walter- schreef: ↑03 aug 2023 11:09
Lcsmet; je kan als consument gewoon 'groene' elektriciteit kopen die niet van een gascentrale komt. Niet zo moeilijk om te doen... geen gas in huis, geen gas in de centrale, geen kernenergie nodig... moeliijk is dat niet.
Als jij absoluut gas wil gebruiken loop je idd tegen problemen in een toekomst. Maar om mensen met simpele redeneringen als jij tegemoet te komen, doen we de transitie zeer langzaam. Je zal er wel aan wennen en op termijn alles wel begrijpen... en nadien vergeet je gewoon dat je zo ongelukkig/bang was voor alles wat op je af kwam.
Walter, heb jij een verkorte cursus huis en tuin hobbypsycholoog gevolgd?
Als je een beetje uit de hoogte wil doen, daar ben je bij mij aan het verkeerde adres.
Windstil en de zon schijnt niet.
Ik, en samen met mij, heel wat wetenschappers vinden kernenergie "groen".
Ben jij consequent genoeg om geen electriciteit te verbruiken als ze niet uit wat volgens jouw slimme clubje uit echt groene stroom komt?
En nog even dit, het is niet omdat jouw leverancier genoeg Co² certificaten koopt in bijvoorbeeld Botswana dat jouw stroom plots groen is he.
walter- schreef: ↑03 aug 2023 11:13
Lcsmet schreef: ↑03 aug 2023 10:54
....
Verwarming in huis met een gasketel wordt binnenkort verboden maar dan met een grote gascentrale electriciteit maken om daar mee je huis te verwarmen mag dan weer wel.
...
Een moderne gascentrale, gekoppeld aan een warmtenet haalt rendementen van 90%; een warmtepomp thuis haalt 2/3 van zijn energie uit de lucht of grond of water. Grofweg kunnen we zo met 1kwh gas 3kwh energie thuis opwekken. Of ook; we kunnen met drie keer minder gas toekomen. Moeilijk is het niet...
Als een gasketel maar een rendement van 90% heeft moet je hem buiten werking stellen.
En de discussie was hier niet het warmtenet maar electriciteit opwekken in een gascentrale, in al je slimheid sla je zaken door elkaar.
En ook hier weer jezelfde betweterige toontje.