ploeg te claimen? Bv. de tourzege van Wiggins. Froome had die tour ook kunnen winnen.
Froome had die Tour moeten winnen. Echter was alles erop ingericht om Wiggins de eerste Britse winnaar te maken. Froome was gewoon beter.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 jul 2023 15:27

Gastheerg schreef: 26 jul 2023 14:43
daniel1975 schreef: 26 jul 2023 12:22 Serieus bedoeld: is Patlev niet teveel het oude wielrennen en niet meer goed genoeg voor de moderne wetenschappelijke benadering?
Dat is natuurlijk een beetje de wielsport eigen. Vastgeroeste ideeën wat vooral bij de oude garde aanwezig is. Om het gelijk het oude wielrennen te noemen met alle misstanden gaat mij te ver maar Patlev is wel een type dat wat verdwaald is in zijn eigen gelijk.
Ik bedoelde deze keer ;-) niet de misstanden. Was een serieuze post. Niet de wetenschappelijke benadering van de succesvolle ploegen, zoals de haast maniakale TT voorbereiding van de Tour, voeding, etc.
Ik denk oprecht dat Jumbo of Ineos meer resultaat op zou kunnen leveren voor RE. Of alle partijen er gelukkig van zouden worden durf ik niet te gokken.


Geef Sky eens ongelijk destijds dat je als Britse ploeg met een Brit de tour wil winnen? Zal Froome vooraf wel hebben geweten hoor.
Less is bore

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5823
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 26 jul 2023 18:08

Ten eerste reed wiggins in de gele leiderstrui en je eigen ploegmaat aanvallen als gele trui en zeker zonder dat je al iets bewezen hebt? Dat kan je niet maken. Wiggins zette trouwens in de laatste tijdrit nog eens serieus de puntjes op de i . Wiggins won die tour trouwens met 3'21" voorsprong, hoezo froome moest die gewonnen hebben?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5169
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 26 jul 2023 18:39

Ernie C. schreef: 26 jul 2023 01:21 Toch Jumbo dus..?
Om te knechten voor Vinge dan ....
Ineos heeft vooralsnog veeeel meer ervaring én geld dan Jumbo.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5169
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 26 jul 2023 18:41

daniel1975 schreef: 26 jul 2023 08:51
bartdr schreef: 26 jul 2023 08:20. Evenepoel zit niet te wachten op een ploeg waar hij niet de grote ster is
ALS dat zo is, is dat zijn grootste valkuil.
Ik geloof dat echt niet. Zelfbewust zijn en steralures hebben zijn verschillende zaken.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5169
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 26 jul 2023 18:43

Ernie C. schreef: 26 jul 2023 11:12 Als je ziet wat ze bij Jumbo van relatieve nobody's als Vingegaard en Roglic hebben kunnen maken, is het op zijn minst interessant om te zien wat ze met het talent van Remco kunnen.
........
Dat is wel redelijk geringschattend uitgedrukt. Al denk ik dat ze inderdaad met hun capaciteiten bij weinig ploegen zulk resultaat zouden kunnen behalen.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5169
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 26 jul 2023 18:48

bartdr schreef: 26 jul 2023 11:20

Niet akkoord met dat Belgisch wielrennen deel. Als Belg zou ik het net jammer vinden dat ik op het einde van de carrière van Evenepoel een "hij had er zoveel meer uit kunnen halen bij een niet-Belgische ploeg"-gevoel zou hebben.
Binnen Quick-step lijken ze vooral een probleem te hebben met ernstige blessures en ongeluk de laatste jaren. Eigenlijk heeft elke kopman daar toch bovengemiddeld veel pech gekend gedurende de laatste 3jaar. Evenepoel is de enige die ondanks de blessures wel nog geflitst heeft op de momenten dat hij wel fit was.
Inderdaad, als Vlaming vind ik dat Remco beter naar pakweg ineos kan verhuizen. Het zal me worst wezen dat dat in een Engels team is. Zouden Denen of Slovenen het erg vinden dat Vinge of Roglic hun succes behalen in een Nederlandse ploeg? Kan het me moeilijk voorstellen.

Ik denk niet dat pech het grootste probleem van Quickstep blessures en ongeluk zijn. Het grootste probleem is geld. Er is gewoon geen budget voor een goed internationaal team rond Remco. Bovendien zijn de huidige sponsors dan vooral geinteresseerd in de Belgische markt en eisen dat er geld gaat naar renners die presteren in de (Vlaamse) klassiekers.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5169
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 26 jul 2023 18:51

Ernie C. schreef: 26 jul 2023 11:34
Ik ben benieuwd deze Vuelta en komend seizoen wat b.v. zo'n Knox of Masnada nog kan. In theorie moeten ze toch ten minste één grote ronde een ploeg kunnen samenstellen die niet veel onderdoet voor Jumbo, Ineos en UAE.
Echt niet. Ze hebben geen Kuss, VanAert, Yates, Majka, Pidcock, Thomas of Tao. Ze hebben niemand die op dat niveau kan presteren.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3209
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 26 jul 2023 19:40

lugosi schreef: 26 jul 2023 18:48
bartdr schreef: 26 jul 2023 11:20

Niet akkoord met dat Belgisch wielrennen deel. Als Belg zou ik het net jammer vinden dat ik op het einde van de carrière van Evenepoel een "hij had er zoveel meer uit kunnen halen bij een niet-Belgische ploeg"-gevoel zou hebben.
Binnen Quick-step lijken ze vooral een probleem te hebben met ernstige blessures en ongeluk de laatste jaren. Eigenlijk heeft elke kopman daar toch bovengemiddeld veel pech gekend gedurende de laatste 3jaar. Evenepoel is de enige die ondanks de blessures wel nog geflitst heeft op de momenten dat hij wel fit was.
Inderdaad, als Vlaming vind ik dat Remco beter naar pakweg ineos kan verhuizen. Het zal me worst wezen dat dat in een Engels team is. Zouden Denen of Slovenen het erg vinden dat Vinge of Roglic hun succes behalen in een Nederlandse ploeg? Kan het me moeilijk voorstellen.

Ik denk niet dat pech het grootste probleem van Quickstep blessures en ongeluk zijn. Het grootste probleem is geld. Er is gewoon geen budget voor een goed internationaal team rond Remco. Bovendien zijn de huidige sponsors dan vooral geinteresseerd in de Belgische markt en eisen dat er geld gaat naar renners die presteren in de (Vlaamse) klassiekers.
Renners als Benoot, Van Aert, De Plus en Van Hooydonck, zeg maar.

Plaats reactie