Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Airco in huis

tom de groot
Forum-lid

tom de groot 08 aug 2023 22:28

Philippos schreef: 08 aug 2023 16:40
tom de groot schreef: 08 aug 2023 16:04 Zelf 3 airco's (daikin superwtil ook de buitenunit) en 26 zonnepanelen op het dak. Die leveren ons bijna 9500kwh op jaarbasis op. Daarnaast nog een paar infrarood panelen en een 200 liter electrische boiler. We zijn nu vrijwel zelfvoorzienend dankzij de salderings regeling.

Geen spijt van. De airco's staan in de winter altijd op een lage stand aan (woonkamer boven meestal niet). Infrarood op de badkamer en bij de thuiswerk ruimte.

En als de salderingsregeling dadelijk is afgelopen waarschijnlijk tegen 2031 zien we dan wel weer of en welke accu interessant is.

Belangrijkste reden voor ons is om meer onafhankelijk te worden van derden.
Zelfvoorziennend is wat anders dan met een fiscale truc onder aan de streep geld over te houden.

Het mooiste zou zijn als je iets van een acceptabel formaat wat geen herrie maakt op je dak kon zetten, wat energie opwekt dmv wind. Daar hebben we genoeg van aan de kust als de zon iets minder schijnt. Is zo'n kansloze, in mijn ogen, accu ook niet nodig.
Heb ik voor gekeken een wind turbine. Helaas blijkt het in de praktijk nog niet veel op te brengen.

bever
Forum-lid

bever 08 aug 2023 22:36

ik heb zitten zoeken naar een kernreactor voor in mijn tuin, ook onbetaalbaar....

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 09 aug 2023 10:34

Mehekachtohapi schreef: 08 aug 2023 21:43
wasbeer2006 schreef: 08 aug 2023 16:51 ….
En minder afhnakelijk???? Hoe ga je dat doen. Je zult stroom uit het net nodig hebben met de huidig beschikbare technieken, ook met een domme thuisaccu

@phillipos, er zijn al hele stille "dyson"achtige windmolens waar mee getest word.... dat is echt heel mooi!
Een vriend van mij woont op een behoorlijk grote woonboot en is daadwerkelijk zelfvoorzienend qua energie. Zonnepanelen, accu’s in het ruim (gelijk mooi gewicht) en een hele stille windmolen op het dak. Twee elektrische auto’s worden er ook mee opgeladen, een personenauto en een bedrijfsbusje. En ja, er is wel een walaansluiting voor stroom, maar dat is alleen omdat dat wettelijk verplicht is. Afnamen en teruglevering zijn nul.
Je mag mijn nummer aan jouw vriend doorgeven. Ik heb wel interesse in zo'n stille windmolen. Ik woon in het buitengebied zonder achterburen. Wat dat betreft heb ik minder last van klagers.

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 09 aug 2023 10:35

tom de groot schreef: 08 aug 2023 22:28
Philippos schreef: 08 aug 2023 16:40
tom de groot schreef: 08 aug 2023 16:04 Zelf 3 airco's (daikin superwtil ook de buitenunit) en 26 zonnepanelen op het dak. Die leveren ons bijna 9500kwh op jaarbasis op. Daarnaast nog een paar infrarood panelen en een 200 liter electrische boiler. We zijn nu vrijwel zelfvoorzienend dankzij de salderings regeling.

Geen spijt van. De airco's staan in de winter altijd op een lage stand aan (woonkamer boven meestal niet). Infrarood op de badkamer en bij de thuiswerk ruimte.

En als de salderingsregeling dadelijk is afgelopen waarschijnlijk tegen 2031 zien we dan wel weer of en welke accu interessant is.

Belangrijkste reden voor ons is om meer onafhankelijk te worden van derden.
Zelfvoorziennend is wat anders dan met een fiscale truc onder aan de streep geld over te houden.

Het mooiste zou zijn als je iets van een acceptabel formaat wat geen herrie maakt op je dak kon zetten, wat energie opwekt dmv wind. Daar hebben we genoeg van aan de kust als de zon iets minder schijnt. Is zo'n kansloze, in mijn ogen, accu ook niet nodig.
Heb ik voor gekeken een wind turbine. Helaas blijkt het in de praktijk nog niet veel op te brengen.
Dat hoor ik vaker. Maar wie weet. De ontwikkelingen gaan best hard. Wat nu niet mogelijk is, is over 2 jaar wellicht achterhaalde informatie.

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 09 aug 2023 10:38

Ik ben niet tegen rekeningrijden. Is opzich een logisch concept. De gebruiker betaalt.
Maar ik ben wel tegen dubbel belasten omdat iemand toevallig de middelen niet heeft om iets aan te schaffen.
Weet iemand of de brandstof accijnzen gaan verdwijnen als rekeningrijden ingevoerd wordt?

Ik kan het opzoeken maar iedereen op dit forum weet al alles :mrgreen:

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 09 aug 2023 10:42

Philippos schreef: 09 aug 2023 10:38 Ik ben niet tegen rekeningrijden. Is opzich een logisch concept. De gebruiker betaalt.
Maar ik ben wel tegen dubbel belasten omdat iemand toevallig de middelen niet heeft om iets aan te schaffen.
Weet iemand of de brandstof accijnzen gaan verdwijnen als rekeningrijden ingevoerd wordt?

wegenbelasting zal verdwijnen, althans dat wordt gezegd.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 09 aug 2023 10:47

kxlight schreef: 09 aug 2023 10:42
Philippos schreef: 09 aug 2023 10:38 Ik ben niet tegen rekeningrijden. Is opzich een logisch concept. De gebruiker betaalt.

wegenbelasting zal verdwijnen, althans dat wordt gezegd.
Als je de ontwikkelingen daaromtrent hebt gevolgd dan had je moeten weten dat de wegenbelasting wordt vervangen door rekeningrijden. Echter brandstofaccijnzen zullen mijn inziens blijven bestaan omdat deze binnen de huidige (wegen)belastingen er deel van uit maken. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 09 aug 2023 10:57

Ze weten nog helemaal niet hoe ze dat willen gaan doen.... Maar de accijns gaan iig niet verdwijnen, dat zou grote problemen in de grensstreek opleveren.
Sterker voor brandstof auto,s zou de KM prijs hoger worden.

Maar de andere kant is heel simpel. Je zal minder gaan betalen als je onder de 8k a 12K blijft en daarboven ga je meer betalen.
Daar kan je de klok op gelijk zetten.

Maargoed zo lang je het niet europees regelt blijven het altijd hele aparte regelingen.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 09 aug 2023 11:20

Met de val van het kabinet is alles weer onzeker.

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 09 aug 2023 11:25

Mijn vraag ging niet over de wegenbelasting maar over de accijnzen. Want die kosten je meer dan de wegenbelasting als je met je privé auto ww verkeer doet.

RobertvD
Forum-lid

RobertvD 09 aug 2023 12:00

Philippos schreef: 09 aug 2023 10:38 Maar ik ben wel tegen dubbel belasten
Ik ook, maar daar hebben de meeste overheden geen enkel probleem mee. Sowieso is een systeem waarbij zowel je inkomsten als je uitgaven belast worden een dubbele belasting.

Als je met je reeds belaste inkomen benzine koopt, dan mag je er twee belastingen bovenop leggen (accijns, btw). Ga je die benzine verbranden in een auto (ook al weer btw) op de openbare weg, dan komt er nog wegenbelasting bij. En dan mag je er misschien ook nog tol/rekeningrijden aan toevoegen.

Dan kun je beter gaan fietsen :)

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 09 aug 2023 13:03

Dan kom je al op 4 dubbel :-)

Ga er gewoon vanuit dat je totale belasting voor je huishouden nooit minder worden.
Op de juiste momenten van de juiste (subsidie) mogelijkheden gebruik maken kan tijdelijk schelen, maar onder aan de streep betaal je het weer ergens anders, in het gunstigste geval iemand anders :-)

Plaats reactie