Ten einde raad.. Schakelproblemen op de rollen
Hallo iedereen!
Ik gebruik jullie forum altijd als ik problemen heb met mijn racefietsen (telkens de oplossing gevonden) maar dit is de eerste keer dat ik zelf iets post omdat ik met de handen in het haar zit. Ik word gek van volgend probleem
Vorig jaar kocht ik 2de hands een Giant Contend (Shimano Sora, 9 speed) voor op mijn rollen (Elite Direto XR-t). Ik haalde de cassette van het wiel, zette die met 2 spacers op mijn hub en ik was vertrokken. 2000 km zonder problemen. De ketting was wel versleten dus ik heb er toen een 11 speed opgelegd die ik nog liggen had (wist toen nog niet dat dat voor problemen kon zorgen en niet mocht).
Gedurende lente en zomer af en toe eens op de rollen. Niets aan de hand.
3 weken geleden merk ik op dat ketting en cassette versleten zijn dus ik vervang ze (Shimano 9 speed cassette en KMC 9 speed ketting). Heb de fiets ook buiten ineens gepoetst nu hij toch gedemonteerd was. Bij het herplaatsen begon het probleem. Ik kreeg de derailleur niet goed afgesteld, ketting ratelt op verschillende tandwielen. Niet alleen het geluid van 'net niet net wel schakelen' maar ook een knarsend geluid, 'metaal op metaal geluid'.
Wat heb ik al gedaan:
- Afstellen zoals het hoort, op basis van verschillende youtube filmpjes
-Bij de fietsenmaker maar die stelde hem af en zei: na het afstellen bleek dat je niet naar de 11 kan schakelen dus er zal iets aan de hand zijn in de shifter (wat bleek toen ik thuis kwam: na 10 keer schakelen brak de derailleurkabel af
- Vervangen derailleurkabel dus
- Vervangen Sora 9 speed derailleur door nieuwe Sora 9 speed derailleur (dacht dat het misschien daaraan lag)
- Binnen- en buitenblad gecheckt, zien er nog goed uit. Vooral binnenblad en het probleem doet zich ook voor op dat blad.
- Spanning op de nieuwe derailleurkabel gezet om wat uit te rekken. Dag nadien opnieuw afgesteld. Dag daarna nog eens afgesteld
- Derailleurpad gecontroleerd. Lijkt oke maar heb uit voorzorg een nieuwe besteld en dat is mijn laatste hoop
- Schakels ketting herberekend
- L en H schrief ingesteld
En nu weet ik het echt niet meer.. ik kan een filmpje uploaden van een moment dat hij het best mogelijk afgesteld was maar als je goed luistert hoor je de ratel. Vaak is het ook zo dat hij vrij deftig werkt na het afstellen totdat ik er een paar keer mee geschakeld heb en dan is hij terug ontregeld.
Mocht ik de juiste oplossing vinden zal ik het zeker hier vermelden!
Succes met dit vraagstuk, ik breek er al dagen mijn hoofd over Hopelijk zie ik gewoon iets heel stoms over het hoofd..
Groeten,
Dimitri
Ik gebruik jullie forum altijd als ik problemen heb met mijn racefietsen (telkens de oplossing gevonden) maar dit is de eerste keer dat ik zelf iets post omdat ik met de handen in het haar zit. Ik word gek van volgend probleem
Vorig jaar kocht ik 2de hands een Giant Contend (Shimano Sora, 9 speed) voor op mijn rollen (Elite Direto XR-t). Ik haalde de cassette van het wiel, zette die met 2 spacers op mijn hub en ik was vertrokken. 2000 km zonder problemen. De ketting was wel versleten dus ik heb er toen een 11 speed opgelegd die ik nog liggen had (wist toen nog niet dat dat voor problemen kon zorgen en niet mocht).
Gedurende lente en zomer af en toe eens op de rollen. Niets aan de hand.
3 weken geleden merk ik op dat ketting en cassette versleten zijn dus ik vervang ze (Shimano 9 speed cassette en KMC 9 speed ketting). Heb de fiets ook buiten ineens gepoetst nu hij toch gedemonteerd was. Bij het herplaatsen begon het probleem. Ik kreeg de derailleur niet goed afgesteld, ketting ratelt op verschillende tandwielen. Niet alleen het geluid van 'net niet net wel schakelen' maar ook een knarsend geluid, 'metaal op metaal geluid'.
Wat heb ik al gedaan:
- Afstellen zoals het hoort, op basis van verschillende youtube filmpjes
-Bij de fietsenmaker maar die stelde hem af en zei: na het afstellen bleek dat je niet naar de 11 kan schakelen dus er zal iets aan de hand zijn in de shifter (wat bleek toen ik thuis kwam: na 10 keer schakelen brak de derailleurkabel af
- Vervangen derailleurkabel dus
- Vervangen Sora 9 speed derailleur door nieuwe Sora 9 speed derailleur (dacht dat het misschien daaraan lag)
- Binnen- en buitenblad gecheckt, zien er nog goed uit. Vooral binnenblad en het probleem doet zich ook voor op dat blad.
- Spanning op de nieuwe derailleurkabel gezet om wat uit te rekken. Dag nadien opnieuw afgesteld. Dag daarna nog eens afgesteld
- Derailleurpad gecontroleerd. Lijkt oke maar heb uit voorzorg een nieuwe besteld en dat is mijn laatste hoop
- Schakels ketting herberekend
- L en H schrief ingesteld
En nu weet ik het echt niet meer.. ik kan een filmpje uploaden van een moment dat hij het best mogelijk afgesteld was maar als je goed luistert hoor je de ratel. Vaak is het ook zo dat hij vrij deftig werkt na het afstellen totdat ik er een paar keer mee geschakeld heb en dan is hij terug ontregeld.
Mocht ik de juiste oplossing vinden zal ik het zeker hier vermelden!
Succes met dit vraagstuk, ik breek er al dagen mijn hoofd over Hopelijk zie ik gewoon iets heel stoms over het hoofd..
Groeten,
Dimitri
Schakelt de fiets ook slecht als je 'm met een wiel (dus niet op de rollen) gebruikt?
Wat ik ooit gedaan heb bij mijn fiets op de rollen is waar de derailleur vastgemaakt is aan het pat van de fiets, een spacer van 1mm tussen gestoken.
Heb daarvoor een standaard spacer genomen en het gat uitgeboord op de diameter die nodig was om de draadbout van derailleur ertussen te krijgen.
Heb daarvoor een standaard spacer genomen en het gat uitgeboord op de diameter die nodig was om de draadbout van derailleur ertussen te krijgen.
Ondertussen derailleurpad vervangen en probleem blijft. Het lijkt alsof mijn 9 speed cassette te klein is.. snap je?
Stel: als je schakelt schuif derailleur (ik zeg nu maar iets) 1 cm op. Als ik nu schakel lijkt hij 1.1 cm op te schuiven waardoor hij nooit gelijkmatig afgesteld is. Bestaan er verschillende types 9 speed cassettes?
@Daantje92: Ga ik straks checken. Lijkt goed maar ik kijk eens met de waterpas
@Havana: Kan ik proberen, dan moet ik wel mijn cassette verplaatsen en mijn materiaal is al ingeladen voor fietsweekend dus kan ik pas testen na het weekend. Goeie tip wel!
@FGRS: zodat je cassette volledig opschuift t.o.v. derailleur? Weet niet of het probleem daaraan ligt want ik elk tandwiel nemen naargelang de afstelling
Ik merkte daarnet wel op dat bij het vastklemmen van de fiets de derailleur iets naar buiten beweegt. Zet ik de fiets te vast? Of niet vast genoeg?
Stel: als je schakelt schuif derailleur (ik zeg nu maar iets) 1 cm op. Als ik nu schakel lijkt hij 1.1 cm op te schuiven waardoor hij nooit gelijkmatig afgesteld is. Bestaan er verschillende types 9 speed cassettes?
@Daantje92: Ga ik straks checken. Lijkt goed maar ik kijk eens met de waterpas
@Havana: Kan ik proberen, dan moet ik wel mijn cassette verplaatsen en mijn materiaal is al ingeladen voor fietsweekend dus kan ik pas testen na het weekend. Goeie tip wel!
@FGRS: zodat je cassette volledig opschuift t.o.v. derailleur? Weet niet of het probleem daaraan ligt want ik elk tandwiel nemen naargelang de afstelling
Ik merkte daarnet wel op dat bij het vastklemmen van de fiets de derailleur iets naar buiten beweegt. Zet ik de fiets te vast? Of niet vast genoeg?
Derailleurpat krom? Een nieuwe derailleurpat moet ook vaak nog een beetje gericht worden om perfect parallel aan de kransjes van de cassette te staan.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
't Is een beetje warrig verhaal zo waarin je met Sora 9-speed niet naar de 11-de versnelling kan schakelen, maar goed.
Een foto of filmpje graag want zo is het gokken. Mijn gok (wat kan ik winnen?) is dat je ketting iets te lang is.
Verder vind ik het ook wel raar dat je op de rollen in een winter je cassette en ketting verslijt, zonder vuil.
Een foto of filmpje graag want zo is het gokken. Mijn gok (wat kan ik winnen?) is dat je ketting iets te lang is.
Verder vind ik het ook wel raar dat je op de rollen in een winter je cassette en ketting verslijt, zonder vuil.
Jij noemt het 'op de rollen' maar dat is het natuurlijk niet.
Inderdaad eerst controleren of tijdens fietsen op de weg hetzelfde probleem optreedt. Dan kun je uitsluiten of het aan je derailleur ligt of aan de opstelling van de Elite met cassette die je daarop al of niet correct gemonteerd hebt.
Binnenkabel vervangen heb je al gedaan. Maar heb je ook de buitenkabel al vervangen?
Weet je zeker dat je de kabelloop op de derailleur goed hebt? Dus op de correcte manier (linksom/rechtsom/bovenlangs/onderlangs) naar de kabelklembout geleidt?
Inderdaad eerst controleren of tijdens fietsen op de weg hetzelfde probleem optreedt. Dan kun je uitsluiten of het aan je derailleur ligt of aan de opstelling van de Elite met cassette die je daarop al of niet correct gemonteerd hebt.
Binnenkabel vervangen heb je al gedaan. Maar heb je ook de buitenkabel al vervangen?
Weet je zeker dat je de kabelloop op de derailleur goed hebt? Dus op de correcte manier (linksom/rechtsom/bovenlangs/onderlangs) naar de kabelklembout geleidt?
Met 'naar de 11' bedoel ik mijn kleinste kransje. T11 dus. Cassette is een 11/30.wezenloze schreef: ↑16 aug 2023 15:04 't Is een beetje warrig verhaal zo waarin je met Sora 9-speed niet naar de 11-de versnelling kan schakelen, maar goed.
Een foto of filmpje graag want zo is het gokken. Mijn gok (wat kan ik winnen?) is dat je ketting iets te lang is.
Verder vind ik het ook wel raar dat je op de rollen in een winter je cassette en ketting verslijt, zonder vuil.
De oude cassette kwam van de fiets toen ik hem kocht dus was al wat versleten. Ketting was ook niet nieuw. En tel daar dan nog 2000 km bij van afgelopen winter.. Ik ga dadelijk boven wat foto's en een filmpje maken
Een warrig verhaal, zeker omdat je meldt dat je tot aan het vervangen van de 9-speed cassette en de 9- speed ketting er niets aan de hand was.Mitridi schreef: ↑15 aug 2023 20:05 Hallo iedereen!
Ik gebruik jullie forum altijd als ik problemen heb met mijn racefietsen (telkens de oplossing gevonden) maar dit is de eerste keer dat ik zelf iets post omdat ik met de handen in het haar zit. Ik word gek van volgend probleem
Vorig jaar kocht ik 2de hands een Giant Contend (Shimano Sora, 9 speed) voor op mijn rollen (Elite Direto XR-t). Ik haalde de cassette van het wiel, zette die met 2 spacers op mijn hub en ik was vertrokken. 2000 km zonder problemen. De ketting was wel versleten dus ik heb er toen een 11 speed opgelegd die ik nog liggen had (wist toen nog niet dat dat voor problemen kon zorgen en niet mocht).
Gedurende lente en zomer af en toe eens op de rollen. Niets aan de hand.
3 weken geleden merk ik op dat ketting en cassette versleten zijn dus ik vervang ze (Shimano 9 speed cassette en KMC 9 speed ketting). Heb de fiets ook buiten ineens gepoetst nu hij toch gedemonteerd was. Bij het herplaatsen begon het probleem. Ik kreeg de derailleur niet goed afgesteld, ketting ratelt op verschillende tandwielen. Niet alleen het geluid van 'net niet net wel schakelen' maar ook een knarsend geluid, 'metaal op metaal geluid'.
Wat heb ik al gedaan:
- Afstellen zoals het hoort, op basis van verschillende youtube filmpjes
-Bij de fietsenmaker maar die stelde hem af en zei: na het afstellen bleek dat je niet naar de 11 kan schakelen dus er zal iets aan de hand zijn in de shifter (wat bleek toen ik thuis kwam: na 10 keer schakelen brak de derailleurkabel af
- Vervangen derailleurkabel dus
- Vervangen Sora 9 speed derailleur door nieuwe Sora 9 speed derailleur (dacht dat het misschien daaraan lag)
- Binnen- en buitenblad gecheckt, zien er nog goed uit. Vooral binnenblad en het probleem doet zich ook voor op dat blad.
- Spanning op de nieuwe derailleurkabel gezet om wat uit te rekken. Dag nadien opnieuw afgesteld. Dag daarna nog eens afgesteld
- Derailleurpad gecontroleerd. Lijkt oke maar heb uit voorzorg een nieuwe besteld en dat is mijn laatste hoop
- Schakels ketting herberekend
- L en H schrief ingesteld
En nu weet ik het echt niet meer.. ik kan een filmpje uploaden van een moment dat hij het best mogelijk afgesteld was maar als je goed luistert hoor je de ratel. Vaak is het ook zo dat hij vrij deftig werkt na het afstellen totdat ik er een paar keer mee geschakeld heb en dan is hij terug ontregeld.
Mocht ik de juiste oplossing vinden zal ik het zeker hier vermelden!
Succes met dit vraagstuk, ik breek er al dagen mijn hoofd over Hopelijk zie ik gewoon iets heel stoms over het hoofd..
Groeten,
Dimitri
Met andere woorden heb je dezelfde 9-speed cassette gemonteerd incl. of excl. eventuele benodigde spacers, heb je de ketting op dezelfde lengte gemonteerd en op dezelfde manier bijvoorbeeld met of zonder quick-link. Zo ja, dan kan er m.i. niets fout gaan en hoef je niets af te stellen/regelen.
Nu ik lees dat jij na het vervangen bent begonnen aan opnieuw afstellen zal daar het probleem in zitten en is het zeker niet gedaan volgens jouw youtube filmpjes.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Als de derailleurpad juist staat, is 1 keer schakelen altijd de breedte van 1 kransje.Mitridi schreef: ↑16 aug 2023 14:39 Ondertussen derailleurpad vervangen en probleem blijft. Het lijkt alsof mijn 9 speed cassette te klein is.. snap je?
Stel: als je schakelt schuif derailleur (ik zeg nu maar iets) 1 cm op. Als ik nu schakel lijkt hij 1.1 cm op te schuiven waardoor hij nooit gelijkmatig afgesteld is. Bestaan er verschillende types 9 speed cassettes?
...
Als derailleur pad scheef staat, kan dat fout gaan. En ook een nieuwe derailleurpad moet je rechten. Die is niet altijd automatisch 'recht', vooral omdat een frame niet altijd recht afgewerkt is.
Er zijn niet meer soorten 9 speed cassettes die passen op een Shimano naaf.
Bij afregelen; op welke kransen werkt het wel goed?