Alternatieve cassettes voor Shimano 12sp road (HG)
Bedankt voor de reactie.
Maar zonder aanpassing zat de b-schroef toch verder dan 18mm komende van de 34t naar de 26t (gezien de grootte van een 34t) dus je had die eerder dan al uitgedraaid... en zou de initieel goed moeten schakelen (waarbij mijn ervaring, is b-schroef dichter is vooral sneller schakelen*, eigenlijk geen idee of dat juist is).
Enig idee of die info van de b-schroef verder bij kleinere cassette er is om te zorgen dat juist schakelen bij de 11 nog kan? Als je idd zowel een 34t goed moet hebben en bv een 26t max cassette goed moet hebben, is er wel veel speling in de b-schroef en veel verschil in afstand bij de 11t. Een idee of er een verschil in gevoel zit in de kleinere kransen bij een 26t cassette tov een 34t door de b-schroef?
Walter
* en natuurlijk te dicht schakelt niet goed.
Maar zonder aanpassing zat de b-schroef toch verder dan 18mm komende van de 34t naar de 26t (gezien de grootte van een 34t) dus je had die eerder dan al uitgedraaid... en zou de initieel goed moeten schakelen (waarbij mijn ervaring, is b-schroef dichter is vooral sneller schakelen*, eigenlijk geen idee of dat juist is).
Enig idee of die info van de b-schroef verder bij kleinere cassette er is om te zorgen dat juist schakelen bij de 11 nog kan? Als je idd zowel een 34t goed moet hebben en bv een 26t max cassette goed moet hebben, is er wel veel speling in de b-schroef en veel verschil in afstand bij de 11t. Een idee of er een verschil in gevoel zit in de kleinere kransen bij een 26t cassette tov een 34t door de b-schroef?
Walter
* en natuurlijk te dicht schakelt niet goed.
Met de 11-34 zat de B-schroef op 6 mm, terwijl het eerder richting 20 mm moet bij de 11-26.
Het was/is ook mijn ervaring dat de B-schroef vooral zorgt voor sneller schakelen (naast natuurlijk zorgen dat op 't grootste kransje het derailleurwieltje niet tegen het kransje aanloopt). Maar... bij 12-speed heeft de B-schroef dus ook een wezenlijke invloed op het schakelen zelf.
Het was/is ook mijn ervaring dat de B-schroef vooral zorgt voor sneller schakelen (naast natuurlijk zorgen dat op 't grootste kransje het derailleurwieltje niet tegen het kransje aanloopt). Maar... bij 12-speed heeft de B-schroef dus ook een wezenlijke invloed op het schakelen zelf.
Het schakelt niet zo goed als het origineel maar komt wel behoorlijk dicht in de buurt. Zeg 90%. Op bepaalde verzetten 100%. Soms is er een kleine aarzeling, vooral bij upshifts.
Laatst gewijzigd door havana op 02 sep 2023 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13905
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het kan ook lonen om 1 schakel uit je ketting te halen of juist toe te voegen, dan is de geo van je derrie net anders.
Dat kan je even testen, meestal eruit als het berijk minder word.
Dat kan je even testen, meestal eruit als het berijk minder word.
Ik vind van wel.
Overigens heb ik de boel nog weer beter schakelend gekregen dankzij de tip van Wasbeer: 2 linkjes (=het minimale) uit de ketting gehaald. Dank!
Overigens heb ik de boel nog weer beter schakelend gekregen dankzij de tip van Wasbeer: 2 linkjes (=het minimale) uit de ketting gehaald. Dank!
Als je van 11-30 naar 11-26 gaat; 6mm op de 30t tussen bovenste wieltje, als je dan voor de 26t de b-schroef aanpast verwacht ik dat de derailleur(-wiel) op de 11 wel snel heel dicht tegen te 11 komt. De b-schroef brengt toch bij alle kransen het wieltje min of meer gelijkmatig dichter.
En gezien shimano zelf zowat 11-30 als kleinste cassette heeft, zal 11-30 stand voor de b-schroef bij de 11t het derailleurwieltje al heel dicht komen (anders zouden ze bij hun 'standaard' cassette in de buurt van de 11 niet optimaal schakelen met het derailleur wieltje ver van de cassette).
Hierop doorgaand; 'vroeger' was de standaard cassette eerder iets als 11-26; bij grotere moest de b-schroef naar uitersten of moest je naar roadlink voor een grotere cassette (ik heb wel eens met een langere schroef gereden dan een originele). Nu de standaard cassette een vrij grote is, kan je bij de grootste krans wel aanpassen; maar kom je vermoedelijk in de problemen bij de 11t; je kan daar immers niet dichter want voor de 11-30 is die al optimaal afgesteld. Volgens mij komt vandaar het advies bij kleinere cassettes op de grootste krans meer afstand te houden; anders kom je te dicht bij je 11t met het wieltje.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13905
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het verhaal wat je aangeeft klopt wel.
Maar ik hebt gemerkt door de geometrie van de derrailleur dit in de praktijk best wel eens meevalt.
Zeker zoals ik ook heb ondervonden de ketting iets korter maakt, dat kan net even het verschil zijn zodat het beter schakeld.
Soms wordt het schakele of rijden op de 11 minder goed. Echter hoe vaak rijd je daar in de praktijk.
Voorbeeld een 12/25 shimano casettet op een wifli 11 speed derrie stel ik de b schroef op de 12 af, als het daar goed loopt, loopt ie het best over de cassette.
Maar ik hebt gemerkt door de geometrie van de derrailleur dit in de praktijk best wel eens meevalt.
Zeker zoals ik ook heb ondervonden de ketting iets korter maakt, dat kan net even het verschil zijn zodat het beter schakeld.
Soms wordt het schakele of rijden op de 11 minder goed. Echter hoe vaak rijd je daar in de praktijk.
Voorbeeld een 12/25 shimano casettet op een wifli 11 speed derrie stel ik de b schroef op de 12 af, als het daar goed loopt, loopt ie het best over de cassette.
Je draait de B-schroef verder in als je naar 11-26 gaat, dan komt de derailleur op de 11 toch juist verder af te staan of ben ik nou dom...Als je van 11-30 naar 11-26 gaat; 6mm op de 30t tussen bovenste wieltje, als je dan voor de 26t de b-schroef aanpast verwacht ik dat de derailleur(-wiel) op de 11 wel snel heel dicht tegen te 11 komt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13905
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik denk dat Walter ervan uit gaat dat je bij een kleinere cassette de B schroef juist uitdraait.
Opzich is dat een logisch gedachte, maar dat werkt niet altijd.
Met de oude sram 11 speed groepen stond ook in de manual dat je de 11/28 en 11/32 afsteld onder het grote kransje en de 11/26 onder de 11 (ik dacht zelfs de 12). Ik heb toen deze methode ook altijd aangehouden voor een shimano 11speed 12/25 op deze groep.
Bij de sram 12speed groepen is de B gap ook verschillend per cassette!
Bij de 33T max derrie is de b gap:
26 --> 14mm
28 --> 10mm
30 --> 5mm
33 --> 5mm
Of dat bij shimano ook zo werkt weet ik niet.
Opzich is dat een logisch gedachte, maar dat werkt niet altijd.
Met de oude sram 11 speed groepen stond ook in de manual dat je de 11/28 en 11/32 afsteld onder het grote kransje en de 11/26 onder de 11 (ik dacht zelfs de 12). Ik heb toen deze methode ook altijd aangehouden voor een shimano 11speed 12/25 op deze groep.
Bij de sram 12speed groepen is de B gap ook verschillend per cassette!
Bij de 33T max derrie is de b gap:
26 --> 14mm
28 --> 10mm
30 --> 5mm
33 --> 5mm
Of dat bij shimano ook zo werkt weet ik niet.
Inderdaad, ik had dat al gepost.
This is Shimano’s guideline for Dura-Ace and Ultegra:
11-28T - 18mm
11-30T - 14mm
11-32T - 10mm
11-34T - 6mm
This is Shimano’s guideline for Dura-Ace and Ultegra:
11-28T - 18mm
11-30T - 14mm
11-32T - 10mm
11-34T - 6mm