Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Airco in huis

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 06 aug 2023 06:59

Noem het zoals je wilt, voor mij een reden om voorlopig niet te kiezen voor een warmtepomp... ;)

walter-
Forum-lid HC

walter- 06 aug 2023 09:53

lugosi schreef: 03 aug 2023 20:06
walter- schreef: 03 aug 2023 19:39

zelf heb ik nooit gesnapt waarom mensen al die jaren niet allemaal kozen voor én goed isoleren en een kleine warmtepomp. En die roepen nu idd allemaal hard dat ze vast zitten...
Walter
Omdat er misschien veel mensen de aankoop van een warmtepomp niet kunnen bekostigen. Het kost al snel 10 maal zo veel als een gewone gascondensatieketel (die misschien nog in prima staat is).
Dat je dat 'nooit gesnapt hebt' betekend dan dat het voor iemand die tot de 'haves' behoort zich moeilijk kan inleven in de leefwereld van de 'have-nots'.
Dat is dus fout; goed lezen wat is schrijf. De prijs van een warmtepomp is evenredig met zijn vermogen. Correct isoleren vraagt een kleine warmtepomp. De kleine warmtepomp kost echt geen 10x meer dan een goede gasketel.

walter-
Forum-lid HC

walter- 06 aug 2023 09:56

lugosi schreef: 03 aug 2023 20:06 ...
Dat je dat 'nooit gesnapt hebt' betekend dan dat het voor iemand die tot de 'haves' behoort zich moeilijk kan inleven in de leefwereld van de 'have-nots'.
Iedereen die zich een huis kan.kopen zit bij de 'haves'; ik zie alleen mensen die te groot bouwen en dan idd geen geld hebben voor isolatie en nadien jaren veel betalen voor energie.
Bv lc smet; 2 appartementen hebben en dan zeuren dat een warmtepomp duur is en je vast zit aan gas. Het is maar een.kwestie van prioriteiten.

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 06 aug 2023 10:08

** vergissing **.
Ploink
Laatst gewijzigd door BertL op 06 aug 2023 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
hun fietsen.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 06 aug 2023 10:10

walter- schreef: 06 aug 2023 09:56 .......Bv lc smet; 2 appartementen hebben en dan zeuren dat een warmtepomp duur is en je vast zit aan gas. Het is maar een.kwestie van prioriteiten.
Jij hoeft echt mijn rekening niet te maken hoor.
Om het nog even te kaderen, het zijn 3 appartementen (bij et 3e is gas geen issue) en ik rij dan ook nog eens met een auto met benzinemotor die meer kost dan sommige EV's.
En zou het kunnen dat het mij vooral om de vrije keuze te doen is.
Nu moet, moet, moet alles voor het milieu.
Groene hypocrisie.jpg
I know myself like no one else
Nothing to defend

walter-
Forum-lid HC

walter- 06 aug 2023 10:21

Lcsmet schreef: 03 aug 2023 11:50
..

En nog even dit, het is niet omdat jouw leverancier genoeg Co² certificaten koopt in bijvoorbeeld Botswana dat jouw stroom plots groen is he.

....
Groene stroom in België is altijd gedekt door Europees certificaten. Geen idee waarom je hierover leugens vertelt.

walter-
Forum-lid HC

walter- 06 aug 2023 10:28

Lcsmet schreef: 06 aug 2023 10:10
...
Ik maak jou rekening niet; ik vertel alleen dat het niet de have-nots zijn die nogeens ecologische keuzes willen maken. Ook iemand let veel bezittingen maakt die keuze niet (en zeurt nadien...)

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 06 aug 2023 10:32

walter- schreef: 06 aug 2023 10:21
Lcsmet schreef: 03 aug 2023 11:50 .
En nog even dit, het is niet omdat jouw leverancier genoeg Co² certificaten koopt in bijvoorbeeld Botswana dat jouw stroom plots groen is he.
....
Groene stroom in België is altijd gedekt door Europees certificaten. Geen idee waarom je hierover leugens vertelt.
Oei, hier ga ik even helemaal op mijn gezicht.
Botswana, was maar een voorbeeld want het kan ook Maleisië, Indië of een ander ver land zijn, was voor particulieren die hun daden willen green-washen.
Maar jij begrijpt blijkbaar de hypocrisie in deze niet.
Als je maar genoeg certificaten koopt kan je zelfs met een steenkoolcentrale groene stroom verkopen.
Maar die post heb je even niet gevonden
Niet alle groene leveranciers zijn gelijk

Daarop wijzen ngo’s zoals Greenpeace. Niet alle leveranciers die groene stroom aanbieden, zetten zich even hard in voor de energietransitie. Zo hebben sommigen bvb. eigen productiesites, terwijl anderen zich tevreden stellen met het kopen van oorsprongscertificaten en toch fossiele productiecentrales blijven uitbaten.
Nothing to defend

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 06 aug 2023 10:39

walter- schreef: 06 aug 2023 10:28
Lcsmet schreef: 06 aug 2023 10:10
...
Ik maak jou rekening niet; ik vertel alleen dat het niet de have-nots zijn die nogeens ecologische keuzes willen maken. Ook iemand let veel bezittingen maakt die keuze niet (en zeurt nadien...)
Als je in 2007 vastgoed koopt wat wettelijk en klimaattechnisch volledig in orde is en de wetgever verplicht je nog geen 20 jaar later om bij vervanging iets technisch totaal anders (en duurder) te moeten plaatsen dan is dat op zijn minst discutabel en dan mag ik dat bekritiseren, jij noemt dat zeuren
Maar jij mag perfect een andere mening zijn toegedaan.
Nothing to defend

walter-
Forum-lid HC

walter- 06 aug 2023 13:48

Lcsmet schreef: 06 aug 2023 10:39 ...
Als je in 2007 vastgoed koopt wat wettelijk en klimaattechnisch volledig in orde is en de wetgever verplicht je nog geen 20 jaar later om bij vervanging iets technisch totaal anders (en duurder) te moeten plaatsen dan is dat op zijn minst discutabel en dan mag ik dat bekritiseren, jij noemt dat zeuren
...
Ik begrijp ten dege dat dit zeer vervelend is en veel vraagt van mensen om deze veranderingen te volgen.
En als maatschappij is dat geen eenvoudige oefening; waar in 2007 zowat heel Duitsland nieuwbouw aan de passief norm voldeed, Duitse bouwbedrijven fier reclame maakten dat ze dit konden heb je in België nog altijd een bouwwereld die mekkert dat energiezuinig bouwen te moeilijk is. Als je dan met je zuurverdiende centen investeert in vastgoed stel je na zoveel jaren vast dat die huizen niet voorzien zijn op komende energiestandaarden en is bv omschakelen naar een warmtepomp moeilijk en best duur (energiezuinigbouwen; wp is evenredig duur met nodige vermogen). Dus idd de overheid is mede schuldig dat jij niet zorgde voor een meer-ecologische bouwwijze. Maar wat goed/slecht is moet je niet altijd bij de overheid halen (cfr je kartonnen rietjes in plastic folie). Je mag ook zelf een mening vormen en lange termijnvisie uitwerken die goed is voor jou of maatschappij. Of ook; je bent voorstander van kerncentrales voor inperken co2 productie maar gaat die co2 vrije energie dan niet zelf gebruiken.

Wel grappig dat je je achter de overheid verstopt omwille van je bouwkeuzes. Alsof dan opeens zelf denken niet nodig was. Of ook; er zijn momenteel best wat subsidies voor overschakelen naar een warmtepomp. Dekt verre van je volledige kost, maar alle beetjes helpen...

walter-
Forum-lid HC

walter- 06 aug 2023 13:55

Lcsmet schreef: 06 aug 2023 10:32 ...
Als je maar genoeg certificaten koopt kan je zelfs met een steenkoolcentrale groene stroom verkopen.
Maar die post heb je even niet gevonden
Niet alle groene leveranciers zijn gelijk

Daarop wijzen ngo’s zoals Greenpeace. Niet alle leveranciers die groene stroom aanbieden, zetten zich even hard in voor de energietransitie. Zo hebben sommigen bvb. eigen productiesites, terwijl anderen zich tevreden stellen met het kopen van oorsprongscertificaten en toch fossiele productiecentrales blijven uitbaten.
Je mag altijd voorstellen uitwerken hoe het beter kan. Die certificaten hebben 1 groot plus punt; ze ondersteunen productie in echt groene stroom. Een fabrikant van steenkool elektriciteit investeert zo mee in windmolens, waterkrachtcentrales.... en hij moet zijn stroom duur verkopen als ze groen wil maken.
En idd je kan stellen dat er iets hypocriet in zit (is dat dan bij de verkoper, de koper of de overheid?). Minstens aan de consument de betere verkopers te kiezen;
https://mijngroenestroom.be/

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 06 aug 2023 14:02

Maar waar doen we het voor? Geld, Milieu of comfort....

Volgens mij is milieu het enige. Geld ga je er nooit uithalen. Feitelijk ook niet bij nieuwbouw alleen heb je geen keus.
Nu is milieu ook de belangrijkste maar ik vraag me af als je voor duizenden euro,s gaat aanpassen het onder aan de streep wel beter is voor het milieu.
Dat gaat niemand ook uit kunnen rekenen.

Er moet niet zo gedramd worden. Besteed die tijd aan dingen die je wel makkelijk aan kan pakken.

Het is net als met een auto de grootste besparing zit in de manier van gebruik, vrij zelden in de oplossing......

Plaats reactie