Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

“Normaal” eten voor onderweg

Symen
Forum-lid

Symen 13 aug 2023 11:16

JPAR schreef: 12 aug 2023 23:41
scottwilko schreef: 12 aug 2023 20:13 Waar het om gaat is dat Jpar een denkfout maakt. De hoeveelheid suikers in de koolhydraten zijn niet de toegevoegde suikers, maar het totaal. Overige koolhydraten zijn dan wat langzamer opneembaar. Ik heb hier bijvoorbeeld een pak naturel glutenvrije havervlokken, dus onbewerkt. Daar staat op de verpakking ook 1 gram suiker van de 51 gram koolhydraten. En dat is echt niet toegevoegd.
Dat klopt. Dat is natuurlijk zo. Maar over het algemeen zijn het toegevoegde suikers en de opname daarvan verschilt wel degelijk ten opzichte van natuurlijke suikers.

Voor dit topic maakt het in dusverre uit dat je kunt kijken naar wat je eet en hoe het vervolgens in je lichaam opgenomen wordt. Bijvoorbeeld brood. Veel mensen denken dat heel donker brood gezond is, terwijl dat dus niet zo is. Brood wordt alleen donker door toegevoegde suikers, bijv mout. Daardoor is het brood meteen minder gezond. Je kunt beter kiezen voor een volkoren brood dan een wit brood. De koolhydraten worden bij beide anders opgenomen door je lichaam etc.
De koolhydraten worden anders opgenomen zeg je. Terwijl er geen verschil is tussen een glucose molecuul en een glucose molecuul. Je mag me dit dan wel eens uitleggen.
Het wordt nog verwarrender als er gepraat wordt in gezonder en ongezonder, het ligt echt aan de hoeveelheid die je ervan pakt wat het gezond of ongezond maakt. Daarnaast is een uitgebalanceerd dieet sowieso belangrijk.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 13 aug 2023 11:41

Symen schreef: 13 aug 2023 11:16
scottwilko schreef: 12 aug 2023 20:13 Waar het om gaat is dat Jpar een denkfout maakt. De hoeveelheid suikers in de koolhydraten zijn niet de toegevoegde suikers, maar het totaal. Overige koolhydraten zijn dan wat langzamer opneembaar. Ik heb hier bijvoorbeeld een pak naturel glutenvrije havervlokken, dus onbewerkt. Daar staat op de verpakking ook 1 gram suiker van de 51 gram koolhydraten. En dat is echt niet toegevoegd.
Dat klopt. Dat is natuurlijk zo. Maar over het algemeen zijn het toegevoegde suikers en de opname daarvan verschilt wel degelijk ten opzichte van natuurlijke suikers.

Voor dit topic maakt het in dusverre uit dat je kunt kijken naar wat je eet en hoe het vervolgens in je lichaam opgenomen wordt. Bijvoorbeeld brood. Veel mensen denken dat heel donker brood gezond is, terwijl dat dus niet zo is. Brood wordt alleen donker door toegevoegde suikers, bijv mout. Daardoor is het brood meteen minder gezond. Je kunt beter kiezen voor een volkoren brood dan een wit brood. De koolhydraten worden bij beide anders opgenomen door je lichaam etc.
De koolhydraten worden anders opgenomen zeg je. Terwijl er geen verschil is tussen een glucose molecuul en een glucose molecuul. Je mag me dit dan wel eens uitleggen.
Het wordt nog verwarrender als er gepraat wordt in gezonder en ongezonder, het ligt echt aan de hoeveelheid die je ervan pakt wat het gezond of ongezond maakt. Daarnaast is een uitgebalanceerd dieet sowieso belangrijk.
Ik zou ook wel een linkje willen zien, waarin uitgelegd wordt dat koolhydraten in brood brood anders opgenomen worden dan in wit brood. Dat volkoren brood gezonder is, voor de meeste mensen, is vooral een kwestie van vezels.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 13 aug 2023 12:36

Ik zal proberen uit te leggen hoe het bij mij werkt. Ik ben diabeet. Ik spuit insuline om de koolhydraten uit mijn voeding te verwerken. Bij mensen die geen diabetes hebben wordt dat automatisch geregeld vanuit de alvleesklier. Als ik teveel insuline in mijn lichaam heb ten opzichte van de aanwezige koolhydraten dan krijg ik een hypo. Dan heb ik snelle suikers/ koolhydraten nodig om eruit te komen, bijv druivensuiker. Maar een gelletje werkt ook zo. Daarnaast eet ik dan iets met trage koolhydraten voor de lange termijn, bijv een koek. Bij elke maaltijd houd ik dus rekening met wat ik eet, doe aan beweging en dus spuit. Niet elke maaltijd, met wel dezelfde hoeveelheid koolhydraten, wordt op dezelfde manier verwerkt door mijn lichaam. Volkoren brood wordt sneller opgenomen en verwerkt dan wit brood. Volgens de diëtiste wordt wit brood daardoor ook eerder omgezet in vet dan volkoren brood als je teveel hebt ten opzichte van wat je nodig hebt. Zo werkt het bijvoorbeeld ook met witte pasta en volkoren pasta.

De verwerking van voeding door het lichaam wordt ook bepaald door de hoeveelheid vetten die in de maaltijd zitten. Een pizza wordt veel trager verwerkt dan een stamppot. Maar gekookte aardappelen, gebakken aardappelen, aardappelpuree en patat (alles van aardappelen) wordt ook verschillend verwerkt door de manier van bereiden.

Ik zal het waarschijnlijk niet helemaal goed uitleggen, maar dit is zoals ik het begrepen heb.
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 13 aug 2023 12:48

Je verhaal over je suikerziekte is niets mis mee, maar het stukje over wat de diëtiste gezegd zou hebben gaat zo hier en daar mank.

Mehekachtohapi
Forum-lid

Mehekachtohapi 13 aug 2023 12:59

Je zou in plaats van de uitleg van JPAR meteen af te serveren ook gewoon even kunnen onderzoeken hoe het zit.

Lees deze link even en reageer daarna pas:

https://www.diabetesfonds.nl/over-eten ... olhydraten

Uit het stuk specifiek:
Wat zijn 'langzame koolhydraten'?
Langzame koolhydraten worden door je lichaam trager verteerd dan snelle koolhydraten. Trage koolhydraten hebben lange ketens van moleculen waardoor je lichaam meer tijd nodig heeft om er energie uit te halen en dit geleidelijk doet. Producten met langzame koolhydraten bevatten over het algemeen meer vezels. Vezels verminderen niet alleen de bloedsuikerpieken, maar ze geven ook eerder en langer een verzadigd gevoel. Daardoor ga je minder snel tussen de maaltijden door snacken. Ook producten of maaltijden met wat meer vetten kunnen ervoor zorgen dat de koolhydraten langzamer worden opgenomen.

Producten met langzame koolhydraten
Hieronder een aantal voorbeelden van producten met 'langzame koolhydraten':

zilvervliesrijst
volkorenpasta
volkorenbrood
volkorengraanproducten
volkorencouscous
bulgur, haver, quinoa
groenten
fruit
peulvruchten zoals bonen, erwten en linzen
melk
yoghurt
Wat zijn 'snelle koolhydraten'?
Snelle koolhydraten zijn koolhydraten die snel worden opgenomen in je bloed, waardoor je hoge pieken in je bloedsuiker krijgt. Snelle koolhydraten vind je vooral in producten met suiker en producten met witmeel zoals witte pasta, witte rijst en witbrood. Hoe snel de koolhydraten uit een product of maaltijd worden opgenomen in je bloed hangt ook af van andere factoren, zoals de samenstelling van je gehele maaltijd, hoevaak je kauwt, de warmte van het gerecht of hoe rijper het fruit bijvoorbeeld.

Producten met 'snelle koolhydraten'
Hieronder een aantal voorbeelden van producten met 'snelle koolhydraten':

suiker
zoet beleg
frisdranken
yoghurtdranken met suiker
snoep
koek, gebak
ijs
vruchtensappen en fruitsmoothies
honing
aardappels
alles met wit meel: wit brood, witte pasta en witte rijst

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 13 aug 2023 13:18

Even wat uitleg waarom er trage en snelle koolhydraten zijn. Alle koolhydraten komen voor in een keten. Als het ware een keten van suiker moleculen. Alleen ketens van een lang kunnen door je darmen worden opgenomen. Lange ketens worden eerst opgeknipt in kleinere delen. De enzymen die dit doen knippen een keten lukraak ergens in tweeën. En er moet net zolang worden doorgeknipt totdat er een keten van een lang ontstaat. Die laatste wordt dan via de darmen opgenomen. Lange koolhydraten zijn dus traag vanwege het knip proces. Korte koolhydraten zijn snel omdat ze direct kunnen worden opgenomen. De zogenaamde stuiter suikers bij kleine kinderen. Snoep en ze rennen alle kanten op.

Ik kwam deze klink nog tegen. Die geeft wel goede info:
https://www.fitsociety.nl/gezonde-voedi ... ekent-het/
Live fast; die young. mijn blog

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 13 aug 2023 13:19

:winkthumb:
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

richard84
Forum-lid

richard84 13 aug 2023 14:22

Dat klopt. Dat is natuurlijk zo
Je moet echt even terug naar de basis hoor. Ik weet dat het voor jou een feit lijkt dat 'Waarvan Suikers' > toegevoegde suikers betekent. Maar dat is echt niet zo.
Koolhydraten zijn alle koolhydraten, zoals suikers, zetmelen, complexe suikers.
Daaronder staat dan 'waarvan suikers' en er zijn regels voor welke daaronder vallen, zoals fructose, glucose, dextrose en een heleboel andere. Het gaat erom dat die suikers enkelvoudig of in ieder geval vrij simpel op te nemen zijn, in tegenstelling tot de complexe koolhydraten die eerst helemaal afgebroken moeten worden.

Kijk maar eens op een pak melk, daar voegen ze ook geen suiker aan toe maar ook daarin zijn bijna alle koolhydraten suikers. Op zo'n pak zal dus staan per 100ml ongeveer: 5gr koolhydraten, waarvan suikers 4.9gr (verschilt een beetje per merk/type melk maar dit is het wel ongeveer)

Laat me even weten of het klopt.

richard84
Forum-lid

richard84 13 aug 2023 14:25

Jans schreef: 13 aug 2023 12:48 Je verhaal over je suikerziekte is niets mis mee, maar het stukje over wat de diëtiste gezegd zou hebben gaat zo hier en daar mank.
Mee eens. Vooral die suikers die sneller worden omgezet in vet en zo, tja, dat is maar net hoe snel je dan weer meer gaat eten.

richard84
Forum-lid

richard84 13 aug 2023 14:29

Mehekachtohapi schreef: 13 aug 2023 12:59 Je zou in plaats van de uitleg van JPAR meteen af te serveren ook gewoon even kunnen onderzoeken hoe het zit.

Lees deze link even en reageer daarna pas:

https://www.diabetesfonds.nl/over-eten ... olhydraten

Uit het stuk specifiek:
Wat zijn 'langzame koolhydraten'?
Langzame koolhydraten worden door je lichaam trager verteerd dan snelle koolhydraten. Trage koolhydraten hebben lange ketens van moleculen waardoor je lichaam meer tijd nodig heeft om er energie uit te halen en dit geleidelijk doet. Producten met langzame koolhydraten bevatten over het algemeen meer vezels. Vezels verminderen niet alleen de bloedsuikerpieken, maar ze geven ook eerder en langer een verzadigd gevoel. Daardoor ga je minder snel tussen de maaltijden door snacken.
Afserveren > ik denk dat zowel Jans als ik bedoelen dat het verhaal wel ok begint, maar dat er dan wel wat vaagheid ontstaat over suikers die sneller worden omgezet in vet, dat je lichaam die suikers anders verwerkt etc. Dat komt dus niet door de suikers, die zijn hetzelfde, maar door wat je erbij inneemt > veel vezels/vetten/vocht of weinig van dat alles. En ook, zijn het langzame, lange koolhydraten, of eenvoudige, snel op te nemen suikers.
Alle suikers zijn koolhydraten maar niet alle koolhydraten zijn suikers.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 13 aug 2023 15:18

Ik heb er niet voor geleerd en probeer enigszins aan te geven hoe ik het heb begrepen. Je kunt ook gewoon uitleggen hoe het precies in elkaar steekt.
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Symen
Forum-lid

Symen 13 aug 2023 15:35

Het probleem om het verhaal te begrijpen begint met de uitleg, met de achtergrond van diabetes is de redenering al beter te interpreteren. Diabetes patiënten moeten inderdaad rekening houden met de inname van voedsel en kijken hierbij naar de glykemische index. De manier van bereiding van voedsel kan de glykemische index doen veranderen. Voor mensen met een uitgebalanceerd dieet is deze index waar JPAR op doelt irrelevant.

Plaats reactie