Toen ik jong was reden er veel te weinig, veel te volle treinen, de banken waren gescheurd en het stonk er naar pis.borgmonster schreef: ↑10 aug 2023 16:18 Ik heb geen klagen, maar als ik zie wat mijn studerende dochter voor toekomst in het vooruitzicht heeft…
Afbraak in woonruimte, afbraak in ov, afbraak in zorg, afbraakbeleid veiligheid(!). Dan hebben wij het voorrecht dat onze dochter een goede nette woning in haar studentenstad heeft, dat ze onze tweede auto mag hebben voor de verre ritjes in het donker en dergelijke, maar we beseffen ons dat wij heel, heel erg bevoorrecht zijn. Niemand die wij kennen, kan deze kansen aan hun kind bieden.
Dit had ik me niet voorgesteld van een toekomst in Nederland, 30 jaar geleden. Ik dacht dat het heel anders en nog beter zou worden…
Als ik zie wat wij kinderen tegenwoordig op school aan kunnen bieden die een streepje achter hebben en in welk moeras ik vroeger vast leek te zitten op de basisschool, als ik zie dat mijn ouders en schoonouders allebei (soms meerdere malen) van kanker hersteld zijn, de veiligheid op straat merkbaar en meetbaar is verbeterd, zijn er toch ook heel veel dingen ten goede veranderd. En dan heb ik het nog niet eens over de technologische vooruitgang in het gemiddelde huishouden.
We hebben nu eenmaal al jaren een beleid dat "ieder voor zich" predikt.
Dat lukt een groot gedeelte prima, is het niet binnen de kaders van de wet, dan kan het nog altijd daarbuiten.
Maar als het merendeel zijn dikke leasebak naar kantoor pakt, is het OV niet meer rendabel. Als de beschikbare bouwruimte gebruikt wordt voor een flinke villa of ruime tweekappers, dan hebben we niet genoeg woningen voor ons allemaal.
Als we met een premie die door iedere inwoner met een modaal salaris kan worden opgehoest, iedere denkbare kwaal willen kunnen bestrijden met de nieuwste technologieën en methodes, dan lijkt het soms slechter te gaan dan het in werkelijkheid is.
Laat je dan ook nog eens hordes mensen binnen die achteraan moeten sluiten in het systeem en min of meer aan hun lot worden overgelaten, dan versterk je de problemen alleen maar.
Gelukkig kunnen de meesten hier ook zeggen dat hun kinderen wel goed terecht komen. Wij moeten dus ook echt niet klagen als er wat dingen duurder worden of niet meer haalbaar zijn uit milieu-oogpunt.