rob74 schreef: ↑10 aug 2023 21:27
Ik denk dat er maar vrij weinig mensen zijn die toevallig een high-end en iets minder high-end fiets hebben van hetzelfde merk. (...)
Bij mij in de schuur hangen een supersix en een supersix himod. Beiden bj 2010, dus ik weet niet of mijn ervaringen nu nog tellen (ik doe wat langer met mijn fietsen dan de standaard forummer).
Beide fietsen hebben een identieke geometrie en zijn exact gelijk afgesteld. Beide fietsen zijn campa chorus 11 spd afgemonteerd.
Frame met vork van de himod zijn een kleine 200 gram lichter. Crankstel is Hollowgram SISL vs SI voor de "gewone". De himod is met lichtgewicht deda spulletjes uitgerust, de gewone met degelijk Ritchey WCS. De himod heeft luxe 45 mm carbon wielen met Tune naven, vs alu velgen rond bombproof Hope.
Schwalbe One banden vs Durano.
Wat ik er van merk? Op een vlak recht stuk, rustig rijdend, helemaal niks.
De himod reageert (of voelt) wat directer door het lage gewicht, maar voelt even stijf als de gewone. De himod zal een kilo lichter zijn.
Op de himod rij ik op het vlakke ietsje harder, ik neem aan door de wielen. Veel scheelt dat niet.
Is de himod de meerprijs waard? Als ik alleen maar het frame zou beschouwen niet zou ik zeggen. Destijds scheelde het ik meen een euro of 1000 voor alleen de frameprijs. Veel last had ik daar niet van, want ik kocht het frame 2e hands.