Schijfremblokken wissel voor en achter
Vraagje: net als sommige van ons banden omleggen van voor naar achter om ze gelijkmatig af te slijten vraag ik me af of dit ook slim is voor schijfremblokjes?
Dit omdat mijn inziens en ervaring de voorremblokken veel harder slijten dan die van de achterzijde. Vooral bij afdalingen zoals in de Eifel van 10% en meer.
Zijn er mensen die willen vertellen waarom niet en waarom wel omwisselen? Vind die blokjes ook best duur en is de rede van deze vraag.
Ik hoor graag jullie mening en ervaringen.
m vr gr
Dit omdat mijn inziens en ervaring de voorremblokken veel harder slijten dan die van de achterzijde. Vooral bij afdalingen zoals in de Eifel van 10% en meer.
Zijn er mensen die willen vertellen waarom niet en waarom wel omwisselen? Vind die blokjes ook best duur en is de rede van deze vraag.
Ik hoor graag jullie mening en ervaringen.
m vr gr
Doe je bij een auto toch ook niet? Ik bedoel remblokken voor en achter wisselen. Die dingen kosten geen drol, gewoon vervangen als ze (nagenoeg) op zijn. Voor en achter wisselen voor in de Eifel zou ik alleen in noodgevallen doen, als ik die kant op zou gaan en erachter kwam dat de blokken ver weg zijn.
Maar banden wisselen ze ook bij een auto van voor naar achter. En waarom niet als ze gewoon passen. En 20 euro voor vier van die blokjes is toch best geld. Maar kngeacht of ze duur zijn of niet, waarom ziu het technisch niet kunnen is dan mijn vraag.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1280
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Volgens mij kan het technisch wel. Blokjes voor het verwisselen even goed schuren en ook opnieuw inremmen.
(Wel veel gedoe, je hoeft de blokjes voor en achter natuurlijk niet tegelijk te veranderen, je zou ook alleen de versleten set kunnen vervangen)
(Wel veel gedoe, je hoeft de blokjes voor en achter natuurlijk niet tegelijk te veranderen, je zou ook alleen de versleten set kunnen vervangen)
Vraag me dan weer af waarom schuren? Dit ervan uitgaande dat ze goed remmen voor en achter. Dus dan is er niets vet of zo, zowel de blokken als de schijven niet. Schuren is alleen toch om de eventuele vette laag van de blokjes te halen en of onffenheden of ben ik abuis?
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Onzinnig bezigheid, blokjes op voorraad houden en nieuwe erin.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Jij betaald ze denk ik uit je studiebeurs/lening zoals als studenten normaal vinden misschien. Er zijn ook mensen die elke cent moeten omdraaien. Het gaat er om of het kan en veilig is en niet of het onzinnig is. Zo jammer die onverschilligheid over geld!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1280
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Ik ben er altijd van uitgegaan dat blokjes inslijten op een bepaalde schijf en zo als het ware een 'setje' worden. Vandaar dat ik noemde om ze bij een wissel even te schuren. Maar dat is een aanname. Je kan het natuurlijk gewoon proberen.demegens schreef: ↑14 aug 2023 19:34 Vraag me dan weer af waarom schuren? Dit ervan uitgaande dat ze goed remmen voor en achter. Dus dan is er niets vet of zo, zowel de blokken als de schijven niet. Schuren is alleen toch om de eventuele vette laag van de blokjes te halen en of onffenheden of ben ik abuis?
Benieuwd naar je ervaringen
Nu zitten er voor en achter ook totaal verschillende blokken gemonteerd bij een auto.
Maar remblokken en schijven slijten in op elkaar, nieuwe blokken op gebruikte schijven moet je vaak ook langer in remmen dan bij nieuwe schijven.
Maar zoals gezegd, gewoon het setje wat versleten is vv.
Net alsof je van een studiebeurs kunt leven