Airco in huis
-
- Forum-lid HC
Je kan bijna niet tegen groen of groener zijn en een betere aarde
Echter is het de manier waarop. Het blijven allemaal eilandjes of het wordt extreem zoals vastbinden op de A12.
Waarbij ik de nuance wel vind dat iedereen voor eigen parochie praat. Want wie heeft er hier een echte consessies gedaan om bij te dragen aan het miljeu.........
Minder of geen vliegvakantie / caravans mee door europa / banden en brandstof oproken met een roadtripje / weer een groter huis met dito keuken, badkamer en een verbouwing van tienduizenden euro,s.
Het grootste probleem blijft de welvaart, het gros hier op het forum is megavervuiler, niet bewust maar omdat we bakken met geld uitgeven.
Geen auto is nog altijd beter dan een "groene auto". En een klein huis veel groener dan een groot huis.
Echter is het de manier waarop. Het blijven allemaal eilandjes of het wordt extreem zoals vastbinden op de A12.
Waarbij ik de nuance wel vind dat iedereen voor eigen parochie praat. Want wie heeft er hier een echte consessies gedaan om bij te dragen aan het miljeu.........
Minder of geen vliegvakantie / caravans mee door europa / banden en brandstof oproken met een roadtripje / weer een groter huis met dito keuken, badkamer en een verbouwing van tienduizenden euro,s.
Het grootste probleem blijft de welvaart, het gros hier op het forum is megavervuiler, niet bewust maar omdat we bakken met geld uitgeven.
Geen auto is nog altijd beter dan een "groene auto". En een klein huis veel groener dan een groot huis.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Maar je kan nog steeds je Co² uitstoot compenseren door Co² emissierechten koopt.wasbeer2006 schreef: ↑03 aug 2023 13:35 Je kan bijna niet tegen groen of groener zijn en een betere aarde
Als particulier kan je dit door Co² rechten te kopen in Nederland, Mali, Sulawesi tot in Borneo, Botswana nu niet meer trouwens.
Je kan dus perfect Co² neutraal zijn en tegelijk de grootste vervuiler zijn, als je maar betaald.
Bron: Co² neutraal ondernemenEr zijn verschillende mogelijkheden om CO2-neutraal te handelen.
1 -
2 -
3 - Compenseren door middel van emissierechten. Heeft een bedrijf meer emissierechten dan het nodig heeft? Dan mag deze haar rechten verkopen aan een bedrijf dat meer CO2 uitstoot. Meer hierover kun je lezen in ons artikel over de handel in CO2-emissierechten.
4 - Investeren in projecten die CO2-uitstoot elders verminderen. Bomen planten of het voorkomen dat bomen gekapt worden, zijn bijvoorbeeld projecten waarin geïnvesteerd kan worden.
Ook nuttig: Wat is emissiehandel?
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Jij kan ook zeggen; "hé, die relatie van met opwekken elektriciteit en warmtenetten kende ik niet". En dan kunnen we een inhoudelijke discussie hebben.
Ben je dan bang? Als jij niet langer onzinnige adjectieven aan anderen toekent - fanatici ken ik ook geen onzin adjectieven aan jou toe. Het is niet zo moeilijk. Zolang je een discussie zo start krijg je dat van mij terug.
- borgmonster
- Forum-lid
Lcsmet begon met kernenergie. Namelijk dat die worden uitgezet en dat er gascentrales voor in de plaats worden aangezet.
Beetje ongeinformeerd van jou om dat niet te hebben gelezen.
Verder eens met wat lcsmet hier aandraagt aan feiten.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Zijn hoofdpunt was het conflict geen gas om huizen te verwarmen, wel om elektriciteit te maken. Maar dat is geen conflict; als we gas gebruiken om elektriciteit te maken en die dan gebruiken om warmtepompen te laten werken hebben we maar een derde aan gas nodig voor zelfde energie te produceren. Dat is geen conflict maar een mogelijke verbetering.borgmonster schreef: ↑03 aug 2023 15:08 Lcsmet begon met kernenergie. Namelijk dat die worden uitgezet en dat er gascentrales voor in de plaats worden aangezet.
Dat is volgens mij ook het grote voordeel van een warmtepomp. Niet dat elektriciteit per se beter is dan gas, maar dat een warmtepomp veel efficiënter warmte produceert dan een cv-ketel.walter- schreef: ↑03 aug 2023 15:20Zijn hoofdpunt was het conflict geen gas om huizen te verwarmen, wel om elektriciteit te maken. Maar dat is geen conflict; als we gas gebruiken om elektriciteit te maken en die dan gebruiken om warmtepompen te laten werken hebben we maar een derde aan gas nodig voor zelfde energie te produceren. Dat is geen conflict maar een mogelijke verbetering.borgmonster schreef: ↑03 aug 2023 15:08 Lcsmet begon met kernenergie. Namelijk dat die worden uitgezet en dat er gascentrales voor in de plaats worden aangezet.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Daar gaat het echt niet om.SiO2 schreef: ↑03 aug 2023 15:25Dat is volgens mij ook het grote voordeel van een warmtepomp. Niet dat elektriciteit per se beter is dan gas, maar dat een warmtepomp veel efficiënter warmte produceert dan een cv-ketel.walter- schreef: ↑03 aug 2023 15:20Zijn hoofdpunt was het conflict geen gas om huizen te verwarmen, wel om elektriciteit te maken. Maar dat is geen conflict; als we gas gebruiken om elektriciteit te maken en die dan gebruiken om warmtepompen te laten werken hebben we maar een derde aan gas nodig voor zelfde energie te produceren. Dat is geen conflict maar een mogelijke verbetering.borgmonster schreef: ↑03 aug 2023 15:08 Lcsmet begon met kernenergie. Namelijk dat die worden uitgezet en dat er gascentrales voor in de plaats worden aangezet.
Ik ben er wel degelijk van overtuigd dat warmtepompen zuiniger met energie omgaan.
Maar moet deze "energie" dan met een gascentrale worden opgewekt terwijl je eerst de performante kerncentrales laat sluiten en je daarna iedereen verbiedt om zich rechtstreeks met gas te verwarmen.
Zou het kunnen dat niet alle huizen/appartementen zo maar zijn om te bouwen naar een warmtepomp?
België is/was een voorloper in de kennis van kernenergie en we hebben/hadden 7 performante centrales die nog jaren mee konden/kunnen.
Waarom zijn sommigen zo dogmatisch dat je enkel met gas de electriciteitsvoorziening zou kunnen verzorgen bij een tekort van wind en/of zon?
Was er nu al geen probleem in een Nederlandse provincie met de electriciteitstoevoer zodat er geen nieuw bedrijven konden starten?
Ons electriciteitsnet is niet klaar voor de toestroom aan electrische verbruikers
Is het laagspanningsnet in sommige steden nu niet te licht om alle extra electriciteitsverbruikers van electriciteit te voorzien?
Is het huidige hoogspanningsnet niet voldoende om de extra electriciteit aan land te brengen?
Is er nu in Vlaanderen al geen afschakelplan in werking om een totaal uitvallen van de electriciteitsvoorziening te voorkomen?
Zojuist in het nieuws, een recordproductie van electriciteit uit wind in de maand juli en ook 47% electriciteit uit onze kerncentrales. Misschien moet iemand een rekenen hoeveel gascentrales met warmtenetten er moeten geplaatst worden om deze kernenergie te vervangen.
En dan liefst rekening houden met een fors extra aantal elektrische wagens en warmtepompen/airco's dan nu.
Het lijkt mij dat eerst de distributie/voorziening in orde moet zijn alvorens men bedrijven en particulieren van alles gaat verplichten zonder alternatief.
Ben ik tegen de electrische auto? Nee, maar het is waanzin om iedereen te verplichten.
Ben ik tegen een warmtepomp? Nee, maar het is waanzin om iedereen te verplichten.
Nog even dit, ik heb 2 appartementen bouwjaar 2007 en 2008.
In beide een in die tijd "zuinige" chauffageketel op gas en dubbel glas.
Nu is de ene chauffageketel een 4-tal jaren geleden vervangen door een nog zuiniger model en is ook de schouw aangepast geweest om dit mogelijk te maken.
In het andere ga ik dit jaar preventief de chauffageketel vervangen om het mogelijke verbod vanaf 2026 voor te zijn en is het glas al vervangen door beter isolerend dubbel glas.
Nothing to defend
Nothing to defend
Voila; dat is al een veel betere post.
En gek genoeg zijn al die zaken die je opnoemt bezig. Alleen blijkbaar niet snel genoeg voor jou.
Ik heb 1 huis verbouwjaar 2002 en de warmtepomp draait als 20+ jaren... zelf heb ik nooit gesnapt waarom mensen al die jaren niet allemaal kozen voor én goed isoleren en een kleine warmtepomp. En die roepen nu idd allemaal hard dat ze vast zitten...
Walter
En gek genoeg zijn al die zaken die je opnoemt bezig. Alleen blijkbaar niet snel genoeg voor jou.
Ik heb 1 huis verbouwjaar 2002 en de warmtepomp draait als 20+ jaren... zelf heb ik nooit gesnapt waarom mensen al die jaren niet allemaal kozen voor én goed isoleren en een kleine warmtepomp. En die roepen nu idd allemaal hard dat ze vast zitten...
Walter
In 2020 begonnen met serieus isoleren van ons huis uit ‘79. In de Corona periode niet op vakantie. Geld in isolatie gestoken. Vloer, muren, dak en glas. Gasverbruik met 60% gereduceerd.
We doen het voor het milieu, voor de portemonnee en inmiddels ook om te zorgen dat we niet van Putin afhankelijk zijn.
Vanwege groen rond het huis ook geen airco voor koeling nodig.
We doen het voor het milieu, voor de portemonnee en inmiddels ook om te zorgen dat we niet van Putin afhankelijk zijn.
Vanwege groen rond het huis ook geen airco voor koeling nodig.
hun fietsen.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Er is naar mijn ervaring een hemelsbreed verschil tussen een huis en een appartement.
- Ik krijg voor mijn dakappartement geen toelating om zonnepanelen te leggen.
- Ik krijg in mijn ondergrondse garagebox geen toelating om een laadpaal te installeren.
- Bij het plaatsen van nieuw ramen moest ik rekening houden dat dit het uitzicht van het complex niet veranderde, ik heb dus qua uitzicht dezelfde ramen moeten laten steken.
Dat is dus mijn stelling, er wordt te veel verboden/verplicht terwijl er niet voor iedereen een haalbaar/betaalbaar/wenselijk alternatief voorhanden is.
En ik blijf erbij dat electriciteit beter wordt opgewekt met kernsplitsing, hopelijk ooit -fusie, dan nu werkende kerncentrales te sluiten om toch maar het eigen grote gelijk er door te drukken.
Het jammere is dat politici niet echt verantwoordelijk zijn voor de beslissingen met soms verregaande gevolgen die ze nu (niet) nemen.
- Ik krijg voor mijn dakappartement geen toelating om zonnepanelen te leggen.
- Ik krijg in mijn ondergrondse garagebox geen toelating om een laadpaal te installeren.
- Bij het plaatsen van nieuw ramen moest ik rekening houden dat dit het uitzicht van het complex niet veranderde, ik heb dus qua uitzicht dezelfde ramen moeten laten steken.
Dat is dus mijn stelling, er wordt te veel verboden/verplicht terwijl er niet voor iedereen een haalbaar/betaalbaar/wenselijk alternatief voorhanden is.
En ik blijf erbij dat electriciteit beter wordt opgewekt met kernsplitsing, hopelijk ooit -fusie, dan nu werkende kerncentrales te sluiten om toch maar het eigen grote gelijk er door te drukken.
Het jammere is dat politici niet echt verantwoordelijk zijn voor de beslissingen met soms verregaande gevolgen die ze nu (niet) nemen.
Nothing to defend
Nothing to defend
Goed isolerend glas is natuurlijk altijd een goed idee.
Wat de verplichting van de warmtepomp betreft. Die komt er in tegenstelling tot bijvoorbeeld Nederland in 2026 voor Vlaanderen niet (Demir 10/05/2023). Ook niet de hybride-versie.
Uiteraard speelt het grote stroomverbruik van de warmtepomp hierin een rol, die vooral nodig is in een periode wanneer er minder opbrengst is.
Een ander heikel punt zijn de foute gegevens die verspreid werden omtrent de milieubelasting bij de productie van de pompen. Er wordt verwezen naar de studie van NMD waarbij aangetoond werd dat de milieubelasting maar liefst 10 maal hoger is dan initieel gepresenteerd.