Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Snelheid racefiets vs stadsfiets

Guidopa
Forum-lid

Guidopa 26 jul 2023 14:00

hayes schreef: 25 jul 2023 22:19 Ik zou niet voor de hardste banden gaan. Ja, die gaan lang mee maar grip en gevoel met het wegdek is miniem.
Eventueel kan je iets breder gaan, dan kan je de bandendruk wat laten zakken. Dat is comfortabeler en geeft mij iet smeer vertrouwen in slechte omstandigheden (al zit dat voor een stuk ook tussen de oren).

Ik heb op m'n grabelbike/commuter wegbandjes van 32mm liggen. Voor echt gravelen en rotweer heb ik een wielsetje met 38mm banden.
Vredestein Superpasso tubeless 32mm en Hutchinson Override 38mm.

Veel plezier met de fiets. Mooie keuze denk ik.
Bedankt voor de info!

Guidopa
Forum-lid

Guidopa 26 jul 2023 14:01

bartdr schreef: 26 jul 2023 10:07 Gezien je die fiets niet kocht omdat je er het maximale uit wil halen op vlak van prestaties, zou je ook kunnen kiezen voor een 4seizoenen/winterband. Die zijn een stuk lekbestendiger dan een standaard racefiets band. Dan zit je in de bontrager hard-case (lite), continental 4 seasons, schwalbe durano,... categorie te zoeken.
Objectief gezien zijn die banden trager dan de echte performance racebanden, maar als deelnemer aan het verkeer op de openbare weg is dat tijdverlies verwaarloosbaar.
Bedankt voor de info!

Guidopa
Forum-lid

Guidopa 26 jul 2023 14:01

Ernie C. schreef: 26 jul 2023 11:24 Die Bontragers zitten er toch al standaard onder?

Eventueel een setje 35mm "premium" banden erbij voor de zomer, dan kun je ook de droge zandpaden met restjes koeienstront (Hollandse gravel) meepakken en in de herfst en winter de 32mm Bontragers eventueel combineren met een spatbordje.
Bedankt voor de info!

codex
Forum-lid

codex 26 jul 2023 14:44

Veel (fiets)plezier van je fiets.

Ik dacht eerst,hey dit is een soort Tiemen Groen -verhaal. Die fietste ook met zijn dagelijkse fiets(Follega bij Lemmer) naar de middelbare school in Heerenveen.
En dat met een zoń snelheid dat menigeen verbaasd naar hem keek.

Toen las ik dat van die kattenkorrels en moest ik glimlachen.
Als je nu die korrels besteld op internet en in grote hoeveelheden laat bezorgen.Is dat 1 goedkoper en 2 veel gemakkelijker.
Wij wonen ook op het (rustige) platteland en hebben geen auto. Vandaar dat internetaankopen iets is wat "het leven gemakkelijker maakt".

Verder herken ik heel goed het verschil wat je nu opmerkt ,ten voordeel van de racefiets.
Ik fiets (ook) veel met een hybride van een kilo of 14,5-15. Dat schilt ook heel veel met de racefiets.(vooral met harde wind en langere afstanden).

En ik heb ook eens met de racefiets, een scholier in mijn wiel gehad. Ik zou hem wel even lossen.
Nou hij was niet te lossen:) Ik keek om en toen moesten we beide lachen.

Misschien een tip voor je:(google maar eens).
je kan van die lichte bagagedragers monteren op een racefiets. Dan kan je zo af en toe ook wat lichte boodschappen meenemen,.of een poes in een mandje:)

Guidopa
Forum-lid

Guidopa 26 jul 2023 16:38

codex schreef: 26 jul 2023 14:44 Veel (fiets)plezier van je fiets.
De kattenbakvulling komt ondertussen via online bestellen. :-)

Een bagagedrager heb ik ook voor de kleine boodschappen.

Nieuw fietsje maakt het inderdaad veel makkelijker te fietsen bij wind, het inhalen van alle elektrische fietsen die geen speed-pedelec zijn, ik word veel minder voorbijgestoken plus het is ook amusant om wielrenners met hun kostuumpjes en dure fietsen voorbij te steken. :-)

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 26 jul 2023 16:51

Je kunt maar ergens blij van worden.
Als ik 3 uur solo ga fietsen dan lukt het je best om me voorbij te steken. Maar of je me 3 uur voor zou blijven durf ik te betwijfelen.
Op vakantie kon iemand het vorig jaar niet hebben dat ik voorbij kwam. Met wat extra inspanning haalde hij me weer in om een kilometer later in the middle of nowhere een doodlopende straat in te fietsen om te rusten.
Tijdens een duurtrainig mag iedereen me inhalen en heb ik totaal geen behoefte om mee te fietsen. Het gaat me erom dat ik mijn eigen training goed uitvoer.

Eddy Merckx heeft ooit een soortgelijke opmerking gemaakt overigens toen men hoorde aan welk tempo hij trainde.

Guidopa
Forum-lid

Guidopa 16 aug 2023 16:11

Ik heb gisteren eens 200 kilometer gefietst en vond dat best leuk.

Maar gezien het binnenkort herfst is vraag ik me af of mensen hier wat advies kunnen geven voor:

- deftige regenvesten
- deftige korte en lange broeken
-eventueel waterdichte schoenen zonder kliksysteem.

Bedankt!

Swedish Chef
Forum-lid

Swedish Chef 17 aug 2023 08:05

Mooi dat het fietsen zo goed bevalt.
In het wielerkleding-onderdeel van het forum staat al veel over kleding waarmee je de regen kan trotseren. Heb je daar al eens een avondje zitten lezen? Dat geeft wellicht meer info dan je graag hier stellen.

Guidopa
Forum-lid

Guidopa 17 aug 2023 08:14

Swedish Chef schreef: 17 aug 2023 08:05 Mooi dat het fietsen zo goed bevalt.
In het wielerkleding-onderdeel van het forum staat al veel over kleding waarmee je de regen kan trotseren. Heb je daar al eens een avondje zitten lezen? Dat geeft wellicht meer info dan je graag hier stellen.
Oeps. Helemaal naast gekeken.

Bedankt!

Plaats reactie