Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Aurum

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 12 aug 2023 10:58

lars_g schreef: 11 aug 2023 08:49 Ik heb zelf een Aurum Magma sinds mei 2022. Het is een witte met Ultegra Di2 gekocht bij BikeSuperior. Zij hebben de crankset vervangen naar een power2max rotor aldhu variant en gratis de juiste afmetingen bereikt met een andere zadelpen, stuurpen en stuur. De wielen heb ik later vervangen van Enve foundation 45 (carbon delamineerde) naar Zipp 404.
Enige minpunt naar mijn mening is de snelheid. Je merkt wel dat hij iets minder aero is dan bijvoorbeeld de Scott Foil die ik hiervoor had. Verder is de fiets heel reactief, sprint en klimt fijn. Ook tijdens afdalingen is hij erg stabiel. De fiets komt eigenlijk pas echt tot zijn recht als je er goed vermogen op zet.
Verder is het naar mijn mening een groot voordeel dat je gewoon je eigen onderhoud kunt doen en de stuurpen en stuur kunt (de)monteren zonder de kabels aan te hoeven raken.
Dat zijn positieve geluiden en wat ik ook zoek in een fiets. Ben geen fan van aero (in de beugels is mijn aero). Liefst zou ik een fiets met koersgeometrie hebben met een mechanische (disc) groep, lichte, fijn bollende wielen en uiteraard mijn eigen zadel. Die heb ik nu, maar het gevoel van de fiets is niet top (lekker strak en reactief, maar de voorkant is erg hard). Ben benieuwd naar het gewicht van je fiets in deze opbouw en wat jouw gewicht is (als je dat wilt delen uiteraard).

P.s. Ik heb geen moeite met de off topic berichten. Maar er wordt vaak gevraagd om zaken wetenschappelijk te onderbouwen. Dat gaat hier niet en daarom is met elkaar delen hoe je iets ervaart en wat je met je spullen wel kunt meten van waarde.
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

lars_g
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2019 06:55

lars_g 14 aug 2023 07:49

beammeup,scotty schreef: 12 aug 2023 10:58 Dat zijn positieve geluiden en wat ik ook zoek in een fiets. Ben geen fan van aero (in de beugels is mijn aero). Liefst zou ik een fiets met koersgeometrie hebben met een mechanische (disc) groep, lichte, fijn bollende wielen en uiteraard mijn eigen zadel. Die heb ik nu, maar het gevoel van de fiets is niet top (lekker strak en reactief, maar de voorkant is erg hard). Ben benieuwd naar het gewicht van je fiets in deze opbouw en wat jouw gewicht is (als je dat wilt delen uiteraard).

P.s. Ik heb geen moeite met de off topic berichten. Maar er wordt vaak gevraagd om zaken wetenschappelijk te onderbouwen. Dat gaat hier niet en daarom is met elkaar delen hoe je iets ervaart en wat je met je spullen wel kunt meten van waarde.
Wat je zoekt in een fiets, lijk je wel te kunnen vinden in een Aurum. Het is niet de meest comfortabele fiets, maar met de huidige afmontage vind ik de fiets in ieder geval niet te hard. Je stuurpen en stuur doen hier ook wel wat in misschien. In mijn geval een 120 mm enve stuurpen en een 3T superergo 38 mm stuur. Mocht je nog iets meer comfort zoeken, is misschien een Factor O2 (van de vorige generatie in ieder geval, hij is recent vernieuwd), een optie. Die heb ik zelf ook gehad, maar daarmee had ik last van een speedwobble tijdens afdalen, verder ook een fijne fiets.

Mijn fiets weegt 7.5 kg in maat 56 inclusief Dura ace pedalen en computerhouder met bel. Verder heb ik een Berk Dila zadel en twee tune wassertragers bidonhouders. Het stuur is geslammed en er zitten geen spacers onder. Al met al dus niet enorm licht gewicht, maar ik vermoed dat de witte kleur ook wat gewicht toevoegt. De metallic lak is een mooie kwaliteit en glanst goed (bijna parelmoerachtig), maar lijkt er wel redelijk dik op te zitten. Verder voel je de gewichtsverdeling wat meer aan de achterkant van de fiets liggen, wellicht de zadelpen.

Ik weeg zelf 57 kg en ben 1.80 meter, dus ik ben waarschijnlijk ook niet degene die de fiets het meest gaat belasten, zeker niet in het geval van een sprint. Ben meer een klimmer en hou wel van een rondje lekker doortrappen.

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 14 aug 2023 09:30

Je bent ietsje langer en lichter dan ik... en jouw fiets weegt een halve kg minder dan de mijne incl. pedalen, bidonhouders, standaard stuur en 3 cm spacers (maar wel een drop van 9 cm). Daar valt inderdaad gewicht en comfort te winnen.
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 454
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 14 aug 2023 11:31

beammeup,scotty schreef: 12 aug 2023 10:58 Ik weeg zelf 57 kg en ben 1.80 meter
Moet ik nu dringend op dieet gaan met men 74kg met dezelfde lengte, of heb je een typo gemaakt? :lol:

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 14 aug 2023 12:51

Drkjv schreef: 14 aug 2023 11:31
beammeup,scotty schreef: 12 aug 2023 10:58 Ik weeg zelf 57 kg en ben 1.80 meter
Moet ik nu dringend op dieet gaan met men 74kg met dezelfde lengte, of heb je een typo gemaakt? :lol:
Ik vroeg t me ook al af (met 68kg bij 1.85m zit ik ‘niet heel hoog’ in de BMI, zeg maar :-) )
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 14 aug 2023 13:22

Drkjv schreef: 14 aug 2023 11:31
beammeup,scotty schreef: 12 aug 2023 10:58 Ik weeg zelf 57 kg en ben 1.80 meter
Moet ik nu dringend op dieet gaan met men 74kg met dezelfde lengte, of heb je een typo gemaakt? :lol:
Dit schreef ìk niet hoor, wel dat ik iets korter en zwaarder ben (1,77 en 65).
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

Peetjun88
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 aug 2019 21:09

Peetjun88 14 aug 2023 18:43

Tjonge, wat een lichtgewichten met die lengte's, ook nog de lichte fietsen. Dan verbaas ik mij ook niet over dat dat soort figuren groot voordeel hebben bijv met klimmen en ook met flink doortrappen. In dat geval bij mij moet ik aardig wat gewicht meezeulen op een evt nieuwe aankoop, gelukkig gaat de gewicht terug omlaag van 88 richting 84 kilo met m'n 1.86.

Met m'n zoektocht naar nieuwe fiets is het ergens beetje jammer dat Aurum geen betaalbare fietsen op de markt zetten. Want ze zien wel erg strak en gelikt uit
Old bikes;

Batavus Challenge - Giant TCR 1997 - Giant Defy 2 2013. Momenteel fietsloos.

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 454
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 14 aug 2023 23:08

Frame van de magma Aurum is klassiek mooi.
Maar imo hebben ze de bal bij kabel inegratie toch serieus misgeslagen...
Slammed is dit nog te smaken, vanaf je enkele spacers hebt ziet dit er wat amateuristisch uit.
Dat hebben vele andere merken toch beter voor elkaar gekregen

Afbeelding

lars_g
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2019 06:55

lars_g 15 aug 2023 08:06

Drkjv schreef: 14 aug 2023 11:31
beammeup,scotty schreef: 12 aug 2023 10:58 Ik weeg zelf 57 kg en ben 1.80 meter
Moet ik nu dringend op dieet gaan met men 74kg met dezelfde lengte, of heb je een typo gemaakt? :lol:
Helaas geen typo... En ik zou ook zeker niet proberen om hetzelfde gewicht te halen. Al hoewel het klinkt als een voordeel op de fiets, is dat op het vlakke toch zeker niet (en in dagelijks leven ook niet altijd)

lars_g
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2019 06:55

lars_g 15 aug 2023 08:08

Drkjv schreef: 14 aug 2023 23:08 Frame van de magma Aurum is klassiek mooi.
Maar imo hebben ze de bal bij kabel inegratie toch serieus misgeslagen...
Slammed is dit nog te smaken, vanaf je enkele spacers hebt ziet dit er wat amateuristisch uit.
Dat hebben vele andere merken toch beter voor elkaar gekregen

Afbeelding
Eens dat dat niet altijd er mooi uit ziet. Slammed heb je er geen last van. Voordeel van de normale stuurlagers is wel fijn, maar je moet wel je kabels in de gaten houden qua slijtage over de kabelpoort (met ruim een jaar, nog nergens last van).

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 15 aug 2023 10:43

Peetjun88 schreef: 14 aug 2023 18:43 Tjonge, wat een lichtgewichten met die lengte's, ook nog de lichte fietsen. Dan verbaas ik mij ook niet over dat dat soort figuren groot voordeel hebben bijv met klimmen en ook met flink doortrappen. In dat geval bij mij moet ik aardig wat gewicht meezeulen op een evt nieuwe aankoop, gelukkig gaat de gewicht terug omlaag van 88 richting 84 kilo met m'n 1.86.

Met m'n zoektocht naar nieuwe fiets is het ergens beetje jammer dat Aurum geen betaalbare fietsen op de markt zetten. Want ze zien wel erg strak en gelikt uit
Een fietsmaat van mij heeft jouw gewicht en klimt hetzelfde tempo als ik. We hebben ook vrijwel dezelfde FTP/kg (da's wel een voorwaarde). Voor- en nadelen bij tegen de wind, snelheid vasthouden, aanzetten, klimmen etc. vallen in de praktijk meestal tegen elkaar weg.

De Essentia begint bij 6400 met Sram Force. Da's inderdaad niet goedkoop, maar wel concurrerend als je ziet wat je krijgt. Tegenwoordig is een los frame opbouwen weer aantrekkelijker dan het was, omdat fietsmerken nu ook veel moeten betalen voor onderdelengroepen, maar dat kan alleen op de duurdere Magma.
Laatst gewijzigd door beammeup,scotty op 15 aug 2023 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 15 aug 2023 10:58

lars_g schreef: 15 aug 2023 08:08
Drkjv schreef: 14 aug 2023 23:08 Frame van de magma Aurum is klassiek mooi.
Maar imo hebben ze de bal bij kabel inegratie toch serieus misgeslagen...
Slammed is dit nog te smaken, vanaf je enkele spacers hebt ziet dit er wat amateuristisch uit.
Dat hebben vele andere merken toch beter voor elkaar gekregen

Afbeelding
Eens dat dat niet altijd er mooi uit ziet. Slammed heb je er geen last van. Voordeel van de normale stuurlagers is wel fijn, maar je moet wel je kabels in de gaten houden qua slijtage over de kabelpoort (met ruim een jaar, nog nergens last van).
Dat zijn alleen de remkabels toch? Die kunnen meer hebben dan schakel buitenkabels.
Overigens stoor ik me daar niet aan, wel aan de in verhouding dunne spacers/ dikke stem.
Wel een heel fraaie combi zo met Sram en Zipp!
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

Plaats reactie