Is een Grizl too much voor NL? 1st ride P7
Ik woon in het Waalse, 3km van Maastricht. De meeste trainingsrondjes gaan inmiddels richting Val Dieu, Banneux, Voerstreek, Zuid Limburg....de eerste 200km op mn Grizl AL (45mm standaard tubeless banden) voelden beter aan dan met de Endurace CF 105 Di2 (28mm standaar tubeless banden), zeker qua wegdek, grip in afdalingen...bergop op de kuitenbijters zal die 1a2 kg qua gewicht het verschil niet maken denk ik...de bandjes rollen fijn en verbazingwekkend snel, ook op het vlakke....het fijne lijkt me wel dat je er de meeste MTB routes mee kan proberen..het standaard rubberen Selle Italie zadel wordt vervangen door iets bekends Succes met je keuze!
Er is meer dan banden, ook de geometrie kan wat luier aanvoelen.
Uiteindelijk is er niks mis met een beetje overcapaciteit, het is alleen de vraag of dat in dit geval wenselijk is.
Campagnolo Ultra Dork
N Grizl met <35mm banden is overrated, maar dat geldt voor elke gravelfiets volgens mij. Dat kunnen de moderne racers bijna ook wel aan. (tenzij slecht-weer-fiets voor ww, spatborden, oid). Gravelen in NL (ex Limburg mss) kan ook op n stadsfiets…(Gastheerg doet t op zn racefiets met 25mm bandjes volgens mij), t is maar net wat je wil, wat je eisen zijn. Gravelen met n gravelfiets is wel leuker, en voor mij dus met bredere banden! In mijn geval rustig aan, leuke route, stoppen op n leuke plek, supermarkt/bakker in voor n broodje, koffie onderweg, kortom: rustig aan en genieten. Andere manier van fietsen.
Bredere banden dus: ik heb 650Bx50, das mss voor anderen weer overrated, ik vind t heel fijn rijden. Zand, bospaden, door bossen over boomwortels, t is mss minder snel…, maar ieder zn mening.
De snellere rondjes doe ik wel op mn inmiddels 10 jaar oude racefiets. Maar pak m minder vaak…
Grizl is n mooie fiets, ik zou t doen!
Bredere banden dus: ik heb 650Bx50, das mss voor anderen weer overrated, ik vind t heel fijn rijden. Zand, bospaden, door bossen over boomwortels, t is mss minder snel…, maar ieder zn mening.
De snellere rondjes doe ik wel op mn inmiddels 10 jaar oude racefiets. Maar pak m minder vaak…
Grizl is n mooie fiets, ik zou t doen!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4732
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Wat is overkill? Volgens mij is dat heel persoonlijk.
Ik ben momenteel ook aan het kijken naar een gravel bike, voornamelijk als slecht weer en winter fiets. Ik wil daarvoor graag meer controle en comfort dan op mijn racer, maar vind mijn fully te.
Grizl staat hiervoor bij mij ook op het lijstje, maar de Basso tera staat daar wel boven.
Ik ben momenteel ook aan het kijken naar een gravel bike, voornamelijk als slecht weer en winter fiets. Ik wil daarvoor graag meer controle en comfort dan op mijn racer, maar vind mijn fully te.
Grizl staat hiervoor bij mij ook op het lijstje, maar de Basso tera staat daar wel boven.
Boslim heeft geen zadel op zijn fiets
zadel op zijn fiets
zadel op zijn fiets
Boslim heeft geen zadel op zijn fiets
zadel op zijn fiets
zadel op zijn fiets
lalalalalala
zadel op zijn fiets
zadel op zijn fiets
Boslim heeft geen zadel op zijn fiets
zadel op zijn fiets
zadel op zijn fiets
lalalalalala
Je kan me veel wijs maken maar niet dat je Grizl met 45mm nopjesbanden beter rolt dan je Endurace met 28mm wegbanden.Boslim schreef: ↑01 aug 2023 22:02 Ik woon in het Waalse, 3km van Maastricht. De meeste trainingsrondjes gaan inmiddels richting Val Dieu, Banneux, Voerstreek, Zuid Limburg....de eerste 200km op mn Grizl AL (45mm standaard tubeless banden) voelden beter aan dan met de Endurace CF 105 Di2 (28mm standaar tubeless banden), zeker qua wegdek, grip in afdalingen...bergop op de kuitenbijters zal die 1a2 kg qua gewicht het verschil niet maken denk ik...de bandjes rollen fijn en verbazingwekkend snel, ook op het vlakke....het fijne lijkt me wel dat je er de meeste MTB routes mee kan proberen..het standaard rubberen Selle Italie zadel wordt vervangen door iets bekends Succes met je keuze!
Ik heb een Grail AL met 40mm Schwalbe G-One gravelbanden en op asfalt is het behoorlijk hard duwen in vergelijking met een racefiets.
We spreken hier toch wel over de gewone Grizl hé? Een Grizl trail (met geveerde vork) is toch echt overkill om op de weg te gaan rijden?
40mm banden voelen voor mij alvast niet veel trager dan 30mm banden. De reden waarom ik mijn gravel met 40mm banden niet standaard neem voor wegritten is omdat die Schwalbe G-one allround banden best snel slijten op de weg.
40mm banden voelen voor mij alvast niet veel trager dan 30mm banden. De reden waarom ik mijn gravel met 40mm banden niet standaard neem voor wegritten is omdat die Schwalbe G-one allround banden best snel slijten op de weg.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40385
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Trail is sowiso too much. Vork voegt alleen maar gewicht en onderhoud toe.
@scottwilco; hoezo specifiek de Basso Tera?
@scottwilco; hoezo specifiek de Basso Tera?
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4732
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Het oog wil ook wat.
Verder staat de geometrie van de Basso mij meer aan, met een iets luiere vork hoek en kortere achterbrug.
Verder staat de geometrie van de Basso mij meer aan, met een iets luiere vork hoek en kortere achterbrug.
Is een Grizl too much voor NL?
Buiten het extra gewicht van de 45 mm banden tegenover wat smallere varianten zie ik niet onmiddellijk een nadeel aan een Grizl. Wat extra gewicht is bij een gravel ook niet echt een nadeel tegenover dat dat bij een MTB wel meer het geval is (wendbaarheid, acceleratie,...). Ik heb nu ongeveer een 300 km met de Grizl gereden, op allerlei ondergronden. Ik kan geen enkel minpunt meegeven
Buiten het extra gewicht van de 45 mm banden tegenover wat smallere varianten zie ik niet onmiddellijk een nadeel aan een Grizl. Wat extra gewicht is bij een gravel ook niet echt een nadeel tegenover dat dat bij een MTB wel meer het geval is (wendbaarheid, acceleratie,...). Ik heb nu ongeveer een 300 km met de Grizl gereden, op allerlei ondergronden. Ik kan geen enkel minpunt meegeven
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13907
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Weet je wat het is, als je zo,n grizl hebt laat je straks je racer ook thuis als je op vakantie gaat.
Ik geef even een voorbeeld
Door een andere reden had ik helemaal geen fiets bij me in Oostenrijk maar 1 ding weet ik wel.
Geschikt voor MTB en gravel met mtb verzet. Op de racer is er geen klap aan.
Schitterende gravel wegen die werkelijk alle bergen op gaan. Asphalt vooral heel saai, uitgezonderd een losse coll maar om daar te komen moet je veelal 80km wegen over die of slecht geasphalteerd zijn of redelijk druk/vervelend om te rijden. Op de gravel op MTB heb je meteen schitterende routes voor handen.
(Zorg voor een bijna mtb verzet. Iig iets van max 38vx44a, maar dat is denk ik al niet relaxed voor de meesten onder ons)
Totaal off topic, ik weet het, maar dit gebeurt steeds meer mensen.
Ik geef even een voorbeeld
Door een andere reden had ik helemaal geen fiets bij me in Oostenrijk maar 1 ding weet ik wel.
Geschikt voor MTB en gravel met mtb verzet. Op de racer is er geen klap aan.
Schitterende gravel wegen die werkelijk alle bergen op gaan. Asphalt vooral heel saai, uitgezonderd een losse coll maar om daar te komen moet je veelal 80km wegen over die of slecht geasphalteerd zijn of redelijk druk/vervelend om te rijden. Op de gravel op MTB heb je meteen schitterende routes voor handen.
(Zorg voor een bijna mtb verzet. Iig iets van max 38vx44a, maar dat is denk ik al niet relaxed voor de meesten onder ons)
Totaal off topic, ik weet het, maar dit gebeurt steeds meer mensen.