Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ten einde raad.. Schakelproblemen op de rollen

walter-
Forum-lid HC

walter- 16 aug 2023 20:56

Wat ik nog mis;
- voelt de cassette 'vast' op de body? Als er wat aan wringt, de kransjes blijven mooi zitten?
- de b-schroef is goed afgesteld? Dus bovenste tandwiel derailleur komt niet te dicht bij de cassette op alle kransjes?
- niet kunnen terugschakelen naar 11de krans...; normaal regel je af op 2de krans of 12t*; eerste test is of je goed naar 3de krans kan schakelen en zonder ratel; en of je goed naar 11 kan schakelen zonder ratel; kan je wel naar 3de krans, niet naar 11t is ofwel de b-schroef niet in orde, probleem met pat, of is er een probleem in de kabelloop (ergens te veel wrijving tussen binnen en buitenkabel).

Of ook; als je een tijdje met 11 speed gewerkt hebt is het verrassend hoe eenvoudig een 9-speed zich laat afstellen. Dat is dikwijls gewoon de kabel vastzetten en alles schakelt direct goed zonder aanpassen....

Walter
*je kan ook beginnen afregelen met de 11; maar die is normaal al goed door de stelschroef en moet je enkel bijregelen tot voldoende kabelspanning tot je goed naar 2de krans schakelt... afregelen op 2de krans geeft meestal wat meer zekerheid dat het direct goed is (en is wat shimano normaal voorschrijft).

Ik gok op die derailleurpat of een probleem in de kabelloop.

Mitridi
Forum-lid

Mitridi 16 aug 2023 21:08

@ORLOK: Ja, er gaat inderdaad iets mis wanneer ik ze vervang.. de vraag is wat :D Ik denk dat het verhaal niet echt warrig is maar het probleem. Lees gerust even na, ik denk toch dat ik alles verklaard heb. Spacers geplaatst, ketting zelfde lengte (en ook een berekend voor de zekerheid). Het is zeker niet de eerste keer dat ik een achterderailleur afstel maar ik doe iets fout nu, iets wat ik nog nooit meegmaakt heb, en ik weet niet wat 😁

@Walter: Ik begin op mijn kleinste krans. De H limiet stel ik in, dan breng ik spanning op de kabel en luister/kijk ik of hij de volgde pakt na 1 keer schakelen. Dat lukt vaakbmaar met geluid. Afhankelijk van welkenrichting regel ik bij. Als die afgesteld staat kan ik vaak nog 2 keer probleemloos opschakelen en dan begint hij moeilijk te doen. Als ik daar dan bijregel is hij op de kleinste kransjes weer ontregeld. Ik stuur een filmpje van het schakelen en ook 1tje van de derailleur die beweegt als ik mijn fiets vast klem.

Hier al wat foto's in bijlage

Bedankt allemaal al voor de tips. Ik heb het gevoel dat het wel goed gaatnkomen met jullie hulp :)

[youtube]https://youtu.be/yvPTW6JoDkc[/youtube]
[youtube]https://youtu.be/fPQJdSXxnXs[/youtube]
[youtube]https://youtu.be/fPQJdSXxnXs[/youtube]
Bijlagen
20230816_203628.jpg
20230816_203639.jpg
20230816_203549.jpg
20230816_203759.jpg

Mitridi
Forum-lid

Mitridi 16 aug 2023 21:16

Dag Walter

- Cassette voelt goed vast op de body. Heb in het verleden al wat gesukkeld met die te monteren dus daar heb ik (denk ik) mijn lesje al geleerd :)

- B schroef doet eigenlijk niets.. zilveren ring schuift door als ik eraan draai maar mijn derailleur komt nooit tot tegen dat zilveren 'terugslagje'. Ik weet dat die dient om je derailleurwieltjes dichter tegen de cassette te brengen maar er zit geen beweging in. Heb erop gelet en ze komen wel niet tegen de cassette. Ook niet als ik op de grootste krans sta. Maar als die niet werkt zit daar ook al een fout denk ik dan?

- Derailleur die beweegt als ik de fiets klem (zie filmpje) lijkt me ook niet goed?

fgrs
Forum-lid

Gebruikersavatar fgrs 17 aug 2023 08:24

Als je op het grootste kransje ligt, heb je dan niet het gevoel dat je toch nog een klikje verder zou kunnen schakelen?

Mitridi
Forum-lid

Mitridi 17 aug 2023 08:38

fgrs schreef: 17 aug 2023 08:24 Als je op het grootste kransje ligt, heb je dan niet het gevoel dat je toch nog een klikje verder zou kunnen schakelen?
Soms wel ja!

- Soms omdat de L schroef te ver staat
- Soms omdat ik mijn tel kwijt was en al een kransje heb overgeslagen

Maar als ik dan afstel dat het daar in orde staat is het weer ontregeld bij de kleine kransjes.

Het lijkt er toch steeds leer op dat de derailleur scheef staat t.o.v. de cassette. Zoals hier al enkelen vermoeden?

fgrs
Forum-lid

Gebruikersavatar fgrs 17 aug 2023 08:54

Wat ik zie op de filmpjes is dat er bijgeregeld wordt op een kransje omdat er 2 overslaan en als het dan daar goed staat op ander kransje het geval voorkomt.
Dat is eigenlijk wat ik ook moeten oplossen heb.
Ik ging van de Tacx Neo eerste versie naar een Neo 2T en gebruikte dezelfde cassette en kreeg het niet goed (zelfde fiets/cassette)

Bij mij lukte het dmv de eerder geopperde spacer tussen derailleur en pat.
Of dit voor jou dezelfde oplossing zou zijn is een andere vraag natuurlijk.
Wel iets dat eenvoudig te proberen is.
Grootste werk was de diameter van het gat van de spacer vergroten.
Misschien eerst eens proberen met stuk plastiek waar je een spacer uit kan snijden, kwestie van test.

TKMP
Forum-lid

Gebruikersavatar TKMP 17 aug 2023 09:05

Waarom heb je twee spacers achter je cassette? Je hoeft toch enkel 1,85 mm te gebruiken?
En die cassette is een road type cassette?
Ik heb ook wel eens een rateltje opgelost met de juiste b-schroef stand en ketting lengte te gebruiken

Mitridi
Forum-lid

Mitridi 17 aug 2023 12:39

@FGRS: Of met een rondel? Ik kijk of ik iets kan vinden. Kan het altijd eens proberen!

@TKMP: De hub is eentje voor 11 speed. Zat op mijn smarttrainer toen ik hem kocht. En de fietsenmaker plaatste die 2 spacers ook. Ook zo online gevonden.

Wat de B schroef betreft.. iemand een idee waarom die niets doet?

fgrs
Forum-lid

Gebruikersavatar fgrs 17 aug 2023 13:09

Mitridi schreef: 17 aug 2023 12:39 @FGRS: Of met een rondel? Ik kijk of ik iets kan vinden. Kan het altijd eens proberen!
Bedoel eigenlijk een rondel, wist niet dit begrijpbaar was op een nl forum, vandaar de naam spacer gebruikt :D

walter-
Forum-lid HC

walter- 17 aug 2023 14:12

Mitridi schreef: 17 aug 2023 12:39 ....
Wat de B schroef betreft.. iemand een idee waarom die niets doet?
Dat is wat bizar; de schroef zou tegen de pat moeten aanduwen als je ze indraait en de derailleur zo wat kantelen.

Ik kan op de foto's niet zien of er idd genoeg plaats is tussen kransjes en bovenste derailleurwieltje.

Walter

walter-
Forum-lid HC

walter- 17 aug 2023 14:13

Mitridi schreef: 17 aug 2023 08:38 ...
Het lijkt er toch steeds leer op dat de derailleur scheef staat t.o.v. de cassette. Zoals hier al enkelen vermoeden?
Wat dus een scheme derailleurpat is ;-).

Heb je nog een wiel om te testen?

Walter

walter-
Forum-lid HC

walter- 17 aug 2023 14:15

Mitridi schreef: 16 aug 2023 21:16 ...
- Derailleur die beweegt als ik de fiets klem (zie filmpje) lijkt me ook niet goed?
Ja en neen; je wiel of trainer kan idd soms de derailleur pat wat verzetten; op zich beter van niet. Zolang ze vast staat met een wiel gemonteerd is het volgens mij ok...

Plaats reactie