Praktisch verschil top-frame vs 2nd tier frame
De kans dat er iemand opduikt die eerst het normale model heeft gekocht en binnen een paar jaar toch maar is overgestapt op het topmodel en durft toe te geven dat hij 5000+ € door de plee heeft gespoeld (afschrijving eerste fiets + meerprijs nieuwe), lijkt mij vrij klein. Reviewers hebben er ook baat bij om de verschillen uit te vergroten. Zelfs als ze onafhankelijk zijn, is het hun broodwinning en kun je niet wegkomen met alles wel prima te vinden.
Dit zal voor altijd een mysterie blijven denk ik. Heel erg is dat niet want stiekem is het toch best gaaf als iemand zo'n topfiets koopt en hier showt.
Dit zal voor altijd een mysterie blijven denk ik. Heel erg is dat niet want stiekem is het toch best gaaf als iemand zo'n topfiets koopt en hier showt.
Campagnolo Ultra Dork
Oh, dat laatste is absoluut het geval!
Alleen al vanuit de techniek is het natuurlijk geweldig waar men toe in staat is bij het maken van een topframe.
En dat je met grote(re) grijns op zo’n fiets stapt, kan ik me absoluut voorstellen.
Even persoonlijk gemaakt:
- zou ik een S-works/Aeroad CFR kunnen betalen? Ja, waarschijnlijk wel (al zal ik thuis wel iets moeten uitleggen )
- zou die grijnsfactor me die aanschaf (los van de huwelijkse strubbelingen ) waard zijn tov een ‘goedkopere’ fiets, evt met leuk wielsetje? Geen idee.
Vandaar dat ik me afvroeg of er mensen ervaring hebben met het verschil.
Alleen al vanuit de techniek is het natuurlijk geweldig waar men toe in staat is bij het maken van een topframe.
En dat je met grote(re) grijns op zo’n fiets stapt, kan ik me absoluut voorstellen.
Even persoonlijk gemaakt:
- zou ik een S-works/Aeroad CFR kunnen betalen? Ja, waarschijnlijk wel (al zal ik thuis wel iets moeten uitleggen )
- zou die grijnsfactor me die aanschaf (los van de huwelijkse strubbelingen ) waard zijn tov een ‘goedkopere’ fiets, evt met leuk wielsetje? Geen idee.
Vandaar dat ik me afvroeg of er mensen ervaring hebben met het verschil.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
-
- Forum-lid HC
Nou zoals ik zei met een scale op een testdag. Hmx en Hmf, ik merkte het niet.
Ook lastig voelen natuurlijk omdat de afmontage niet gelijk was.
Wat scott bv deed toen, 10 jaar terug, was dat ze de frames van binnen ook helemaal mooi schoon maakte, wat minder lak.
Het gewicht kwam niet alleen van ander carbon.
Ik zou het kopen als je het mooi vind, maar niet teveel van verwachten qua rijden.
Ook lastig voelen natuurlijk omdat de afmontage niet gelijk was.
Wat scott bv deed toen, 10 jaar terug, was dat ze de frames van binnen ook helemaal mooi schoon maakte, wat minder lak.
Het gewicht kwam niet alleen van ander carbon.
Ik zou het kopen als je het mooi vind, maar niet teveel van verwachten qua rijden.
Ooit van Chinees carbonnen en een titanium mtb naar high end S-works Epic mtb met zoveel mogelijk carbon. Grote verbetering, topfiets, met als minpunt de Brain demper bij de derde Brain in twee jaar tijd de fiets verkocht. Dat doet qua afschrijving dan wel even pijn, maar fietsen in de wetenschap dat de Brain weer kan inzakken is ook niet fijn. Werd wel steeds netjes opgelost via een ruilsysteem, maar betekende steeds weer enkele weken wachten tot er een ruildemper beschikbaar was.
Vorig jaar overgestapt op een cervelo top fiets, kwam van domane. Met de cervelo ben ik geen vrienden geworden en die is weer ingenomen door de fietsenzaak. Ik heb met wat moeite weer een domane sl frame gevonden. Nu toch weer aan het kijken naar wat anders. Ik voel er wel voor om zelf zo een sl8 frame op te bouwen. Echter voor die prijs heb je een cube agree met force. Hier speelt de ratio toch ook wel een rol…..
Vorig jaar overgestapt op een cervelo top fiets, kwam van domane. Met de cervelo ben ik geen vrienden geworden en die is weer ingenomen door de fietsenzaak. Ik heb met wat moeite weer een domane sl frame gevonden. Nu toch weer aan het kijken naar wat anders. Ik voel er wel voor om zelf zo een sl8 frame op te bouwen. Echter voor die prijs heb je een cube agree met force. Hier speelt de ratio toch ook wel een rol…..
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Ik heb gelijktijdig een Trek Domane SL en SLR frame gehad.
Er zat echt geen bal verschil in rijgevoel.
Met mijn Bontrager XXX-wielen in het SL frame reed deze fiets zelfs beter dan met de alu wielen in de SLR.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ik heb vorig jaar op verschillende cube agrees gereden. Daar merk je wel verschil. Heeft uiteraard ook met de afmontage etc te maken. Maar de duurdere fietsen waren een stuk lichter. En die vond ik lekkerder fietsen dan de goedkopere.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Dat is nu net het punt.
De Cube Agree's hebben allemaal het identiek hetzelfde C:62 carbon frame.
Het verschil dat jij zou voelen komt dus enkel uit de afmontage/afstelling.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid HC
Ik vraag mij zelfs af of een goede test redacteur of prof renner, dit verschil zal merken. Zeker als de test verder blind uitgevoerd wordt. (Geen decals op de frames) Als enigste kan ik mij indenken dat het bij gelijke omstandigheden een tijdswinst oplevert voor het topframe.
Dat is natuurlijk wel een interessant punt:
Want voor wie maken de fabrikanten die frames dan?
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat onmerkbare verschillen de meerprijs rechtvaardigen, alleen tbv ‘bragging rights’ van de fabrikant.
Want voor wie maken de fabrikanten die frames dan?
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat onmerkbare verschillen de meerprijs rechtvaardigen, alleen tbv ‘bragging rights’ van de fabrikant.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
- daniel1975
- Forum-lid HC
https://www.specialized.com/be/nl/s-wor ... 521-184161
https://www.specialized.com/be/nl/s-wor ... 621-199463
Zoek de verschillen die 2k verantwoorden….
Pure bragging rights en een test om te zien hoe gek de merkgeile consument is.
https://www.specialized.com/be/nl/s-wor ... 621-199463
Zoek de verschillen die 2k verantwoorden….
Pure bragging rights en een test om te zien hoe gek de merkgeile consument is.
Less is bore